‘Belgische mode geliefd, maar onvoldoende gekend’; Creamoda wil meer visibiliteit creëren

Belgen zijn fan van hun Belgische mode maar kennen die eigen modemerken onvoldoende, zo blijkt uit een onderzoek van de Belgische modefederatie Creamoda, uitgevoerd door iVox. Zo’n 84 procent van de respondenten van het onderzoek pleit ook voor een herkenbaar label.

De Belgische modefederatie Creamoda en iVOX vroegen deze lente 2000 Belgen naar hun houding tegenover mode in het algemeen en Belgische mode specifiek, aangevuld met kennisvragen over de Belgische merken. “Met dit modeonderzoek willen wij de Belgische mode een boost geven en meer visibiliteit creëren,” legt Wendy Luyckx, communicatie-verantwoordelijke bij Creamoda, uit.

Uit het onderzoek blijkt mode belangrijk, zo ziet 6 op 10 er graag steeds piekfijn uit, 1 op 4 is kleding snel beu (en verslijt ze dus niet), 1 op 3 zegt veel interesse te hebben in mode.

Made in Belgium

Bijna de helft van de mensen zegt een voorkeur te hebben voor Belgische merken (46 procent), om de Belgische economie te steunen (80 procent), maar ook omwille van de betere kwaliteit (57 procent) en unieke stijl (30 procent). Volgens het onderzoek is 36 procent bereid een hogere prijs te betalen voor Belgische mode. Daar wringt echter vaak ook het schoentje: 7 op de 10 vindt Belgische merken te duur. Eenzelfde percentage vindt het aanbod te beperkt.

‘Belgische mode geliefd, maar onvoldoende gekend’; Creamoda wil meer visibiliteit creëren

Onvoldoende kennis

De liefde voor eigen merken is goed nieuws voor de Belgische modesector, ware het niet dat bijna 2 op 3 Belgen geen enkel Belgisch kledingmerk kan noemen. Wel 8 op de 10 Belgen geeft toe het verschil niet te kennen tussen Belgische en niet-Belgische merken. Uit het onderzoek blijkt dat de bekendste nationale labels Dries Van Noten, Caroline Biss, Natan, Essentiel, Eskimo, Mayerline, Terre Bleue, Marie Jo, PrimaDonna, Woody en Xandres zijn.

"De modecollecties van merken van eigen bodem verkopen goed, maar de consumenten weten daarom nog niet per se dat het Belgische merken zijn. We moeten de merken nog wat dichter bij de consument brengen", verklaart Luyckx tegen De Morgen.

De bekendste nationale labels zijn Dries Van Noten, Caroline Biss, Natan, Essentiel, Eskimo, Mayerline, Terre Bleue, Marie Jo, PrimaDonna, Woody en Xandres

‘Belgische mode geliefd, maar onvoldoende gekend’; Creamoda wil meer visibiliteit creëren

Creamode pleit voor Belgisch label: Made in Belgium

“Initiatieven zoals ‘Ik Koop Belgisch’/’J’achète du Belge’, opgestart door Flanders DC in 2015, zijn zeer waardevol en een ideale manier om de consument te informeren waar Belgische merken kunnen worden gekocht. Zowel de stickeractie als de website zijn sterke manieren om de consument wegwijs te maken. Maar wat nog belangrijker is en hier perfect op aansluit is te tonen wélke van de merken in de winkels Belgisch zijn. Een Belgisch modelabel bijvoorbeeld zou daarbij kunnen helpen en een volgende stap kunnen zijn,” aldus Luyckx in een statement.

Ook op een aantal kennisvragen over de Belgische modesector in het algemeen, scoort de Belg ondermaats, met een gemiddelde van 3 op 10. Slechts 10 procent van onze landgenoten haalt een voldoende. Daarnaast heeft maar 1 op de 10 al gehoord van de #ikkoopBelgisch-campagne (de nationale campagne van het Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen die het kopen van Belgische mode aanmoedigt, red.), en minder dan 1 op de 20 heeft de bijhorende sticker gezien. Toch wil de helft graag deze merken kennen en voorrang geven aan winkels waar je Belgische mode kunt kopen. Zo’n 84 procent is dan ook voorstander van een duidelijk label voor het promoten van Belgische mode.

“Met dit modeonderzoek willen wij de Belgische mode een boost geven en meer visibiliteit creëren,”

Creamoda

Shopgewoontes van de Belgen

Er waren ook nog enkele andere bevindingen wat Belgen en mode betreft. Zo houdt hij/zij van winkelen: 39 procent gaat minstens 1 keer per maand voor zichzelf, vaak in een winkelketen. Als aanleiding zijn solden of promoties erg belangrijk, gevolgd door versleten kleding, een speciale gelegenheid of een emotionele reden (zichzelf eens goed in de watten leggen). Gemiddeld wordt er 65 euro per maand neergeteld voor kleding voor zichzelf, vrouwen spenderen daarbij 22 procent meer dan mannen. Mannen geven dan weer bijna dubbel zoveel uit aan de garderobe van hun partner dan vrouwen.

‘Belgische mode geliefd, maar onvoldoende gekend’; Creamoda wil meer visibiliteit creëren

Een op vijf Belgen zoekt minstens een keer per maand vestimentaire inspiratie op sociale media, een op tien kijkt op modeblogs en -websites. Online kleding kopen doet 1 op 3 echter nooit, 7 procent shopt dan wel weer hoofdzakelijk via internet - vooral voor het gemak, de prijs en omdat het tijdbesparend is. De fysieke winkel blijft populairder omdat je alles onmiddellijk kan passen en niets hoeft terug te sturen. Het persoonlijk contact blijkt minder belangrijk.

Ik koop Belgisch-campagne naar Brussel en Wallonië

De 'Ik Koop Belgisch'-campagne wordt binnenkort ook uitgebreid naar Brussel en Wallonië, waar het 'J'achète du Belge' wordt.

‘Belgische mode geliefd, maar onvoldoende gekend’; Creamoda wil meer visibiliteit creëren

Foto’s: Screenshots persbericht Creamode intobelgianfashion

Portret: Edouard Vermeulen van Natan. Credit: Natan.

Catwalkfoto: Dries van Noten herfst/winter 2017 collectiepresentatie in Parijs. Credit: Catwalkpictures.

Sticker: Ik koop Belgisch via de Facebookpagina van de campagne

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN