• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Aanslagen Brussel: wat kan de luxe-industrie verwachten?

Aanslagen Brussel: wat kan de luxe-industrie verwachten?

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Deze week richtte de wereld zijn aandacht op Brussel, de stad die dinsdagmorgen werd opgeschrikt door terroristische aanslagen. Volgens de meest recente berichten zijn inmiddels 31 mensen omgekomen bij twee aanslagen op vliegveld Zaventem en metrostation Maalbeek in het centrum van de Belgische hoofdstad. De luxe-industrie was al verzwakt door de aanslagen in Parijs afgelopen november en volgens experts hebben de aanslagen in Brussel voor een nog grotere klap voor luxe-bedrijven gezorgd.

Eerder deze week sprak Axel Dumas, CEO van Hermès, met de Parijse pers over de resultaten van het financiële jaar 2015 van het Franse modehuis. De omzet was goed, maar Dumas werd geconfronteerd met de grimmige realiteit voor Europese bedrijven. Terrorisme, en dan vooral de aanslagen in Parijs, hebben een negatieve invloed op de verkopen gehad. Ook merken als Richemont en Tod’s voelden de negatieve impact van de aanslagen.

Aanslagen Brussel: mogelijk grotere klap voor luxe-industrie

Toeristen, met name uit China, zijn van groot belang voor vele luxe modehuizen als Gucci, Louis Vuitton, Prada en Burberry. Uit onderzoek van gespecialiseerd bureau MKG Group is gebleken dat de bezettingsgraad van hotels in Parijs met 13 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Ook de omzet per beschikbare hotelkamer, een belangrijke indicator in het hotelwezen, is gedaald. Gegeven deze resultaten, zijn de aanslagen in Brussel volgens MKG voorzitter Georges Panayotis slecht nieuws voor de luxe-industrie. “Wat in Brussel is gebeurd kan morgen overal in Europa gebeuren,” aldus Panayotis. Hij voorziet geen verbetering tot aan het EK voetbal in Frankrijk komende zomer.

De onmiddelijke impact is moeilijk in te schatten, maar de ervaring leert dat door de neergang van het toerisme de vooruitzichten voor de luxe-industrie minder zijn. Zo zijn de aankopen van buitenlandse toeristen in Europa ten opzichte van vorig jaar gedaald met 2 procent. In Frankrijk daalde het aantal aankopen door toeristen met 8 procent en zelfs met 21 procent afgelopen januari, zo blijkt uit de cijfers van Global Blue. “Veel buitenlandse toeristen zien Europa als één land, ze maken geen onderscheid tussen Parijs en Brussel,” zegt Zuzanna Pusz, analist bij Berenberg, tegenover The Sydney Morning Herald. De groei van de uitgaven door Chinese toeristen, die goed zijn voor een derde van de totale uitgaven in de wereldwijde luxe-industrie, bleef vorige maand stabiel op 5 procent, de kleinste stijging sinds augustus 2014.

Ook Nadejda Popova, projectmanager bij Euromonitor International, denkt dat de aanslagen in Brussel dezelfde gevolgen zullen hebben als de aanslagen in Parijs. “De terreuraanslagen zullen de vraag naar reizen vertragen en zouden het aantal boekingen zelfs terug kunnen brengen met 10 tot 20 procent,” meldt ze tegenover Quartz. ”We hebben inderdaad niet hetzelfde niveau van toerisme gehad als voorheen,” vertelt Hermès-CEO Dumas aan de Franse media. “2016 wordt een gecompliceerd jaar, maar we hoeven niet in paniek te raken. Een uitdaging kan geen kwaad.”

Geen problemen op de lange termijn

De nasleep van eerdere aanslagen laat zien dat effecten weliswaar significant zijn, maar weer worden beperkt op de korte of middellange termijn. “Ik verwacht niet dat de aanslagen impact hebben op de lange termijn, aangezien de Europese reisindustrie zeer veerkrachtig is,” aldus Popova tegenover de Australische krant. Volgens haar zal de luxe-industrie, veronderstellend dat er geen nieuwe aanslagen plaatsvinden, zich dan ook snel herstellen. Ook Global Blue beschreef de effecten van de aanslagen in Brussel als direct, maar beperkt, omdat Chinese toeristen sowieso al minder uitgaven in Europa en meer in Japan en Rusland.

luxe industrie