Luxemarkt: consument verkiest ervaringen boven producten

Londen - Er is een verandering gaande op het vlak van luxe. Waar materiële goederen eerst nog golden als het hoogst haalbare, worden ervaringen beschouwd als het nieuwe luxe. Euromonitor voerde een wereldwijd onderzoek uit waaruit bleek dat mindfulness vandaag de dag wordt gezien als het summum van luxe, en millennials geven hun geld dan ook liever uit aan ervaringen dan aan spullen.

Zo doet de luxe industrie het momenteel

De vraag naar luxe blijkt onverminderd. Wereldwijd groeide de online vraag naar luxegoederen met 14 procent, en in fysieke winkels ging het om een groei van 5 procent. Totale waarde? Ruim 1 miljard dollar (0,9 miljard euro).

De regio Azië-Pacific blijft de stuwende kracht achter deze cijfers, met China als koploper; dit land is goed voor 68 procent van de totale uitgaven in de regio. In West-Europa zag de luxe industrie de verkoop juist teruglopen, met name door de politieke instabiliteit in de belangrijkste markten.

De vooruitzichten laten zien dat de sterkste groei wordt verwacht in Azië-Pacific, waar in 2018 een groei van 9 procent werd gerapporteerd. Ook Oost-Europa zal naar verwachting van belang zijn voor de luxemarkt, wat vooral te danken is aan de Russen. Ondertussen blijft de verkoop in Noord-Amerika achter, terwijl Mexico en Brazilië juist zorgen voor een opleving in Latijns-Amerika.

Politieke instabiliteit heeft impact op luxemarkt

De belangrijkste boodschap is dat de politieke instabiliteit en terreurdreiging van invloed kunnen zijn op de mondiale reisuitgaven, wat ook weer impact zal hebben op de luxemarkt.

Nieuwe luxe sectoren zullen het juist beter doen, waaronder de sectoren die zich richten op hospitality, ervaringen en luxe auto’s. Dit wordt nog eens extra bevestigd door de recente overname van de luxe hotelgroep Belmond door LVMH. De vraag naar ‘’luxe ervaringen’’ zal de komende vijf jaar naar verwachting toenemen met 27 procent.

In Groot-Brittannië wordt sinds 2014 41 procent meer uitgegeven door toeristen aan luxegoederen. Chinezen zijn de nummer één afnemer van luxeproducten in het land. Met name designermode- en accessoires zijn geliefd.

Verder wordt verwacht dat China de Verenigde Staten en Duitsland van de troon zal stoten als land met de grootste uitgaande reismarkt, en veel luxemerken- en retailers zullen blijven profiteren van de Chinese toeristen die op reis graag luxeproducten shoppen.

Verstoring in de luxemarkt

Ook de houding van consumenten en hun koopgedrag verandert. Wellness, ‘ethisch’ leven en luxe ervaringen zullen de belangrijkste pijlers van de luxemarkt worden.

Daarnaast zorgen de vervagende grenzen ervoor dat de vraag naar unieke reiservaringen steeds groter wordt. Denk bijvoorbeeld aan de SpaceX trip rond de maan in 2019, een reis waarvoor een ticket zo’n 35 miljoen dollar (31 miljoen euro) kost.

Exclusief maar toch inclusief

Ook is er steeds meer ruimte voor betaalbare luxe en de optie om te kiezen voor ‘premium’, aangezien veel huishoudens uit de middenklasse hun levensstandaard niet zien verbeteren.

Daarnaast veranderen ook de waarden van consumenten, die zoals gezegd steeds liever kiezen voor luxe ervaringen die geluk en welzijn bevorderen in plaats van materiële goederen. Merken profileren zich als autentiek, lokaal, betrokken en sociaal. Ze omarmen hun imperfecties om de consument die keuzestress ervaart te verleiden.

Het ziet er, kortom, niet naar uit dat de wereld haar interesse in luxe heeft verloren. Wel kiezen consumenten eerder en liever voor mindful luxe.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.

Foto: Louis Vuitton winkelinterieur door Gzen92, WikiMedia Commons, licentievrij; Bron van het artikel: Webinar Luxury Goods: Global Trend Watch, December 2018, Euromonitor International

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN