• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Akkoord over nachtwerk in Belgische e-commerce biedt meer mogelijkheden voor de toekomst’

‘Akkoord over nachtwerk in Belgische e-commerce biedt meer mogelijkheden voor de toekomst’

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het nieuwe akkoord rond nachtarbeid in de Belgische e-commerce is een welkom geschenk. De consument zal niet alleen sneller op zijn wenken bediend worden, ook zal de werkgelegenheid gestimuleerd worden en de concurrentiepositie ten opzichte van buitenlandse e-commerce verbeterd.

Waarom het akkoord nodig was voor Belgische e-commerce sector

Wouter Torfs van schoenenketen Torfs gaf recent nog zijn bedenkingen over het distributiebeleid van buitenlandse webshops in ‘De Afspraak’ op Canvas: “Ik denk dat we als retailers allemaal moeten wakker worden. Het echte gevaar komt van Duitsland, van Zalando, dat eningszins sluipend een belangrijk deel van de markt aan het overnemen is. Vandaag was het nog in het nieuws: 70 procent van alle e-commerce bestellingen gaan naar het buitenland. Bestel ook eens in Belgische webshops, dat houdt inkomsten, omzet en werkgelegenheid hier.”

Torfs’ opmerking over de creatie van nieuwe jobs had vicepremier Kris Peeters al lang in het achterhoofd, maar pas eind december 2015 heeft hij een akkoord kunnen afdwingen. Ook voor Handelsfederatie Comeos was dit akkoord belangrijk: “Voor ons is het duidelijk dat er iets moest gebeuren, omdat we anders steeds meer omzet naar buitenlandse online spelers zouden zien verdwijnen. En wanneer het geld naar de buurlanden stroomt, worden daar ook de jobs gecreëerd,” vertelt Peter Vandenberghe, Head communication van Comeos.

Volgens Peter Burin, customer care & communication manager van Vente-Exclusive – één van de allereerste en nog steeds één van de succesvolste Belgische webshops – is het akkoord een stap in de goede richting: “Vandaag hebben wij geen specifieke regeling voor laatavond- of nachtwerk, maar deze nieuwe ontwikkeling biedt ons weer meer mogelijkheden in de toekomst. In ons businessmodel hebben we heel vaak pieken in onze activiteiten. Er zijn letterlijk dagen waarop we 10.000 artikelen moeten verwerken en andere dagen waarop we het dubbele of zelfs het driedubbele behandelen. Meer flexibiliteit in werkuren is dan zeer nuttig voor ons en kan toelaten de leveringen naar onze klanten sneller te laten verlopen.“

Kleven er ook nadelen aan het akkoord, bijvoorbeeld moeten werknemers vrezen voor concurrentie?

Vaste werknemers hoeven niet te vrezen dat ze concurrentie krijgen van tijdelijke werkkrachten zoals jobstudenten voor mini jobs. “Dat lijkt mij tamelijk ver gezocht en niet echt relevant,” zegt Burin van Vente-Exclusive. “In de logistieke sector zijn tijdelijke jobs (via bijvoorbeeld interim) er altijd geweest. Het is eigen aan de sector. In ons geval moeten we inderdaad af en toe pieken opvangen, waardoor we een aantal tijdelijke krachten moeten inschakelen. Dat is normaal. Maar ik zie niet in hoe dat een probleem zou zijn. In tegendeel.”

Toekomst: steun consumenten nodig om de concurrentie met het buitenland verder bevorderen

Wouter Torfs merkt ook op dat de Belgische e-commerce gesteund moet worden om maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren: “Ik denk dat dat de boodschap is die we moeten uitdragen naar onze klanten. Wees er bewust van bij welk bedrijf je bestelt, wat er achter de schermen gebeurt. We hebben beslist om de logistiek van onze e-commerce in België te houden, ook al is de loonkost hier tien procent duurder dan in het buitenland. Laat niet zomaar jobs verdwijnen naar Nederland. Als je spreekt over maatschappelijk verantwoord ondernemen, moet je daar ook over nadenken.” Dit is een belangrijk gegeven dat in het achterhoofd gehouden moet worden.

Omzetcijfers van de Belgische e-commerce in 2015 zijn nog niet bekend gemaakt door Comeos, maar BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, heeft ontdekt dat de Belgische online handelaars een recordomzet van 1 miljard euro hebben behaald tijdens de eindejaarsperiode. Het online aankopen van modeartikelen staat nog steeds in de top drie van de meest begeerde producten online. Nachtwerk in de Belgische e-commerce kan dus niet meer genegeerd worden.

Of er al dan niet grote vraagtekens worden geplaatst bij nachtwerk in de e-commerce, het staat buiten kijf dat de Belgische economie zal floreren en werknemers van dezelfde voordelen zullen genieten wanneer nachtwerk te pas komt.


BeCommerce
Comeos
E-commerce
Nachtwerk
Torfs
Vente Exclusive