• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • McKinsey: Dit kan de mode industrie verwachten in 2019

McKinsey: Dit kan de mode industrie verwachten in 2019

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |ONDERZOEK

Het nieuwe jaar komt snel dichterbij en de mode industrie bereidt zich voor op 2019. Wat kan de mode industrie verwachten? Business of Fashion publiceert vandaag samen met onderzoeksbureau McKinsey het State of Fashion 2019 rapport en zet de verwachtingen voor 2019 uiteen. FashionUnited zet verschillende highlights op een rij.

“Voor spelers in de mode industrie zal 2019 het jaar van ontwaken zijn. Degene die zullen slagen moet zich neerleggen bij het feit dat in het nieuwe paradigma dat om hen heen ontstaat, een gedeelte van de oude regels simpelweg niet meer werkt,” aldus het openingswoord van het rapport. “Ongeacht de grote van het bedrijf of het segment, moeten spelers flexibel zijn, digital-first denken en nog sneller producten op de markt kunnen brengen. Ze moeten een actief standpunt innemen over sociale problemen, aan de vraag van consumenten naar ultra-transparantie en duurzaamheid voldoen en, het allerbelangrijkste, de moed hebben om hun eigen identiteit en bronnen van hun oude succes te ‘ontwrichten’ en daardoor verandering tot stand te brengen en de nieuwe generatie van consumenten voor zich te winnen.” Het rapport geeft een waarschuwing: “De beloning voor degene die zich aan kunnen passen zal groter dan ooit zijn, maar ook de straf voor degene die daarin falen.”

Modebranche 2019: Dit kun je verwachten volgens The State of Fashion 2019

Allereerst de grote cijfers: volgens de McKinsey Global Fashion Index, een onderdeel van het rapport, zal de gehele mode industrie de omzet zien toenemen tussen de 3,5 en 4,5 procent. Het betekent dat de groei in de mode industrie afremt, in 2018 lag het percentage nog tussen de 4 en 5 procent. Grootste groeikern zijn de nieuwe markten in de APAC-regio. Hier wordt naar verwachting een omzetgroei tussen de 6,5 en 7,5 procent behaald door een stabiel groeipercentage dat door wordt gezet vanuit. In Azië zit volgens het rapport sowieso de grootste groei, het vasteland van China zal de eerste markt ooit zijn die Amerika voorbij streeft als grootste markt in de mode industrie.

Het zal de doorgewinterde mode insider niet verbazen dat sportswear de positieve trend door blijft zetten in 2019 en als segment de grootste groei laat zien. Sportswear is volgens The State of Fashion 2019 het segment met het meeste groeipotentie, naar verwachting groeit het segment in het aankomende jaar tussen de 6 en 7 procent. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de grote vraag onder de jongere consumenten. De groei bij kleding en koffers blijft gelijk met 4 tot 5 en 4,5 en 5,5 procent. Het laatstgenoemde segment profiteert voornamelijk van de wereldwijde toerisme groei, ‘die nog geen tekenen toont van stoppen’, aldus McKinsey. De segmenten die de groei terug zullen zien lopen zijn schoenen (tussen 2,5 en 3,5 procent) en sieraden en horloges (tussen 1,5 en 2,5 procent).

Tussen de prijssegmenten vindt steeds meer polarisatie plaats waarbij de luxemarkt en het ‘value’ segment (tussen het middensegment en de discounters) de grootste groeiers zijn. De luxe industrie, zowel het hoogste segment en ‘betaalbare luxe, blijven stabiel doorgroeien tussen de 4,5 en 5,5 procent in 2019. Het ‘value’ segment tussen het middensegment en de discounters is het enige segment dat een hogere groei laat zien dan in 2018, aldus het rapport. De groei van deze segmenten gaat ten kosten van de spelers in het middensegment, aldus The State of Fashion 2019, een ontwikkeling die al langer gaande is in de mode industrie.

Modebranche 2019: minstens 3,5 procent omzetgroei, sportswear grootste groeier

Zoals elk jaar zal 2019 verschillende uitdagingen met zich mee brengen, ook de deelnemers aan State of Fashion Survey, erkennen dat. Zo’n 42 procent van de ondervraagden verwacht dat de marktomstandigheden erger zullen zijn in 2019. De grootste zorg is de onzekerheid in de wereldwijde economie. Op de tweede plaats volgt de concurrentie van online en omnichannel. Nieuwe uitdagingen waar de deelnemers voor vrezen zijn de snelheid waarmee de voorkeuren van consumenten veranderen en de noodzaak om duurzamer en transparanter te zijn.

Het rapport gaat dieper in op verschillende vlakken in de mode industrie, maar verwacht voornamelijk dat 2019 een jaar zal zijn dat beïnvloed door veranderingen onder consumenten die gelinkt zijn aan technologie, sociale problematiek, vertrouwen naast de mogelijke ontwrichting door geopolitieke en macro-economische gebeurtenissen. “Alleen merken die de tijdsgeest weerspiegelen of de moed hebben om zichzelf opnieuw uit te vinden zullen als winnaars uit de bus komen,” aldus The State of Fashion 2019.

Beeld: Unsplash

Business of Fashion
McKinsey
mckinsey global fashion index