Op weg naar een duurzame modewereld: Les ReBelles d ́Anvers

Het begrip duurzaamheid lijkt een steeds grotere rol te spelen in de modewereld, en veel modebedrijven houden dan ook steeds meer rekening met mens en milieu. In België heeft het begrip echter een deel van haar geloofwaardigheid verloren. Een onderzoek onder duizend Belgen in opdracht van duurzaamheidsnetwerk The Shift wees uit dat een derde van de ondervraagden duurzaamheid moe is. De meeste mensen die nog wel interesse hebben in duurzaamheid, geloven dat bedrijven meer zouden moeten investeren in concrete projecten die dichter bij de burger staan. Er zijn zeker ondernemers die investeren in de duurzame projecten waar België schijnbaar behoefte aan heeft. FashionUnited spreekt met ondernemende Belgen die van de modewereld een duurzamere plek willen maken. In de eerste aflevering Emelie Vervecken: mede-oprichtster van de eerste kledingbibliotheek in België, Les ReBelles d´Anvers, die naar verwachting zal openen in het voorjaar van 2016.

ReBelles d´Anvers: de eerste kledingbibliotheek van België

In grote modesteden als New York, Parijs en Amsterdam bestond het idee van een kledingbibliotheek al langer, maar in België was tot nu toe nog geen plek waar mensen terecht konden om kleding te lenen. De vriendinnen Veerle Spaepen en Emelie Vervecken vonden dat het hoog tijd was om hier verandering in te brengen, en daarom richtten de twee Les ReBelles d´Anvers op: de eerste kledingbibliotheek van België die in het voorjaar van 2016 open zal gaan. “Antwerpen is een echte modestad, en dan kan het toch niet zo zijn dat wij nog geen eigen kledingbibliotheek hebben?”, vertelt Vervecken. Het plan om een kledingbibliotheek te beginnen kreeg vorm nadat Spaepen voor haar werk bij het Vlaamse transitienetwerk voor duurzaam materialenbeheer, Plan C, onderzoek moest doen naar manieren om de Belgische modeindustrie te verduurzamen. “Plan C kon uiteindelijk niets doen met de resultaten, maar Veerle was zo enthousiast geworden dat ze mij benaderde met de vraag of ik misschien iets zag in een kledingbibliotheek,” aldus Vervecken.

Het project staat nu nog in de steigers, maar de ondernemers hebben al helemaal uitgedacht hoe het precies in zijn werk zal gaan. Vervecken licht toe: “We willen werken met abonnementen waarbij je punten krijgt die ingewisseld kunnen worden tegen kleding. Als iemand bijvoorbeeld een abonnement heeft van honderd punten kan deze klant zelf kiezen wat hij of zij graag wil lenen. Een exclusief item kost dan bijvoorbeeld 30 punten, terwijl een iets minder exclusief kledingstuk misschien maar tien punten waard is.” Welke merken bij de kledingbibliotheek zullen komen te hangen, houdt Vervecken nog even geheim. Ze wil wel kwijt dat elk merk dat de kledingbibliotheek uitleent verbonden zal zijn aan duurzaamheid: “Of dat nu is omdat het merk kleding produceert die gemaakt is van ecologisch materiaal of omdat het bedrijf hun werknemers een eerlijk loon betaalt.” Ook wanneer het gaat over de investeerders met wie de twee vriendinnen samenwerken om dit project te realiseren, wil Vervecken nog niets zeggen. “We zullen aanwezig zijn op Fashion Lab, een evenement dat op 16 november wordt georganiseerd door het Flanders Fashion Institute (FFI): de organisatie die de Belgische modesector promoot. Helaas kunnen we pas op die dag meer informatie geven over het kostenplaatje van onze kledingbibliotheek en de ontwerpers die met ons willen samenwerken.”

Werken aan een duurzamere modeindustrie

“Ons idee is onlosmakelijk verbonden aan duurzaamheid omdat we vinden dat er een tegengewicht moet komen tegen fast fashion ,” antwoord Vervecken als ze gevraagd wordt hoe haar bedrijf bijdraagt aan een duurzamere modeindustrie. De onderneemster hecht persoonlijk veel waarde aan kleding die is geproduceerd met aandacht voor het productieproces. en ze gelooft dat de Belgische modebranche over het algemeen vrij duurzaam is. “België staat natuurlijk bekend om de vele onafhankelijke ontwerpers die hier vandaan komen. Voor deze startende ontwerpers staat duurzaamheid vrijwel altijd centraal omdat ze kleding maken die van hoge kwaliteit is en dus lang meegaat,” vindt Vervecken. Maar afgezien van de vele startende ontwerpers die België rijk is, ziet Vervecken dat de meerderheid van de mode toch nog afkomstig is van grote ketens: “Ik geloof dat fast fashion voorlopig nog wel heel populair zal blijven, met name onder jongeren. Het is ook wel begrijpelijk, want je wilt er toch modieus bijlopen, ook als je niet genoeg geld hebt om regelmatig nieuwe kleding aan te schaffen.”

Juist om die groep mensen die wel waarde hechten aan een afwisselende kledingstijl maar hier niet teveel geld aan kunnen of willen uitgeven een uitkomst te bieden, hebben Spaepen en Vervecken Les Rebelles d´Anvers opgericht. “Voordat we begonnen met ons bedrijf, hebben we onderzoek gedaan om uit te vinden of er wel vraag zou zijn naar ons idee. Eerst onder onze eigen vrienden en familie, maar later bijvoorbeeld ook onder bezoekers van Mooi: een festival voor duurzame mode. We hebben tot nu alleen nog maar positieve reacties gehad,” zegt Vervecken. Wel heeft ze gemerkt dat duurzaamheid in relatie tot kleding meer wordt gezien als een pluspunt dan als een belangrijk criterium waarop mensen hun koopgedrag afstemmen. “Mensen zijn enthousiast over een kledingbibliotheek omdat ze het zien als een handige mogelijkheid om meer verschillende kleding te dragen. Dat het ook nog eens duurzaam is om op deze manier met kleding om te gaan, beschouwen ze als een extra voordeel,” legt ze uit.

Overal ter wereld kleding lenen

Als Spaepen en Vervecken in het voorjaar van 2016 hun kledingbibliotheek openen, zullen de eerste drie maanden een testfase zijn. De verwachtingen van de vriendinnen zijn positief. “Ongeveer drie weken geleden werd er voor het eerst over ons geschreven door diverse media, en vanaf dat moment werden we dagelijks wel vijf of zes keer benaderd door mensen die met ons willen samenwerken: van designers en eigenaars van wasserettes tot verhuurders van panden,” vertelt Vervecken. En daarnaast geloven de ondernemende modeliefhebsters dat ze de juiste tijd hebben gekozen om een kledingbibliotheek te openen. Vervecken verduidelijkt: “Tegenwoordig hecht men steeds minder waarde aan het bezitten van dingen. In plaats daarvan kiezen mensen er steeds vaker voor om dingen te delen, denk maar aan Cambio, de site waar je een auto kunt delen.” Voordat de eerste kledingbibliotheek van België open kan gaan, is er nog genoeg werk aan de winkel. Maar Vervecken vindt het allesbehalve erg om te werken aan wat zij beschrijft als een uit de hand gelopen hobby. “We dromen van een wereld waarin iedereen over een paar jaar kleding kan lenen bij een kledingbibliotheek.”

 

Related Products

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN