Mode Unie en Unizo: resultaten verlengde solden vallen tegen, modehandelaars ‘op tandvlees’
bezig met laden...
Dit weekend liepen in België de verlengde wintersolden af. De verlenging van twee weken heeft helaas weinig verschil gemaakt, zo blijkt uit navraag van brancheorganisaties Mode Unie en Unizo. Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, noemt de verlenging in een persbericht ‘een nobel initiatief, maar een maat voor niets’.
Mode Unie en Unizo deden navraag bij 315 modehandelaars. Daaruit komt naar voren dat de retailers in de extra twee weken solden gemiddeld 17,6 procent van de totale soldenverkoop realiseerden. 58,2 procent van de bevraagden zei in februari helemaal geen bijkomende soldenverkoop te hebben gehad. En dat na de al ‘barslechte’ soldenmaand januari, schrijven de organisaties. Begin februari meldde Mode Unie al dat modehandelaars in de eerste soldenmaand een kwart minder verkochten dan in dezelfde periode vorig jaar.
"De reden voor dit slecht resultaat blijft het uitblijven van sociaal en economisch perspectief bij consumenten,” aldus Delanghe. “Dit gebrek aan perspectief voor bijeenkomsten met vrienden en familie, reizen en feesten, gekoppeld aan het verplicht individueel shoppen, zorgt ervoor dat consumenten sterk op de rem blijven staan voor de aankoop van modestukken."
Delanghe ziet bij retailers een liquiditeitsprobleem ontstaan, ‘gezien de zomercollectie volop geleverd worden, met bijhorende factuur. Daarnaast is door de minderverkoop en twee verplichte sluitingen ook de solvabiliteit van modewinkels onderuit gehaald’. Intussen krijgen de organisaties geregeld telefoontjes en mails van ondernemers bij wie het water aan de lippen staat. “Als er niet snel extra steun op maat van de modesector komt, dreigt er niet enkel een golf van faillissementen, maar dreigt het mentaal welzijn van heel wat modehandelaars ook stevig in het gedrang te komen,” aldus Delanghe. Mode Unie en Unizo pleiten momenteel bij de federale overheid voor een tijdelijke BTW-verlaging in het tweede kwartaal naar 12 procent voor de modesector, ‘om modehandelaars alle kansen te geven om financieel meer ademruimte te krijgen’.
Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited