Klanten nemen de rol van inkopers aan: Graanmarkt 13 breekt met traditionele koopjes
bezig met laden...
In navolging van het centraal stellen van het zero waste-principe, heeft Graanmarkt 13 nu besloten geen klassieke koopjes meer aan te bieden in juli. De Antwerpse concept store verkoopt één weekend lang stuks uit de kleerkast van hun klanten.
Van 15 tot 22 juni kan iedereen tot tien zomerse items aanleveren die passen bij het type merken dat Graanmarkt 13 verkoopt. Het eerste weekend van de solden zijn deze kledingstukken te koop in de winkel; de oorspronkelijke eigenaar van het item krijgt een cadeaubon in de plaats. Zaakvoerder Ilse Cornelissens vertelt FashionUnited waarom Graanmarkt 13 niet langer het traditionele koopjessysteem wil volgen.
Te veel en te snel
"Vorig jaar besloten we een filosofie te hanteren voor het appartement, het restaurant en de winkel. Vooral het restaurant was al heel duurzaam door het zero waste-principe, de lokale, seizoensgebonden ingrediënten en de eigen moestuin op het dak. We stelden ons de vraag hoe we dat konden doortrekken naar de winkel, waar mode een belangrijk onderdeel van is. Over de problemen van het modesysteem, en de snelheid ervan, wordt heel veel geschreven maar als je niets verandert, gebeurt er ook niets... We wilden er graag op een andere manier mee omgaan. Zeker de solden zijn voor niemand goed: niet voor ontwerper die tijd en moeite in het stuk heeft gestopt, niet voor de winkel die het verkoopt, noch voor de consument - niemand vindt het leuk om iets te kopen dat twee weken later aan halve prijs in de winkel ligt.”
Over de problemen van het modesysteem, en de snelheid ervan, wordt heel veel geschreven maar als je niets verandert, gebeurt er ook niets...
Slow Fashion
“Ons uitgangspunt was: wordt het geen tijd om mode de tijd te gunnen die ze verdient, om een beetje meer de slow fashion-gedachte aan te hangen, waarbij we weer de waarde van stukken gaan inzien. We gaan nu voor een meer seizoenloos concept, waarbij we de grote merken waarmee we samenwerkten hebben moeten laten gaan omdat ze dat hoge tempo volgen. Normaal zouden er nu al veel winterjassen in onze rekken hakken, terwijl we net zin hebben in een mooie zomerjurk zonder mouwen. Het systeem in vraag stellen en proberen daarnaar te handelen, dat is wat we doen.”
Alternatieve koopjes: tweedehands kleding van klanten in de rekken
“Om toch iets van solden te brengen, willen we de tweedehandskleding van onze klanten verkopen, om ook hen een bewuster te maken. We hebben allemaal te veel in onze kleerkast, dat is eigen aan deze tijd; mooie stukken die we niet of maar een keer gedragen hebben. Deze verdienen het om het daglicht weer te zien. We dagen onze klanten uit om elk seizoen een selectie te maken van de stukken die in hun ogen die tweede kans verdienen. Die mogen ze binnenbrengen, wij verkopen ze tijdens het eerste weekend van de solden en de opbrengst wordt volledig omgezet in een cadeaubon van onze winkel. Zo proberen we klanten te betrekken in onze filosofie, misschien gaan ze deze op deze manier ook beter begrijpen”.
De solden zijn voor niemand goed: niet voor ontwerper die tijd en moeite in het stuk heeft gestopt, niet voor de winkel die het verkoopt, noch voor de consument - niemand vindt het leuk om iets te kopen dat twee weken later aan halve prijs in de winkel ligt.”
De tijd is rijp: ‘sale overbodig’
“Of we nu al reacties hebben? De klanten vinden het nieuwe concept sowieso heel leuk, zeker als we de filosofie goed uitleggen. We hebben met het restaurant ook ooit de switch naar groenten gemaakt, dat was destijds ook vrij uitdagend maar we voelden dat we het moesten doen. We merken dat de mensen er wel klaar voor zijn, het past ook heel erg in deze tijd. Maar we hebben natuurlijk nog geen koopjesperiode meegemaakt. We zijn wel voorbereid op klanten die het niet kunnen of willen begrijpen. Zo zijn er jonge meisjes die altijd tijdens de solden bij ons kwamen shoppen. Vaak kopen ze dan drie stukken om meer korting te krijgen. Ik vraag hen dan: ‘Hoe blij was je met die drie items? Waarom koop je dan niet dat ene stuk per seizoen dat je echt wil?’ Maar tot nog toe waren de reacties echt positief. Ik ben zelf ook heel erg benieuwd; de klanten nemen even de rol op van inkoper bij Graanmarkt 13....”
Lees ook: Roep om vaste uitverkoopperiodes
Over Graanmarkt 13: All in
Partners Ilse Cornelissens en Tim Van Geloven openden Graanmarkt 13 in 2010. De winkel met twee - soms drie - verdiepingen mode, design en beauty bevindt zich in een groot herenhuis op de Graanmarkt in Antwerpen; het pand werd gerenoveerd door architect Vincent Van Duysen. Met zorgvuldig uitgezochte merken als Extreme Cashmere, Lemaire, Mansur Gavriel, ReDone, Santa Maria Novella, Susanne Kaufmann, valerie_objects, Sophie Bille Brahe, Common Projects of Ancient Greek Sandals focust de concept store op vakmanschap, kwaliteit en authenticiteit.
Naast het gastenverblijf ‘The Apartment’ is er ook het restaurant ‘Graanmarkt 13’ onder leiding van chef van Seppe Nobels, in 2015 het Beste Groentenrestaurant volgens Gault&Millau. Hij bouwt gerechten op rond lokale seizoensgroenten, vaak uit zijn stadstuin op het dak van het gebouw, waar ook de eigen honing wordt geproduceerd.
Meer gerelateerde reads:
Foto’s winkel, credit fotograaf Frederik Vercruysse. Portretten van de eigenaars gemaakt door Jesse Willems.