• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Nieuwe spelers in Belgische knitwear: Leselles, luxe wolresten voor duurzaam limited edition breiwerk

Nieuwe spelers in Belgische knitwear: Leselles, luxe wolresten voor duurzaam limited edition breiwerk

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Antwerpen - Het Belgisch verleden als breigoedfabrikant kent de laatste jaren een heropleving. Een heel aantal nieuwe labels legt zich opnieuw toe op - al dan niet artisanaal - breiwerk. Benieuwd naar de drijfveren, belde FashionUnited er een drietal op. Deze keer: Liesbet Allaer, oprichtster van Leselles, dat kleurrijk breigoed ook een duurzaam tintje geeft.

Wat is het verhaal achter Leselles?

Allaer: “Het label werd in 2019 opgericht na een bezoek aan de breifabriek van een vriendin. Daar stuitte ik op stapels dozen gevuld met een variëteit aan overtollige wol, resten die zonder meer zouden worden weggegooid. Zo begon ik na te denken over een alternatief. Wij produceren knitwear essentials van enkel kwalitatieve mohairwolresten - overschotten die anders dus verloren zouden gaan. Daarnaast willen we graag kleur injecteren in de modewereld. Een outfit in een felle kleur is een gewaagde aankoop, met een sjaal verlagen we de drempel. Het aanbod is zo breed dat er wel voor elke teint de perfecte kleur tussen zit”.

“Wij produceren knitwear essentials van enkel kwalitatieve mohairwolresten - overschotten die anders dus verloren zouden gaan.”

Oprichtster Liesbet Allaer

Op welk segment mikt Leselles?

“Leselles staat voor Elle + Elle: een merk voor vrouwen, door vrouwen. Het label richt zich op ‘the gracious woman’: een zachte doch sterke vrouw, optimistisch, down-to-earth en bewust bezig met haar levensstijl. Ze staat stil bij wat echt waardevol is in een drukke en hectische samenleving. Onze retailprijzen variëren van 44,99 euro voor een hoofdband tot 84,99 euro voor een sjaal, steeds in gelimiteerde oplage.”

Over Leselles:
  • Jaar van oprichting: 2019
  • Onafhankelijk Belgisch bedrijf
  • 95 Europese verkooppunten
  • Duurzame knitwear van wolresten
  • Pop-up space bij multibrandstore Juttu

Wat maakt jullie uniek onder de knitwearlabels?

“De productie van sjaals en hoofdbanden volgt na een schattenjacht bij Europese wolproducenten, -merken en -fabrikanten. Dat duurzame aspect wordt bij elke stap doorgetrokken. We gebruiken bijvoorbeeld geen plastic bij het transport. De ontwerpen zijn minimalistisch, tijdloos en duurzaam. Het bewust heel brede kleurenpalet – neutrals, pastels, neon... – brengt kleur in knitwear essentials die op allerlei manieren te dragen zijn. Bovendien past mohair past zich aan aan de lichaamstemperatuur, de sjaals kunnen het hele jaar worden gedragen.”

““Een outfit in een felle kleur is een gewaagde aankoop, met een sjaal verlagen we de drempel”

Allaer

Hoe werkt zo’n seizoensloze collectie?

“De huidige collectie bestaat uit drie sjaals en een hoofdband. Er komen nieuwe ontwerpen aan, intussen zoeken we naarstig naar nieuwe kleuren. Omdat we werken met het restmateriaal van Europese fabrikanten, krijgen we steeds de nieuwste trendkleuren te pakken.”

Tekst gaat verder onder de foto’s

Beeld: Leselles SS20 (links), en FW20 (rechts) (c)COBA Photography

Hoe vinden jullie nieuwe verkooppunten, nu het inkoopseizoen anders dan anders verloopt?

“Verschillende verkooppunten nemen zelf contact met ons op via sociale media. Daarnaast werken we ook met een agent in België en Nederland. De verkoop loopt best goed. Toen de winkels verplicht moesten sluiten, zagen we een duidelijke verschuiving naar online verkoop. We merken dat nu mensen meer thuis zitten, ze ook meer surfen. We hebben ook interesse van buitenlandse verkooppunten.”

“Omdat we werken met restmateriaal van Europese fabrikanten, krijgen we steeds de nieuwste trendkleuren te pakken”

Allaer

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“We blijven onze webshop updaten en hebben meerdere talen ingevoerd om zoveel mogelijk klanten te bedienen. We leveren buiten België nog in zeven landen, te weten Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Luxemburg en Italië. Leselles wordt tevens verkocht bij 54 winkels in België, 39 in Nederland, een winkel in Frankrijk en Luxemburg. Tot eind februari palmen we ook de pop-up space in van multibrandstore Juttu - in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Roeselare en Hasselt. Dat helpt ook om een groter publiek te bereiken. Het is mijn droom om Leselles over heel Europa te verspreiden, ik hoop het merk in nog meer landen op de kaart te zetten.”

De volgende aflevering ook in uw inbox ontvangen? Meldt u hier aan voor de FashionUnited nieuwsbrief!

Beeld: Leselles FW20, © COBAPhotography

Belgische knitwear
Leselles
Liesbet Allaer
Nieuwe spelers in Belgische knitwear