• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Les ReBelles D’Anvers: locatie en merken bekend

Les ReBelles D’Anvers: locatie en merken bekend

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De allereerste kledingbibliotheek van België, Les ReBelles D’Anvers, opent haar deuren op 22 april in de Begijnenstraat in het centrum van Antwerpen en gaat kleding van zowel bekende ontwerpers als nieuwe merken uitlenen. Dat hebben Emelie Vervecken en Veerle Spaepen, de oprichters van de modebieb, bekendgemaakt.

In navolging van de succesvolle kledingbibliotheken in modesteden New York, Parijs en Amsterdam, kunnen ook Belgische consumenten vanaf volgende maand kleding lenen. Door een abonnement van 120 euro af te sluiten, kunnen ze met punten die ze krijgen, gebaseerd op de exclusiviteit van een kledingstuk, drie maanden lang onbeperkt kleding lenen. Per keer mogen consumenten maximaal drie kledingstukken en één sieraad lenen en deze dienen ze na twee weken weer in te leveren. Gebeurt dat niet, dan moet een boete worden betaald. De kleding wordt na iedere uitleenbeurt uitgewassen.

Les ReBelles D’Anvers wordt in eerste instantie voor drie maanden lang als pop-up store geopend, waarin de onderneemsters verschillende formules willen testen, waaronder abonnementen en beurtkaarten.

Les ReBelles D’Anvers: merken en samenwerkingen bekend

Als alternatief voor fast fashion, zoals Vervecken en Spaepen het zelf noemen, bewaakt Les ReBelles D’Anvers een mix van Belgische merken die veel belang hechten aan duurzaamheid, creativiteit en onafhankelijkheid. “Of dat nu is omdat het merk kleding produceert die gemaakt is van ecologisch materiaal of omdat het bedrijf hun werknemers een eerlijk loon betaalt,” zo geeft Vervecken aan. De kledingbibliotheek gaat dan ook in zee met urban label ILKECOP, ontwerpster Eline van Ree, kostuummerk Café Costume, Zweeds modelabel Filippa K, het Antwerpse merk Howlin’, knitwear merken LWTO en Wintervacht en strikkenmaker Comme Les Loups.

Daarnaast gaat Les ReBelles D’Anvers samenwerkingen aan met bedrijven en merken die eveneens één van de eerdergenoemde kernwaarden ondersteunen. Zo gaat LECHAPERONunlimited, een online platform dat exclusieve creaties van bekende en minder bekende ontwerpers aanbiedt, limited editions van bepaalde merken bij Les ReBelles D’Anvers beschikbaar stellen. Het Gentse RoomeR, een bedrijf dat vlierbessendrankjes maakt, zal aanwezig zijn bij evenementen in de kledingbieb. Daarnaast gaat Les ReBelles D’Anvers in zee met kralen- en juwelenmerk Zahia, dat een handgemaakte sieradencollectie voor de bibliotheek ontwerpt. Eerder maakte Les Rebelles D'Arvers een samenwerking bekend met Harvest Club, dat tegoedbonnen uitgeeft voor de kledingbibliotheek.

Les ReBelles D’Anvers wordt een belevingsplek

Naast een kledingbibliotheek, zal Les ReBelles D’Anvers op de donderdag- en vrijdagavonden een belevingsplek voor Belgische consumenten zijn. Iedere donderdagavond vinden de ‘Confashions’ plaats, waarbij onder meer ontwerpers en bloggers een platform krijgen aangeboden om hun creativiteit te laten zien en visie op de mode-industrie toe te lichten. Daarnaast worden op de vrijdagavonden de ‘Soirees’ georganiseerd, waarbij consumenten zich onder handen kunnen laten nemen door een stylist, kapper, make-up artiest en manicurist.

Om het concept van de kledingbibliotheek verder te kunnen ontwikkelen, zijn Vervecken en Spaepen vorige week een crowdfundingscampagne begonnen. Met het geld dat de onderneemsters daarmee ophalen, hopen ze het aantal merken te kunnen uitbreiden.

Op donderdag 21 april vindt de feestelijke opening van Les ReBelles D’Anvers plaats, de dag erna gaat de kledingbieb open voor het publiek. Lees hier het interview dat FashionUnited onlangs deed met Vervecken en Spaepen.

Foto's: Les ReBelles D'Anvers, Filippa K

Les Rebelles d'Anvers