• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Terugblik - het modenieuws van februari 2020

Terugblik - het modenieuws van februari 2020

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Februari 2020 was onstuimig. België en Nederland kampten met de stormen Chiara, Dennis en Ellen. Volgens de Nationale Shopping Index van Bureau RMC vond in week 6 en 7 een forse dip plaats in het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten. Het was in deze periode 28 procent rustiger dan een gemiddelde week in 2019. Ook in België nam het aantal passanten flink af. Dit valt deels te verklaren door het slechte weer, stelde Bureau RMC. Door de stormen Chiara en Dennis bleven veel mensen thuis.

In februari beheerste het nieuwe coronavirus Covid-19 het nieuws. Het virus verspreidde zich verder. Op het moment van publicatie zijn er 24 patiënten met het virus in België, 38 in Nederland en nieuwe besmettingen in onder andere de VS en Zuid-Korea. Goed nieuws is er ook: China meldt het laagste aantal nieuwe coronabesmettingen per dag sinds januari. Retailer Uniqlo, die 370 winkels op het Chinese vasteland had gesloten wegens de virusuitbraak, kondigde afgelopen week aan meer dan 100 winkels te hebben heropend.

Een nieuwsoverzicht van februari 2020:

Het Belgische modelabel A.F. Vandevorst doet de boeken toe. Het besluit om het label - na 22 jaar - stop te zetten komt volgens het koppel An Vandevorst en Filip Arickx doordat de dynamiek in de modewereld is veranderd.

Modemuseum Hasselt zet activewear in de spotlight. Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée, twee ex-topatleten en oprichters van modelabel 42|54 , fungeren als curatoren van de tentoonstelling. “Hun liefde voor Belgische mode, hun inzet op duurzaamheid en uiteraard hun verleden als topsporters zijn extra troeven voor de samenwerking,” aldus Joost Venken, schepen van cultuur stad Hasselt. De nieuwe tentoonstelling wordt 27 juni geopend.

Foto: curatoren Activewear, eigendom Modemuseum Hasselt

De LVMH Prize heeft de shortlist voor de 2020 editie bekendgemaakt. Onder de twintig genomineerden is ook het Belgisch-Franse Ester Manas te vinden. Het merk is inclusief (“one size fits all”) en duurzaam. De kleding wordt geproduceerd in een sociale werkplaats in Brussel, en een groot deel van de stoffen die wordt gebruikt is tweedehands of komt van overschotten, zo weet De Standaard.be.

Personeelswisselingen

Raf Simons, voorheen creatief directeur bij onder andere Dior en Calvin Klein, heeft vanaf 2 april de creatieve leiding over Prada samen met Miuccia Prada. Het gaat om een co-creatief directeurschap, een primeur. De eerste gezamenlijke collectie wordt die voor de zomer van 2021 en wordt tijdens Milan Fashion Week in september voorgesteld.

Foto: eigendom Prada

De Belgische modeontwerper Olivier Theyskens is bij modehuis Azzaro aangesteld als creatief directeur. Theyskens toont zijn eerste collectie voor het modehuis tijdens Paris Haute Couture Fashion Week in juli.

Nieuws uit de winkelstraat

Retailexpansie voor Distrikt Nørrebro. Het merk heeft het afgelopen jaar een uitgebreide rebranding ondergaan, waarbij zowel collecties als retailconcept onder handen zijn genomen, vertelde formuledirecteur Wouter Spaan aan FashionUnited. Het merk heeft in februari nieuwe vestigingen in Groningen en Utrecht geopend. Distrikt Nørrebro is ook de grens over gegaan; de eerste Belgische winkel is te vinden in Antwerpen.

Foto: De nieuwe winkelinrichting van Distrikt Nørrebro. Foto via Distrikt Nørrebro

Modeketen Zeb heeft een winkel geopend in Luxemburg. De eerste vestiging in Luxemburg is te vinden in Bettembourg. “We stelden vast dat er in de regio nog geen multimerkenwinkel aanwezig was die een groot aantal kwaliteitsmerken aanbood aan een gevarieerd publiek,” aldus Zeb CEO Luc van Mol tegen diverse media. “We wilden Zeb introduceren in het buitenland en met haar multibrand-concept vormt Zeb de perfecte aanvulling op het reeds bestaande mode aanbod op de Luxemburgse markt.”

Afrika lijkt actueler dan ooit in de mode. Tijdens het Brussels festival Afropolitan 2020 in Bozar streek New African Wave neer. De pop-up bracht design- en modecollectieven van het Afrikaanse continent en de Afrikaanse diaspora samen die geïnspireerd zijn door hun Afrikaanse identiteit. “Afrika is er niet per se modieuzer op geworden, maar Afrikanen hebben gewoon besloten om hun eigen verhalen te vertellen en niet langer te wachten op de validatie van het Westen, of het nu op het gebied van mode, kunst of cultuur is. De komst van sociale netwerken zit daar zeker voor iets tussen, het is mogelijk om rechtstreeks een groot, wereldwijd publiek aan te spreken zonder de filter van conventionele opiniemakers als traditionele media,” vertelde Siré Kaba aan FashionUnited.

Foto: Siré Kaba (portret)

Meer nieuws

De (eerste) Hema-producten in de schappen liggen bij Jumbo Foodmarkten in Breda en Tilburg. De uitrol van Hema-producten bij Jumbo locaties in Nederland en België vindt komende anderhalf jaar plaats. Vanaf de zomer zullen non-food artikelen van Hema ook verkrijgbaar zijn op de website van Jumbo. Het gaat om kookgerei, tafelaankleding, panty’s en sokken, haarmode, schrijfgerei, theedoeken, glazen, feestartikelen en kaarsen.

Richard Malone en (Emily) Bode zijn in Londen uitgeroepen als winnaars van International Woolmark Prize 2020. Malone kreeg de prijs, ter waarde van 200.000 Australische dollar, ongeveer 123.000 euro, voor zijn inzet voor traceerbaarheid in de supply-chain en voor zijn duurzame bedrijfsvoering. De ontwerper, die debuteerde in september 2015 op London Fashion Week, komt zelf van Wexford, op het Ierse platteland, en werkt voor zijn collecties met een community van wevers in Tamil Nadu, India. Zijn capsulecollectie voor de Woolmark Prize was geïnspireerd door jeugdherinneringen aan de werk uniformen van het platteland. Emily Bode kreeg de Karl Lagerfeld Award For Innovation, een nieuwe onderscheiding van de organisatie.

Foto: Richard Malone, International Woolmark Prize 2020. Eigendom The Woolmark Company

Milieuorganisatie Greenpeace heeft het Litouwse textielbedrijf Utenos trikotažas erkend als “het eerste textielbedrijf ter wereld dat volledig volgens de ecologische textielstandaard van Greenpeace werkt.” De belangrijkste vereisten binnen de Greenpeace-standaard, die staat beschreven in de twintig pagina’s tellende ‘Greenpeace Global Textile Procurement Trial Standard’, zijn de volledige eliminatie van vervuilende chemicaliën in kledingproductie, ethische werkomstandigheden en transparantie in de productieketen.

E-tailer Zalando gaat het assortiment uitbreiden met tweedehands mode. Vanaf het derde kwartaal zal de ‘pre-owned’ categorie te vinden zijn op de website. De e-tailer gaat ook het premium segment verder uitbreiden. Het Duitse bedrijf onderneemt deze stap om de missie om het startpunt voor mode te worden verder te onderstrepen, aldus het jaarverslag. Tegen 2023 moet het premium en luxe segment op Zalando zijn verdubbeld.

Het Oostenrijkse Signa en de Thaise Central Group, eigenaren van warenhuisbedrijf KaDeWe Group, namen de Zwitserse warenhuisketen Globus voor 1 miljard Zwitserse frank (0,9 miljard euro) over.

De Bijenkorf kondigde aan in de tweede helft van het jaar een webshop te openen in Oostenrijk, Frankrijk en Franstalig België.

Foto: Daily Paper (x Van Gogh)

Van kunst aan de muur naar draagbare kunst. Daily Paper lanceerde een samenwerkingscollectie met het Van Gogh Museum. “We wilden spelen met de clichés [de bekende werken van Van Gogh, red.] en kunstwerken kiezen die niet zo bekend zijn, zoals de schedel met de sigaret. Een hoop mensen weten niet dat Van Gogh dat heeft gemaakt,” vertelde Daily Paper mede-oprichter Abderrahmane Trabsini aan FashionUnited tijdens de lancering in Amsterdam.

Tot slot: ook vonden de ready-to-wear damesmodeweken herfst/winter 20/21 plaats. Lees hier onze artikelen over New York Fashion Week, London Fashion Week en de Parijse modeweek.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste modenieuws? Schrijf u hier in voor FashionUnited nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

Foto: Unsplash

februari 2020
maandoverzicht
modenieuws van de maand