• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mode Unie: Wintersolden verlopen 'dramatisch', consumenten en winkeliers missen perspectief

Retail

Mode Unie: Wintersolden verlopen 'dramatisch', consumenten en winkeliers missen perspectief

Door Nora Veerman

1 feb. 2021

Op 31 januari zouden de solden normaal gezien zijn afgelopen. Dit jaar zijn ze, bij wijze van uitzondering, verlengd tot halverwege februari. Mode Unie maakt tussentijds de balans op bij modehandelaren en stelt vast: de solden lopen bijzonder slecht.

In een enquête van Mode Unie en Unizo bij 325 modehandelaars geeft bijna tachtig procent aan minder verkocht te hebben dan vorig jaar tijdens de wintersolden. Gemiddeld gaat het om een daling van 26,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij 13,8 procent lag de verkoop op hetzelfde niveau als vorig jaar. Volgens Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, zijn de tegenvallende cijfers te wijten aan gebrek aan perspectief bij consumenten en de beperkende coronamaatregelen, die voorschrijven dat enkel individueel geshopt mag worden.

“Dit resultaat is niet minder dan dramatisch te noemen,” aldus Delanghe. “Nadat we het voor- én najaar afsloten met telkens 30% minder omzet, vallen nu ook de solden stevig tegen. Opnieuw een opdoffer voor de reeds zwaar getroffen modesector.” De reserves zijn op, ziet Delanghe. "De zomercollectie wordt momenteel volop geleverd in de winkels en die facturen moeten betaald worden. Tevens moeten modehandelaars nu al de wintercollectie aankopen en hiervoor moeten vaak vooruitbetalingen gebeuren. Twee keer facturen betalen met geld dat er niet is, dat wordt uiteraard moeilijk.”

Een domino-effect

Mode Unie vreest liquiditeitsproblemen bij handelaren op korte termijn en solvabiliteitsproblemen op de langere termijn, zeker aangezien het aankomende zomerseizoen niet al te positief wordt ingeschat: winkeliers verwachten een verkoopdaling van 11,4 procent ten opzichte van zomer 2020. Daarmee kan volgens Delanghe een domino-effect ontstaan, waarbij ook leveranciers en personeel de consequenties ondervinden.

“Zolang er geen perspectief komt op sociaal en economisch vlak, zal het consumentenvertrouwen laag blijven en zal de modeverkoop niet op gang komen," zo stelt Delanghe. De sectorfederatie blijft dan ook aandringen op extra steunmaatregelen voor de detailhandel. Mode Unie pleit voor een compensatie voor de gemiste marge in de maanden november, december en januari 2020. Ook moet er een btw-verlaging komen voor het tweede kwartaal.

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited