Artikelen door Esmee Blaazer
De meeste consumenten weten dat goedkope trendy kleding niet duurzaam is: waarom blijven ze het toch kopen?
bezig met laden... - Fashion | Opinie
Ondanks de impact van de mode-industrie op mens en milieu, blijven we betaalbare, trendy kleding kopen van fast fashion-merken en retailgiganten. Hoe komt dat? Het idee voor dit artikel komt voort uit een recent artikel van De Correspondent: ‘De succesvolle Bob-campagne laat zien: vertel mensen vooral niet wat ze moeten doen’ (tip!). De kern van...
Totême winkel in Kopenhagen, Denemarken geopend
bezig met laden... - Retail
Totême heeft de deuren geopend van de eerste winkel in Denemarken. Op het Instagram account zijn vandaag de eerste beelden van de nieuwe modezaak in hoofdstad Kopenhagen onthuld. De winkel is te vinden in het historische Egmont-gebouw in Kopenhagen aan de Vognmagergade. Het high-end damesmodemerk, in 2014 opgericht door het Zweedse echtpaar Elin...
Het Gen Z Dilemma: milieubewust maar verslingerd aan fast fashion
bezig met laden... - Achtergrond
Een van FashionUnited’s best gelezen artikelen van de maand oktober was wie er achter de “Shein-outlets” in Nederland zit. Let op: het gaat om ongeautoriseerde winkels die pretenderen van de Chinese webgigant te zijn. In steden zoals Arnhem, Utrecht en Rotterdam zijn tijdelijke winkels opgedoken die kleding tegen extreem lage prijzen aanbieden....
In de toekomst van retail draait het om emotionele verbinding met de klant
bezig met laden... - Retail
Nu de consument door de opkomst van Aziatische spelers [zoals een Shein en Temu] meer dan ooit te kiezen heeft, is het zaak voor retailers hun klanten emotioneel te raken, zo luidt het advies van Crossmarks. “Daar liggen de kansen,” benadrukt het strategisch retail adviesbureau in de nieuwste Whitepaper ‘Emotional Revolution op de winkelvloer’....
De toekomst van mode: is less more?
bezig met laden... - Achtergrond
Een bekentenis. Mijn oorspronkelijke onderzoeksvraag was ‘Wat als de mode-industrie gewoon minder kleding zou maken?’ (Over)productie, de snelheid en de seizoenen terugdringen, zou wel eens het antwoord kunnen zijn op bijna alles?!, was mijn gedachtegang. Als in: voor verduurzaming in de kledingsector en breder: in het streven naar een...
Gespot op de catwalk: WGSN en Coloro’s trendkleuren voor herfst/winter 2026/27
bezig met laden... - Fashion | In beeld
Kleureninstituten WGSN en Coloro hebben de vijf trendkleuren voor modeseizoen herfst/winter 2026/27 onthuld. Naast Transformative Teal (Kleur van het jaar 2026) zijn dat de warme crèmekleurige Wax Paper, een koninklijke paarse Fresh Purple, een rijke chocolade bruine tint Cocoa Powder en felle geelgroene kleur Green Glow. WGSN en Coloro stellen...
Gespot op de catwalk: WGSN en Coloro’s kleur van het jaar 2026 ‘Transformative Teal’
bezig met laden... - Fashion | In beeld
‘Transformative Teal’ is door kleureninstituten WGSN en Coloro uitgeroepen tot de kleur van het jaar 2026. Transformative Teal is volgens de twee een vloeiende samensmelting van blauw en groen, die de diversiteit van de natuur en een aardegerichte mindset weerspiegelt, passend bij de groeiende vraag naar ecologische verantwoordelijkheid (in het...
Flanders DC en Vito lanceren een True Cost tool voor modebedrijven
bezig met laden... - Fashion
24 oktober aanstaande lanceren Vito (een organisatie die adviseert bedrijven, organisaties en overheden bij de transitie naar een circulaire economie, red.) en Flanders DC de True Cost Calculator voor modeprofessionals. Dat maakt Flanders DC bekend op zijn website en is te lezen in de op 29 augustus verstuurde nieuwsbrief van het Vlaamse design-...
Van design, bevoorrading, distributie, marketing tot retail: hoe AI wordt ingezet in de modebranche
bezig met laden... - Achtergrond
Modebedrijven opgelet: AI inzetten doe je zo “Kunstmatige intelligentie kan de mode-industrie slimmer maken,” zei Matthew Drinkwater, hoofd van Fashion Innovation Agency van de London College of Fashion, gespecialiseerd in nieuwe technologieën en hun toepassing in creatieve industrieën zoals de mode, op het podium van Web Summit, het tech...
"Een 'Digital Twin': het Digital Product Passport komt eraan en dit moet je weten
bezig met laden... - Achtergrond
DPP: De wie wat waar wanneer en hoe - en zo bereid je je voor Het Digitale Product Passport (DPP) komt eraan. Alle producten op de Europese markt moeten in de (nabije) toekomst voorzien zijn van een productpaspoort, ook wel een “digital twin” genoemd: een digitaal dossier dat uitgebreide informatie biedt over de milieu-impact van een product...