De autovrije Meir: dit vinden retailers ervan
bezig met laden...
Met de aanslag die kortgeleden plaatsvond op de bekende ‘Promenade de Anglais’ in de Franse badplaats Nice vers in het geheugen, besloot de Stad Antwerpen onlangs maatregelen te nemen om de Meir beter te beveiligen. Iets meer dan een week blokkeren zogenaamde ‘verdwijnpalen’ daarom de toegang aan al het gemotoriseerd verkeer tussen 11 en 19 uur op maandag tot en met zaterdag en op koopzondagen. Hoewel het voorheen ook niet toegestaan was de Meir gedurende de dag op te rijden, moeten de paaltjes ervoor zorgen dat dit ook echt niet meer mogelijk is.
“Ondanks de verkeersvrije zonetijd verzeilden af en toe toch voertuigen op de Meir, en die raakten daar in de drukte uiteraard niet gemakkelijk weg,” laat Johan Vermant, woordvoerder van burgemeester Bart de Wever, schriftelijk aan FashionUnited weten. De verdwijnpalen zijn er overigens al sinds 2012, maar destijds werd besloten de palen niet in gebruik te nemen omdat veel discussie bestond omtrent de uren van werking evenals de manier waarop de palen precies binnen het verkeersplan van de stad pasten. Mede door de aanslagen die heel Europa de afgelopen tijd in zijn greep hielden, zijn de paaltjes versneld weer in gebruik genomen. Vermant: “We moeten realistisch zijn: de Meir is een van de belangrijkste voetgangers-assen van het land en de meest toonaangevende winkelstraat van het land. Alle maatregelen die we kunnen nemen om de veiligheid te verhogen, moeten we nemen.”
’Verdwijnpalen’ houden Meir overdag vrij van gemotoriseerd verkeer
Dat de veiligheid van alle bezoekers van de Meir voorop staat, daar zijn veel retailers die op de winkelstraat zijn gevestigd het roerend mee eens. “Met alle vreselijke gebeurtenissen van de afgelopen tijd kunnen wij het alleen maar toejuichen dat de veiligheid wordt aangescherpt,” stelt Steven Bervoets, Center Manager bij Shopping Stadsfeestzaal, tegenover FashionUnited. De paaltjes die nu eindelijk in gebruik zijn genomen maken volgens Bervoets van Antwerpen zeker “een veiligere stad”. Ook Diesel verkoopmedewerkster Anouchka van Linden en Mayerline verkoopster Sophie van Roey beweren stellig dat de veiligheid op de Meir het belangrijkste is. Van Linden: “En de paaltjes geven klanten een veiliger gevoel, denk ik.” Overigens moet wel worden gezegd dat de paaltjes niet al het autoverkeer van de Meir weghouden. Personen die een garage in de buurt hebben of kampen met een mobiele beperking, kunnen een ‘elektronische badge’ aanvragen om de toegang te behouden.
Gevolgen voor winkeliers op de Meir
Behalve positieve gevolgen zou de nieuwe maatregel in theorie echter ook een keerzijde kunnen kennen: behalve verkeer dat niet op de Meir hoort, wordt de toegang namelijk ook geblokkeerd voor verkeer dat normaal gesproken wel over de Meir rijdt met een doel. “Het is mogelijk dat de levering bij sommige handelaars hierdoor moeilijker is geworden,” licht Bervoets toe. “Al nemen wij dat er graag bij,” aldus de manager. Loren Correas, verkoper bij Levi’s kan hierover spreken uit ervaring: “Normaal gesproken was het de bedoeling dat leveringen tussen 9 uur ‘s morgens en 12 uur ‘s middags zouden komen, maar dat liep meestal uit tot ergens in de middag.” Toch ziet Correas de verdwijnpalen niet als iets negatiefs: “We hebben er eigenlijk nog niets van gemerkt. En wat betreft de leveranciers: die zouden ook gewoon op tijd moeten komen.” Ook bij Diesel is volgens Van Linden een week na de nieuwe regeling niets veranderd. “Onze leveranciers kunnen nog steeds ‘s morgens voor 11 uur langskomen.”
Van Linden: “We moeten niet alleen maar in angst leven”
Uit de ervaringen van deze retailers blijkt dat de komst van de verdwijnpalen tot nu toe vooral wordt gezien als positief. Volgens Bervoets zouden andere steden zelfs een voorbeeld kunnen nemen aan Antwerpen: “Uiteindelijk zou volgens mij elke grote stad moeten kijken wat zij nu kunnen doen om het veiligheidsgevoel onder bezoekers te vergroten. Deze groep, niet de bewoners van een gebied, brengt namelijk het geld binnen.” Van Roey gelooft wel dat hierbij een kanttekening geplaatst moet worden, want “als men echt kwaad wil doen, lukt het toch wel.” Al zouden we daar niet te vaak bij stil moeten staan. “Er zijn de laatste tijd veel aanslagen geweest, maar soms overdrijft men wel. We moeten ook niet alleen maar in angst leven,” besluit Van Linden.
Beeld: Stad Antwerpen Facebook en Shopping Stadsfeestzaal Facebook