• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Antwerp Fashion Week nadert: Belgische modesector blikt vooruit

Antwerp Fashion Week nadert: Belgische modesector blikt vooruit

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |ACHTERGROND

Beeld: DIRK WAEM / BELGA MAG / BELGA VIA AFP

Antwerpen - Zondag 18 juli gaat Antwerp Fashion Week van start. Retailers kunnen twee dagen lang de collecties van 150 merken voor SS22 ontdekken. FashionUnited belde met de verschillende spelers over wat er op het programma staat en wat hun verwachtingen zijn voor het event, de solden én het nieuwe seizoen.

Weldra nemen merken en agenturen van over heel België Antwerpen over met modeshows en opendeurdagen. Ook wie niet in Antwerpen gevestigd is, krijgt er een locatie ter beschikking. Bezoekers kunnen ecologisch showroomhoppen met gratis deelfietsen en -steps.

1 stad, 35 locaties, 150 merken

Nieuw dit seizoen zijn de modeshows: “Zo kunnen retailers de stukken eens anders zien dan hangend in het rek of op een stand”, weet initiatiefnemer Dieter Deceuninck. “We organiseren er een achttiental en de reacties zijn alvast erg positief.” Ook in het algemeen wordt AFW op veel enthousiasme onthaald. “Er is voor retailers op dit moment geen andere manier om op zo’n korte tijd zo veel verschillende merken te gaan bekijken”, pleit hij, “ook dit seizoen werden de beurzen in de Benelux immers gecanceld. We rekenen op een 150-tal merken op 35 Antwerpse locaties, een verdubbeling tegenover de vorige editie.

Het nadeel van een zomerbeurs is dat er veel retailers met vakantie zijn, anders zou de opkomst nog groter zijn. We kunnen dit seizoen alvast op veel meer bezoekers rekenen. Alleen al voor de showrooms van Fashion Brewery Group (de agenturen van Deceuninck, nvdr) is er een verdubbeling van het aantal inschrijvingen, toevallige passanten niet meegerekend.

Belgisch aanbod

Het aanbod is heel breed, met ook heel wat Belgische merken. “We hebben ook onze leden geïnformeerd over het event”, vertelt Wendy Luyckx, communicatieverantwoordelijke van Creamoda dat de Belgische merken promoot. “Het is een mooi initiatief dat meteen kan uitpakken met veel merken. Het kan ook een goeie vibe creëren in de stad, wat zal afstralen op de modebewuste consument. De grote merken hebben echter hun eigen kalender voor de inkoopperiode, in hun eigen showrooms. Ze kennen hun klanten en de winkels die ze graag in hun bestand willen, de passage op AFW zou daar niet veel aan veranderen. Hun houding is eerder afwachtend: wat is de return voor de extra tijd en het budget voor een locatie? Daarnaast is er natuurlijk ook de zomervakantie. AFW is wel ideaal voor de minder grote of nichemerken die op zoek zijn naar meer zichtbaarheid of een extra PR-tool. Dat gebeurt onder meer met de Belgian Focus van Flanders DC.” Het creatief platform zet met dat initiatief mee de schouders onder AFW. Zes Belgische merken (te weten: Atelier Minimalist, Fiamme, LN Knits, Rarámuri, Wasted Atelier en Mieke Dierckx) krijgen extra aandacht met een mailing naar de buyers, op sociale media en in de deelnemende showrooms.

Retailers op zoek naar vernieuwing

Ook de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel stapte mee in het event. “De modesector zit in het slop door de coronacrisis. Mode Unie steunt de Belgische retailers maar we zien dat dit ook z’n weerslag heeft op de mode-agenturen”, legt directeur Isolde Delanghe uit. “Modehandelaren kochten voor de komende winter 20 à 25 procent minder in vergeleken met een coronavrij seizoen. We wilden daarom verder kijken en ook de agenturen een hart onder de riem te steken. Toen bleek dat de Antwerp Open Days werd opengetrokken naar een meer permanent event wilde Mode Unie er graag aan bijdragen. Retailers zijn door de coronacrisis alles in vraag gaan stellen, ook hun aanbod. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of ze hun aanbod niet moeten herzien. De opendeurdagen verlagen de drempel om dat te doen, ze kunnen zonder verplichting in sneltempo door de collecties gaan.”

“We zien inderdaad dat winkels op zoek zijn naar vernieuwing”, beaamt Deceuninck. “In het damessegment mag het weer wat meer opgekleed zijn, feestelijker, sexy, iets meer uitgesproken. Dat hebben we immers al twee jaar moeten missen. Retailers vinden dat bij hun reguliere merken maar kijken ook uit naar nieuwe labels. Ze hebben tijdens de crisis bovendien de rekening gemaakt: welke leveranciers waren er voor hen, wie stond er klaar met steun, bij wie bleef het stil? Ze geven aan dat dit meespeelt in de keuze die ze nu maken, het draait niet meer alleen om marges en verkoopcijfers.”

