Week van de Belgische mode aangekondigd

Mode Unie en Creamoda organiseren in oktober de eerste editie van de 'Week van de Belgische Mode'. Het doel van de week is Belgische mode en merken in de kijker te spelen bij de consument. "Met deze actie willen we de consument bewust maken van de voordelen van het kopen van Belgische mode en van de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel. Want lokaal shoppen is bijdragen aan de lokale gemeenschap," zo leest het persbericht van Mode Unie.

De Week van de Belgische mode (WVDBM) vindt plaats van 14 tot 20 oktober 2019. Modezaken en -merken kunnen zich in de maand augustus inschrijven bij Mode Unie en Creamoda.

De organisatoren zorgen voor een regionale en nationale mediverspreiding en lanceert ook een website voor de consument info en store locators. Gezicht van de van de Week van de Belgische mode campagne is Tiany Kiriloff, een Belgische influencer en oprichter van het voormalige mode- en lifestyleplatform Belmodo.be.

Om extra consumenten aan te trekken, kunnen retailers via de federatie voor zelfstandige modedetailhandel tassen bestellen die consumenten bij een aankoop van minimum 100 euro krijgen bij een deelnemende modezaak. Op de tas staat zal een unieke illustratie staan van de Belgische illustrator Kaart Blanche.

Het deelnamepakket voor retailers en merken bestaat naast reclamemateriaal (waaronder raamstickers), ook uit een reeks kant-en-klare Facebook posts.

Week van de Belgische mode aangekondigd

Eerste details over de Week van de Belgische Mode

In België bestaat ook de 'Ik koop Belgisch campagne', een intiatief van Flanders DC, Mad Brussels en WBDM (Wallonie Bruxelles Design Mode), dat wordt gesteund door Creamoda, Mode Unie en Comeos. Consumenten worden door het intiatief, dat sinds 2015 bestaat, aangemoedigd bij lokale merken te kopen en dat trots uit te dragen.

Uit een onderzoek van de Belgische modefederatie Creamoda in 2017 bleek Belgische mode geliefd is, maar onvoldoende gekend. Onder de tweeduizend deelnemende Belgen waren dit de bekendste nationale labels: Dries Van Noten, Caroline Biss, Natan, Essentiel, Eskimo, Mayerline, Terre Bleue, Marie Jo, PrimaDonna, Woody en Xandres.

Beeld: Week van de Belgische mode

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN