Zelfstandige moderetailers lijden onder warm winterweer

Het zijn moeilijke tijden voor kleine kledingretailers, blijkt uit cijfers die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) en de Belgische Mode Unie hebben gepubliceerd. Zelfstandige modewinkeliers hebben op dit moment nog ruim 40 procent van de wintercollectie niet verkocht, terwijl dit percentage normaal gesproken 20 tot 30 procent bedraagt. Dat meldt De Tijd.

Ten opzichte van vorig jaar, lag de omzet onder kleine moderetailers 6 procent lager. Het relatief warme weer zorgt ervoor dat winterse kleding als jassen en dikke truien niet worden verkocht. De cijfers baren Gino van Ossel, professor aan de Vlerick Business School, grote zorgen: “Winkeliers moeten rond deze tijd hun lentecollectie aankopen. Maar velen hebben daar door de slechte winterverkoop onvoldoende geld voor.” Van Ossel verwacht dat veel winkeliers daardoor gedwongen zijn minder in te kopen voor het lenteseizoen, waardoor ook de lenteverkoop lager uit zal vallen. “Veel zelfstandigen zullen in de komende maanden in alle stilte over de kop gaan,” verwacht Van Ossel.

NSZ en de Mode Unie zijn van mening dat de teleurstellende cijfers niet alleen zijn te wijten aan het weer, omdat de zelfstandige modesector ook te maken heeft met concurrentie van e-tailers: van alle verkochte kleding in België wordt 7 procent online gekocht. Voor zelfstandige ondernemers is het moeilijker dan voor ketens om hierop in te spelen. Daarnaast vormt de populariteit van grote ketens een bedreiging voor modewinkels uit het middensegment, stelt Van Ossel.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN