“Ondanks de slechte weersomstandigheden is de eerste dag een voltreffer,” zo meldt handelsfederatie Comeos na een rondvraag onder kledingwinkels. Winkeliers hebben op de eerste dag van de wintersolden 4 procent meer verkocht dan tijdens de eerste soldendag van vorig jaar.

“Er was minder volk vandaag in de winkelstraten, maar er waren meer kopers en zij die kochten, spendeerden meer dan vorig jaar,” aldus Dominique Michel, CEO van Comeos in een persbericht. “De soldenperiode is en blijft een belangrijk moment voor de handel. Het is een bijzonder voordeel dat we hebben ten opzichte van de buurlanden. De klanten kijken er reikhalzend naar uit, dat is wel gebleken.”

“Veel consumenten wachten bewust tot de start van de solden om - dan pas - grotere en duurdere winterstuks zoals jassen en dikke truien aan te kopen,” aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie. Volgens Comeos waren de truien dan ook het populairst onder de soldenartikelen. “De consument koopt tijdens de solden heel gericht,” aldus Delanghe. “Hij gaat daarbij op zoek naar basisstukken om zijn garderobe verder aan te vullen.”

Door het slechte weer kwam de eerste soldendag wat traag op gang, meldt zowel Mode Unie als Comeos. De winkelcentra waren dan ook geliefder onder de consumenten dan de winkelstraten, zo blijkt uit de rondvraag. In de winkels werd over het algemeen een korting van 30 procent gegeven. Wel gaven winkeliers eerder aan zich genoodzaakt te voelen om hogere kortingen te geven aan de start van de solden vanwege de vele kortingsmomenten gedurende de rest van het jaar.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN