Wintersolden: Hogere kortingen en omzetdalingen
bezig met laden...
Het startschot van de wintersolden is gegeven, vandaag gaat de koopjesperiode in België van start. De verwachting voor de verkoop is echter 3 procent lager dan vorig jaar, zo meldt Mode Unie. Ook blijken moderetailers zich genoodzaakt te voelen om vanaf het begin hogere kortingen te geven, zo blijkt uit een enquête van Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).
Het winterseizoen is voor veel modehandelaren geen goede geweest, in de laatste week voor de solden werd gemiddeld 6 procent minder omgezet. Over het gehele seizoen geeft 52 procent van de winkeliers aan minder verkocht te hebben dan vorig jaar, blijkt uit een rondvraag van onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van Mode Unie. Maar 16 procent van de handelaren gaf aan beter verkocht te hebben dan hetzelfde seizoen in 2016.
“Het warme winterweer en het veranderende aankoopgedrag van de consument zijn volgens de modewinkeliers de belangrijkste oorzaak van de mindere verkoop,” aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in een persbericht. “Door het warme weer in het begin van het seizoen kocht de consument veel minder winteritems. De koude piek in november en de eindejaarsverkoop zorgden voor een goede verkoop, maar deze maakten het volledige winterseizoen duidelijk niet goed.”
Retailers verwachten lagere omzet wintersolden
Uit de rondvraag bleek dat 31 van de moderetailers verwacht dat de omzet in de wintersolden zal dalen ten opzichte van vorig jaar. 6 procent van de ondernemers verwacht een stijging. De lichte daling van 3 procent, ligt volgens Mode Unie in lijn met de rest van het seizoen. Vorig jaar nam de omzet tijdens de wintersolden nog toe met 1 procent. In een enquete van NSZ blijkt dat veel kleding- en schoenwinkels zich genoodzaakt voelen om hogere kortingen te geven, wat de daling van de omzet in de hand werkt. “Door het jaar heen zijn al heel wat kortingsmomenten zoals de tussenseizoensopruiming, Black Friday, koppelverkoop tijdens de sperperiode of de constante stroom aan kortingen die grote internationale webshops toekennen,” meent de NSZ. “Die zorgen ervoor dat de consument tijdens de solden meteen fikse korting verwacht.” Waar retailers normaal gesproken met 20 of 30 procent korting zouden beginnen, geven ze nu aan al kortingen tot 40 procent te geven.
“Voor de consument is dat goed nieuws, maar voor de modedetailhandel veel minder,” aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheuws. “Modewinkels worden als het ware verplicht om in die kortingsrace mee te stappen om geen klante te verliezen, maar dat heeft impact op hun omzet, winst en dus ook op de algehele leefbaarheid van de winkel. Alle winkels verkopen natuurlijk liever producten aan 100 procent van de prijs, maar dat wordt stilaan een uitzondering.”
Beeld: FashionUnited