Decembermaand goed voor 1 miljard euro omzet in e-commerce sector
bezig met laden...
De laatste maand van het jaar staat traditioneel bekend als een goede verkoopperiode. Belgische e-tailers zullen het hier roerend mee eens zijn. Uit cijfers van BeCommerce is gebleken dat de e-commerce sector in de periode van 27 november tot en met 31 december 2015 een recordomzet van 1 miljard euro heeft behaald. In dezelfde periode in 2014 bedroeg de omzet ‘slechts’ 319 miljoen euro.
De cijfers van de Belgische vereniging voor e-commerce bedrijven zijn gebaseerd op de gegevens van meer dan 720 online winkels. In totaal bracht de sector in 2015 een omzet van 7,3 miljard euro op, waarmee de eindejaarsperiode goed was voor 14 procent van de jaaromzet. BeCommerce heeft tevens gekeken naar de producten die het populairst waren online. Schoonheidsproducten bleken op nummer een te staan: 33,3 procent van alle verkochte schoondheidsproducten wordt namelijk via het web aangeschaft. Met 26,7 procent stonden modeartikelen en accessoires op een gedeelde tweede plaats met eten en drinken. Andere producten die vaak online worden gekocht, zijn decoratie (13,3 procent) en multimedia (13,3 procent).
Naast de kerstperiode beleefden online winkeliers ook een aantal andere piekmomenten in de laatste maand van het jaar. Zo waren Black Friday en Cyber Monday gezamenlijk goed voor een omzet van 93 miljoen euro. Ook de Sinterklaasperiode was een succes, en leverde in totaal 62 miljoen euro op.
”2015 was bijzonder rijk aan innovaties op de Belgische e-commerce markt,” stelt Carine Moitier, die onderdeel is van de directie van BeCommerce. “Voor de consumenten betekende 2015 de komst van de Chinees Alibaba die zich onmiddellijk positioneerde op de tiende plaats in de BeShopping 100 - de jaarlijkse analyse van de top 100 Belgische webwinkels.” Verder sprak Moitier zich positief uit over het politieke akkoord dat was bereikt omtrent het toestaan van nachtwerk.