• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Het nieuwe 1 + 1 gratis: Harvest Club geeft tegoedbon voor kledingbibliotheek

Het nieuwe 1 + 1 gratis: Harvest Club geeft tegoedbon voor kledingbibliotheek

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

De eerste maand van een nieuw jaar staat voor veel koopjesjagers in België in het teken van de solden: de periode bij uitstek waarin consumenten mooie items kunnen kopen voor een fractie van de originele prijs. Ilke Christiaens, mede-oprichtster van de duurzame winkel Harvest Club, ziet dat de solden er vaak toe leiden dat consumenten meer kopen dan zij nodig hebben. De onderneemster wilde hier iets tegen doen. “We vonden het niet bij ons duurzame concept passen om de collectie tegen hele lage prijzen weg te doen, en hebben ons hoofd gebroken over de vraag hoe we slow fashion konden verenigen met de soldenpolitiek,” vertelt Christiaens aan FashionUnited. De oplossing komt als Christiaens en zakenpartner Stefanie Vereecken worden benaderd door de initiatiefneemsters van de Antwerpse kledingbibliotheek Les Rebelles d’Anvers. “Uiteindelijk kwamen we op het idee voor een Buy one, try one actie, waarbij iedereen die een kledingstuk bij ons koopt een tegoedbon krijgt om een kledingstuk te lenen bij Les Rebelles d’Anvers dat in april opengaat.”

Harvest Club en kledingbibliotheek Les Rebelles d’Anvers gaan samenwerken

Christiaens en Vereecken waren al langere tijd enthousiast over het concept van een kledingbibliotheek, en toen het duo een aantal maanden geleden een bericht ontvingen van de oprichters van Les Rebelles d’Anvers waren ze dan ook onmiddellijk enthousiast. Als Christiaens en Vereecken rond de tafel gaan zitten met Emelie Vervecken en Veerle Spaepen van de kledingbibliotheek, gaat het gesprek eerst over de vraag of Harvest Club misschien geïnteresseerd is om kledingvoorraden van merken als Mud Jeans, Maurice en An Buermans aan Les Rebelles d’Anvers te verkopen. “Uiteindelijk kwamen we tijdens dat gesprek op het idee voor deze actie. Het past perfect bij onze winkel, en is daarnaast een mooie aankondiging van hun opening in april,” aldus Christiaens. “We zijn geen concurrenten van elkaar maar we geloven juist heel erg in wat zij doen, en dat geldt omgekeerd ook.” Het enthousiasme voor de kledingbibliotheek ontstond tijdens de vorige editie van de Modefabriek in Amsterdam, waar Christiaens en haar zakenpartner op het Nederlandse initiatief ‘Lena The Fashion Library’ stuitten. Volgens Christiaens is het een mooie manier om kleding een tweede leven te geven, en daarnaast kunnen ook consumenten en ontwerpers profiteren: “Een kledingbibliotheek is een goede oplossing voor mensen die mooie kleding willen dragen, maar hiervoor geen geld hebben of dit niet willen uitgeven. Daarnaast is het een mooie manier waarop mensen in contact kunnen worden gebracht met nieuwe labels.”

Voordat de Buy one, try one actie in beeld was, hebben Christiaens en Vereecken ook nagedacht over andere manieren waarop ze de solden zouden kunnen aanpakken. De onderneemsters dachten er bijvoorbeeld aan om klanten geen korting te geven maar een bepaald percentage van elk verkocht item aan een goed doel te doneren. Uiteindelijk hebben ze hier toch vanaf gezien. “Bij dit soort acties moet je jezelf afvragen: is een land als België daar klaar voor? Wij dachten van niet,” stelt Christiaens. Omdat consumenten zo gewend zijn aan de klassieke solden, dachten Christiaens en Vereecken dat velen van hen vreemd zouden opkijken wanneer ze iets kopen en geen korting krijgen. Door consumenten een gratis bon te geven voor het lenen van een kledingstuk vanaf het voorjaar, ontvangen zij toch iets tastbaars waardoor het aantrekkelijker is om iets te kopen: zelfs zonder korting. Christiaens benadrukt wel dat Harvest Club bij het vaststellen van prijzen de strategie volgt die de labels zelf hanteren. De reacties die Christiaens en Vereecken tot nu toe hebben ontvangen op hun alternatieve solden zijn uitsluitend positief. “Je hebt natuurlijk altijd de soldenjagers die op zoek zijn naar een koopje, en daar is niks mis mee, maar er zijn ook veel mensen die wat wij doen een mooi verhaal vinden.” Deze reacties zijn voor de onderneemsters van grote waarde, omdat het volgens Christiaens in zekere zin een bevestiging is dat ze met Harvest Club op de goede weg zitten.

Christiaens begrijpt waarom retailers meedoen aan de solden

Met de actie die nu op touw is gezet, willen Christiaens en Vereecken tegenwicht bieden aan de solden. Het betekent echter niet dat de ondernemende vriendinnen slecht denken over retailers die wel meedoen aan de solden. “Wij zijn ook niet heilig, en willen zeker niet met de vinger wijzen,” stelt Christiaens. Daarnaast denkt ze dat het vanuit een commercieel standpunt logisch is dat retailers meedoen aan de solden, omdat ze toch liever de voorraad kwijt zijn dan dat ze hiervoor extra opslagruimte moeten huren.

Net als iedere retailer heeft ook Harvest Club te maken met voorraden, maar waar andere retailers deze proberen kwijt te raken tijdens de solden om plaats te maken voor nieuwe voorraden, geldt dat niet voor Harvest Club. Op welke manier zorgen Christiaens en Vereecken ervoor dat zij toch niet met te grote voorraden achterblijven? “Wij verkopen veel mode die trans-seasonal is en dus in meerdere seizoenen kan worden gedragen,” licht Christiaens toe. Harvest Club opende de deuren voor het eerst op 26 november 2015 en zal de deuren sluiten aan het einde van januari, maar keert weer terug van april tot en met juni. Doordat veel items geschikt zijn voor meerdere seizoenen, zijn Christiaens en haar compagnon van plan een aantal stukken in april weer in de rekken te hangen ter aanvulling op de nieuwe lente/zomercollectie. De echt winterse stukken zullen langer worden bewaard en weer bij Harvest Club verschijnen in het herfst/winterseizoen van volgend jaar. Al benadrukt ze dat in de tussentijd ook op zoek wordt gegaan naar nieuwe stukken om het aanbod mee uit te breiden, wat volgens haar nodig is om mensen te blijven trekken. Voor de stukken die dan nog over zijn, hebben Christiaens en Vereecken ook al een bestemming in gedachten: Les Rebelles d’Anvers. Tot slot staan Christiaens en Vereecken er ook voor open om deze stukken te verkopen tijdens een evenement als de Belmodo Fashion Days of soortgelijke initiatieven.

A photo posted by Wintervacht (@wintervacht) on

Duurzame mode is niet alleen voor een niche

Harvest Club is nu nog niet het hele jaar door open, maar als het aan Christiaens ligt, komt daar vanaf 2017 verandering in. “Stefanie en ik zijn al jarenlang vriendinnen, en hebben altijd tegen elkaar gezegd dat we iets wilden opzetten waarin zowel mode als duurzaamheid een rol speelden,” legt Christiaens uit. Als ze de kans krijgen om Harvest Club in de Local Store te openen, besluiten Christiaens en Vereecken dit te doen. Door ervoor te kiezen om tussen de seizoenen door de deuren te sluiten, zijn de onderneemsters in de gelegenheid de verkoop tussentijds te evalueren. De droom van de ondernemende vriendinnen is om over ongeveer een jaar een permanente winkel te openen. Uiteindelijk hopen ze met Harvest Club iets toe te voegen aan het duurzame aanbod op modevlak. “We kunnen zo niet blijven doorgaan, en moeten op een andere manier met kleren omgaan. Met Harvest Club proberen we een beetje verandering te brengen in het modelandschap, door te laten zien dat duurzame mode echt niet alleen voor een niche is. Want duurzaamheid hoeft voor merken geen blok aan het been te zijn.”

Foto's: Harvest Club


An Buermans
Harvest Club
Les Rebelles d'Anvers
MUD Jeans