• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Duurzaamheid in de mode-industrie: vijf inspanningen in januari 2021

Duurzaamheid in de mode-industrie: vijf inspanningen in januari 2021

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Maandelijks selecteert FashionUnited een aantal duurzaamheidsinspanningen uit de mode-industrie in binnen- en buitenland. Vijf nieuwtjes van afgelopen januari.

H&M en Lee lanceren duurzame denimcollectie voor het hele gezin

Het Amerikaanse denimmerk Lee en de Zweedse modeketen H&M presenteerden op 28 januari een nieuw samenwerkingsprocject: een duurzame denimcollectie voor vrouwen, mannen en kinderen. De collectie is gemaakt van gerecycled katoen en denim van duurzame kunstmatige vezels. Daarnaast is er gebruik gemaakt van waterbesparende kleurstoffen en denimwassingen met een lagere milieu-impact. Ook werd aangekondigd dat H&M de Life Cycle Assessment-data (ook wel: LCA-data, een indicatie van het water- en energieverbruik en de CO2-uitstoot) van de items op de website zou delen. Die informatie is op de Nederlandse website nog niet vindbaar.

Gaastra maakt een comeback, kiest voor duurzamere technologie

Het nautische lifestylemerk Gaastra maakt een comeback, zo werd eind januari aangekondigd. Daarbij wil het meer aandacht gaan besteden aan de materiaalkeuze en aan het gebruik van moderne technologieën om ‘zo duurzaam mogelijk te zijn’. “In deze bijzondere periode brengen wij niet alleen een merk terug, maar zetten we ook een visie neer: duurzaamheid, kwaliteit en stijl gaan zonder uitzondering samen,” aldus Managing Director Rico van Capelle in het persbericht. Wat dat precies inhoudt, wordt later dit jaar duidelijk: Gaastra presenteert na twee jaar afwezigheid binnenkort de nieuwe herfst-wintercollectie 2021-2022.

Ecoalf komt met duurzame interieurlijn

Het Spaanse merk Ecoalf breidt zijn visie uit en komt binnenkort met een interieurlijn, zo kondigde het merk op 19 januari aan. Al eerder waren er Ecoalf-schoenen, -yogakleding en -travelwear, maar nu komen daar dus ook homeproducten bij. Om wat voor producten het gaat, welke prijzen gehanteerd zullen worden en wanneer de lijn onthuld wordt, werd niet in het persbericht vermeld. De kleding van het merk is wordt gemaakt van gerecycled afval uit oceaangebieden, waarvoor Ecoalf samenwerkt met vissers in kustregio’s in Spanje en Thailand. Mogelijk dat hieruit ook het interieurconcept voortvloeit.

Beeld: Moncler

Moncler lanceert collectie jassen gemaakt van gerecycled materiaal

Op 11 januari presenteerde Moncler een collectie klassieke zwarte, gewatteerde jassen onder de noemer ‘Born to Protect’ - eveneens de titel van het duurzaamheidsplan dat Moncler in oktober onthulde. Het materiaal van de jassen, met uitzondering van het dons dat voor de voering wordt gebruikt, is gemaakt van nylon geproduceerd uit afvalplastic. Het dons is DIST-gecertificeerd. Het DIST-certificaat (Down Integrity System and Traceability) verzekert onder meer dat het gebruikte dons een bijproduct is van voedselproductie, en dat de ganzen dus niet speciaal voor het dons worden gedood. Moncler maakte de jas in een mannen-, vrouwen- en kindervariant.

Studio Ama in de race voor Gold Award in categorie Climate Challenge

Halverwege januari werd onthuld dat de Belgische start-up Studio Ama een van de 17 winnaars is van de Henry van de Velde awards, de belangrijkste designprijzen in België. Het merk is nu in de race voor een Gold Award in de categorie Climate Challenge Award 2021, een van de twaalf categorieën van de prijs. Het modelabel ontstond als laboratorium voor het creëren van ethische mode volgens circulaire en sociale principes. Zo zijn de grondstoffen voor de collecties van het merk afkomstig van de lokale textielindustrie.

Homepagebeeld: Studio AMA via YouTube

Duurzaamheid
Duurzaamheids inspanningen
Ecoalf
GAASTRA
H&M
Lee
Moncler
Studio Ama