Voorzichtig positief

Volgens Delanghe moet AFW de tijd krijgen om te groeien: “Het is typisch Belgisch dat mensen bij een eerste editie nog de kat uit de boom kijken. En vooral: de retailers moeten er weer zin in krijgen, na enkele niet zo denderende seizoenen. Na de eerste lockdown dacht de consument dat de restricties erop zaten en trok de verkoop relatief snel weer aan. De strengere coronamaatregelen in het najaar wogen zwaar door. Er was geen reden om mode te kopen. Met de vaccinatiecampagne en heropening van de horeca, zien we een klein beetje verbetering. Na de opening van de terrassen op 8 mei gaf 59,7 procent van de modehandelaars aan beter te verkopen dan de periode ervoor. Het slechte weer zet nu nog een domper op de verkoop maar we hopen op het resultaat van de solden, de vakantiestemming en de feesten die terugkomen”.

Deceuninck voelt geen negatieve vibe bij de meeste retailers: “We hebben natuurlijk minder merken in het gekledere segment dat hardere klappen kreeg. Vooral de meer progressieve winkels willen vooruit. Ze hebben uit deze periode geleerd en willen daar nu de vruchten van plukken. Winkeliers die al langer in het vak zitten, durven al eens te overwegen of het nog de moeite is om weer op te starten; soms hebben ze intussen andere dingen in het leven ontdekt. Misschien ontstaat er zo wel een nieuwe dynamiek in het retaillandschap, met een versnelling van de verjonging. Er staan veel panden leeg in de steden, de kans om snel te starten is er. Van mijn klanten zijn er al een viertal die een nieuwe winkel geopend hebben in Knokke, niet de gebruikelijke pop-up voor de zomer maar met het doel om er langer te blijven”.

Buyers on a budget

Ook wat de cijfers voor het voorbije en komende buyingseizoen betreft, blijft Deceuninck positief: “Fall 21 liep bij ons uitstekend, vergelijkbaar met een periode pre-corona. De verkoop voor de winter viel echter samen met strengere maatregelen. Afspraken werden geannuleerd, er werd minder besteld. Later trok dat echter weer bij. Retailers blijven voorzichtig. De budgetten voor de zomercollecties zullen niet plots verdubbelen maar ik verwacht ook geen negatief resultaat. Wel kunnen er problemen opduiken met de levering van de wintercollectie: “Zeker bestellingen die uit Azië komen, kunnen vertraging oplopen. Dat kan de winkeliers misschien net ademruimte geven om eerst nog hun stock weg te werken”, besluit hij. “Retailers houden nog steeds de hand op de knip wat inkopen betreft”, weet Delanghe. “Het blijven onzekere tijden, kijk maar naar hoe snel de situatie in Groot-Brittannië gekeerd is na de stijging in de besmettingen met de deltavariant. De consument is nog niet massaal teruggekeerd en nieuwe maatregelen zijn altijd mogelijk. Dan is een initiatief zoals AFW heel belangrijk. De handelaars zijn zich erg bewust van hun budget. Waar ze jaren een vast aandeel spendeerden aan een bepaald merk, willen ze nu graag rondkijken. Dat is ook positief voor de merken: retailers ontdekken op die manier hun collecties. En plaatsen ze dit seizoen geen bestelling, dan misschien wel de volgende keer. Het event komt dus de hele sector ten goede”, rondt ze af.

Start zomerkoopjes

Intussen gingen de Belgische zomerkoopjes van start. Uit een rondvraag van Mode Unie blijkt dat winkeliers rekenen op de solden om het negatieve seizoen nog deels goed te maken en de wintercollecties te kunnen betalen. “Ze starten met een korting van gemiddeld 33 procent , dat ligt in de lijn van zomer 2020. Er werd ook gewacht met kortingen tot de start van de solden om zo lang mogelijk met een normale marge te kunnen verkopen”, weet Delanghe. “Maar ook de consumenten hebben gewacht op de solden”, ziet Luyckx, “Ze hadden enkele items op het oog maar konden wachten omdat er toch geen gelegenheid was om het aan te trekken tijdens de lockdown. Ze zijn erg prijsbewust geworden. Bovendien is er een tendens meer doelgericht te kopen, de consument heeft gezien dat het met minder kan. Het budget werd ook herzien: het familiale werd erg belangrijk dus wordt er iets meer gespendeerd aan een gezinsvakantie, eerder dan aan een volledig nieuwe garderobe”, verklaart ze.

Balans solden pas in 2022

“Deze koopjesperiode zal nog een atypische zijn, beïnvloed door de pandemie. Pas in 2022 komt de echte test voor de klassieke solden en zullen we zien of, en hoe, merken en hun klanten intussen geëvolueerd zijn”, voorspelt Luyckx. “We zullen immers ook zaken meenemen uit de coronacrisis, dat zie je al in de trends voor komende winter: de focus blijft comfort, thuiswerken wordt een blijver. Mensen willen makkelijke kleding die er ook goed uitziet tijdens een Zoom of als ze toch even naar kantoor moeten. Er zit dan ook veel fluweel in de collecties: comfortabel maar chic. Ook de veelzijdige debardeur surft mee op die trend. Volgende zomer - als alles goed gaat de eerste normale in twee jaar - mag het wel weer uitbundiger, romantisch en vrouwelijk, met grote kragen en pofmouwen”, blikt ze vooruit.

Antwerp Fashion Week gaat door op 18-19 Juli. Deelnemers en locaties zijn terug te vinden op de website van het event.

Antwerp Fashion Week
Coronavirus
Creamoda
Flanders DC
Mode Unie
Solden
UNIZO