Artikelen door Esmee Blaazer
Esmée Blaazer (1988) studeerde Modemanagement aan TMO European Business School en werkt sinds 2009 bij FashionUnited. In de loop der jaren heeft ze verschillende rollen binnen de redactie vervuld. Momenteel schrijft ze als Project Manager voornamelijk achtergrondartikelen, die losstaan van het nieuws. In deze verhalen worden zaken en processen van de mode-industrie uitgelegd aan starters in de sector en studenten. Thema's die regelmatig aan bod komen zijn de toekomst van mode, duurzaamheid, circulariteit en wetgeving. Esmée houd zich ook bezig met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) op de nieuwsredactie.
AI in Fashion: Hoe Hunkemöller AI inzet voor klantinzicht, prijsoptimalisatie en winkelclustering
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. In dit zesde deel van de serie ‘AI in Fashion’ spreekt FashionUnited met Gordon Smit, technologiedirecteur van het lingeriebedrijf. 1. Hoe kijk je naar AI? Waarvoor zet Hunkemöller kunstmatige...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
Changemakers in fashion (deel 7): Dr. Natascha van der Velden
Er zijn talloze duurzaamheidsinitiatieven, maar wie in de mode-industrie drijft de transitie écht – of hun inspanningen nu wel of niet zichtbaar zijn voor het grote publiek? We interviewen changemakers, consultants, duurzaamheidsdeskundigen en activisten in de mode. Wat kunnen we leren van hun werk? In aflevering 7: Dr. ir.Natascha van der...
AchtergrondFeaturedbezig met laden...
AI in Fashion: Modewinkel SKM over zijn AI-gedreven digitale stylist
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. In dit vijfde deel van de serie ‘AI in Fashion’ spreekt FashionUnited met Dominique Somers, zaakvoerder en hoofd inkoop van SKM. Het is een Belgische multibrandretailer: in de 5000 vierkante meter...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
AI in Fashion: Hoe Torfs AI gebruikt voor merchandise en slimmer afprijzen
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. In dit vierde deel van de serie ‘AI in Fashion’ spreekt FashionUnited met Stijn de Knop, operationeel en financieel directeur van het Belgische schoenenbedrijf Torfs. 1. Hoe gebruikt Torfs...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
AI in Fashion: Dennis Mok, CEO MS Mode over voorraadoptimalisatie
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. In dit derde deel van de serie ‘AI in Fashion’ vertelt Dennis Mok, CEO van MS Mode, hoe het modebedrijf kunstmatige intelligentie inzet om de voorraad te optimaliseren en welke kansen hij ziet...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
Future Snoops: “Wat als de echte dreiging niet is dat AI de overhand neemt, maar dat wij een stap terug doen?”
“AI vertraagt niet, het gaat nergens heen,” aldus Emma Grace Bailey, directrice Duurzaamheid bij Future Snoops, tijdens het recente webinar Active Creation in the Age of AI. “De verwachting is dat het in 2028, over slechts drie jaar, tussen de 150 en 275 miljard dollar toevoegt aan de kleding-, mode- en luxesector.” “Terwijl de machine niet...
Fashion bezig met laden...
AI in Fashion: H&M's creatief directeur Jörgen Andersson over de digital twin reis
Artificiële intelligentie (AI) verandert de mode-industrie in hoog tempo. Terwijl sommige bedrijven afwachten, zetten andere gedurfde stappen vooruit. Bij H&M, een van 's werelds grootste modewinkels, onderzoekt creatief directeur Jörgen Andersson hoe AI creativiteit kan ondersteunen. Dit gebeurt met name door de creatie van digital twins. In...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
Hoe AI e-commerce opnieuw definieert: de productdetailpagina wordt de nieuwe homepage
Retailers moeten hun productdata ‘menselijk’ maken “Retailers moeten hun productdata menselijk maken om AI-systemen effectief te voeden,” aldus Annie Haas, Chief Delivery Officer bij Stylitics. Ze sprak vorige week tijdens het panel ‘Retail Rewired: AI, Data, and the Customer Experience’ op Alvanon’s Tech Fest 2025. Stylitics is een...
Businessbezig met laden...
Zalando rolt AI-gestuurde ontdekfeed uit in onder meer Nederland en België
Zalando breidt zijn AI-gestuurde ontdekkingsfeed uit naar zestien extra markten en introduceert nieuwe publieke klantprofielen in alle landen waar het actief is, waaronder Nederland en België. Dat meldt het e-commercebedrijf vandaag in een persbericht. De gepersonaliseerde feed toont gebruikers in realtime kleding, merken en content die...
BusinessMemberbezig met laden...
Gespot op de catwalk: De WGSN lente/zomer 2027 kleuren
Van opvallend koningsblauw en feloranje tot zachtere tinten zoals lilakleurig roze, lichtgroen kaki en een aardse bruintint met een subtiele roze ondertoon — het lente/zomer 2027 kleurenpalet van WGSN en Coloro is al zichtbaar op de catwalks. De vijf trendbepalende tinten, geselecteerd in samenwerking met Coloro, worden wereldwijd door...
Fashion |In Beeld bezig met laden...