• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Het verhaal achter eco-logisch label Homage van La Fille d'O

Het verhaal achter eco-logisch label Homage van La Fille d'O

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De volwaardige kledingcollectie van eigenaar en ontwerpster Murielle Scherre van lingerielabel La Fille d’O ligt al ruim drie maanden in haar Antwerpse winkel, maar verdient wat ons betreft aandacht. De seizoensloze collectie met als titel Homage werd vorig jaar voor het eerst in Parijs gelanceerd en staat helemaal in het teken van vakmanschap. Volgens Scherre omdat ‘mensen verlangen naar no-nonsens kledingstukken’ die op een eerlijke manier zijn vervaardigd.

De collectie draagt de naam Homage, want dat is het volgens eigenaar en ontwerpster Murielle Scherre ook: een homage aan het vakmanschap van kleding maken. De collectie is niet aan seizoenen gebonden en alle stukken zijn kleur- en genderloos.

De bijzondere en sociaal verantwoorde kledingcollectie werd vorig jaar voor het eerst in Parijs gepresenteerd en is sinds december 2017 in de Antwerpse winkel van La Fille d’O te koop. Daar worden de stuks op bestelling gemaakt, zodat er geen onnodig afval wordt geproduceerd. Volgens Murielle Scherre is er de afgelopen vijftien jaar veel veranderd in de mode-industrie: “Mensen verlangen naar een kledingkast gevuld met no-nonsens kledingstukken die een leven lang mooi blijven.”

Met de kledingcollectie geeft Scherre naar eigen zeggen een nieuwe betekenis aan eco-logisch ondernemen. In het persbericht legt Murielle Scherre uit wat eco-logisch ondernemen voor haar inhoudt: “Eerlijke mode komt met een prijskaartje. Naast designers, patroonmakers en product ontwikkelaars zijn er ontelbare naaisters die de samples maken en de uiteindelijke productie in handen nemen. En vergeet de mensen niet die de stoffen maken, de mensen die de patronen knippen en de mensen die het uiteindelijke resultaat verpakken en verzenden. Je kan enkel hopen dat elk van hen evenveel brood op tafel brengt als jij. Want als we een kledingstuk kopen voor de prijs van een cappuccino, zal het merendeel van de ongeveer honderdvijftig mensen, die betrokken zijn bij het maken van één kledingstuk, leven in armoede.”

Voor La Fille d’O is het dan ook logisch om bewust te ondernemen. Een kledingstuk moet volgens het merk ondersteunen en beschermen. Scherre: “Waarom zouden we dan geen kledingstukken maken die niet enkel de dragers, maar ook de makers ondersteunen en beschermen?”

Ontwerpster Murielle Scherre begon in 2003 het innovatieve lingerielabel La fille d’O. Naast haar eigen boetieks in Antwerpen en Gent wordt het merk verkocht bij verschillende multibrandwinkels en via de webshop. In 2016 lanceerde Scherre het kledinglabel Homage. Dit merk wordt op aanvraag in de winkel in Anterwerpen verkocht. De prijzen variëren per item en materiaaltype en liggen tussen de 275 en 2060 euro.

Foto's: Homage, credit: La File d'O

Homage
La Fille d'O