Modesector noteert 5 procent omzetstijging tijdens eerste soldenweekend
bezig met laden...
Belgische moderetailers hebben een goed eerste soldenweekend achter de rug. Cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben namelijk aangetoond dat winkeliers uit deze branche dit jaar 5 procent meer omzet hebben behaald dan vorig jaar.
Tijdens de soldendagen slaagden winkeliers erin gemiddeld 7 procent van de herfst/wintercollectie te verkopen. Meestal hebben winkeliers op het moment dat de solden begint nog 35 procent van de collectie in de winkel hangen, maar dit jaar lag dat percentage door het warme winterweer op 40 procent. NSZ houdt als maatstaf aan dat winkeliers na de soldenperiode hooguit 15 procent van de voorraad over mogen houden om te spreken van een succesvolle verkoop. Aangezien gemiddeld 20 procent van de herfst/wintercollectie wordt verkocht tijdens de solden, betekent dit dat retailers dit jaar meer dan gemiddeld moeten verkopen.
NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws is blij met de resultaten van het eerste weekend, maar waarschuwt dat dit niet garandeert dat het verdere verloop van de solden ook positief zal zijn. “Een eerste soldenweekend in volle kerstvakantie staat sowieso garant voor het nodige succes. De vraag is nu of het succes aanhoudt. Daarvoor zouden enkele dagen met koud winterweer nodig zijn.” In het afgelopen jaar zagen kledingwinkels de omzet met 7 procent dalen ten opzichte van vorig jaar, en voor schoenenwinkels gold een daling van 4 procent.
De verwachtingen die retailers zelf hebben van de soldenperiode zijn overigens niet erg optimistisch. Voorafgaand aan het nieuwe jaar ondervroeg NSZ ruim 440 winkeliers, en hieruit bleek dat 54 procent van de kleding- en schoenenwinkels verwachten dat ze deze solden minder zullen verkopen dan een jaar geleden. 37 procent van de winkeliers verwachtte hetzelfde resultaat als vorig jaar, en slechts 9 procent voorspelde een verbetering ten opzichte van 2015.
Volgens Mattheeuws passen de resultaten binnen de trend dat de solden steeds minder populair is onder winkeliers. “De tijd dat solden synoniem waren voor succes ligt duidelijk achter ons,” beweert de NSZ-voorzitter. Het advies voor modewinkels luidt dan ook om de verkoop gedurende het hele jaar te stimuleren door “te kiezen voor innovatie en nieuwe technologieën”.