Antwerpse concept store Graanmarkt 13 maakt na jassen nu ook tassen
bezig met laden...
Antwerpen - Kassl Editions, het jassenmerk van de Antwerpse concept store Graanmarkt 13, maakt elk seizoen nieuwe edities van hun overjas. Dit seizoen maken ze er ook bijpassende tassen bij. FashionUnited nam alvast een kijkje en sprak met de oprichters van het merk.
“Het is organisch gegroeid," vertelt Ilse Cornelissens aan FashionUnited tijdens de presentatie van de tassen in de concept store. “Onze jassencollectie is intussen sterk uitgebreid en we hadden veel restmateriaal. Daarmee maken we nu bijpassende tassen, groot, puffy en knuffelbaar. Zo wordt een outfit één geheel”.
Vrouw in vissersjas
Kassl Editions bestaat pas sinds 2017. Modeagent Bart Ramakers van Parrot (dat onder meer ook Wandler en Bernadette vertegenwoordigt) zag op reis in de VS een vrouw in een vintage vissersjas en belde Ilse Cornelissens van de Antwerpse concept store Graanmarkt 13 op met het idee voor een jassenlabel. Volgens het principe ‘concentreer je op één ding en doe dat goed’, beperkte de collectie zich tot één jas met zo’n sterk ontwerp dat ze kan dienen als uitgangspunt voor exemplaren met verschillende lengtes, in andere stoffen en kleuren.
Martin Margiela
“Kassl mikt op het duurzame high-fashion segment met minimalistische, waterafstotende uniseks jassen, onverwoestbaar, gemaakt om te gebruiken en een leven lang mee te gaan," vertelt Cornelissens. “Voor het design werken we samen met Camille Serra die jarenlang ontworpen heeft voor Joseph en Martin Margiela – die me persoonlijk aanraadde om met haar samen te werken, mochten we ooit een eigen collectie maken. Nu ontwerpt ze voor het label Extreme Cashmere, dat ook bij Graanmarkt 13 in de winkel ligt. Ze is heel sterk in uniseks, seizoensloos en sizeless ontwerpen, wat perfect aansluit bij onze Kassl-jassen. Camille werkt samen met een Japanse naaister als designteam, Bart doet de verkoop en Graanmarkt 13 buigt zich over de presentatie vanuit ons DNA.” De combinatie van deze professionele knowhow maakt dat het label kan groeien.
Brandweerplunje
De productie gebeurt in de Duitse stad Kassel - thuisbasis van de beroemde documenta-expositie én van Jozef Koch. Zijn familiebedrijf maakt duurzame werkkledij, zoals de uniformen van de nationale brandweerlui. Zijn inzicht in technische zaken draagt bij tot de hoge kwaliteit, en zijn hometown gaf ineens ook zijn naam aan Kassl. Het sterk technische karakter contrasteert met de luxueuze stoffen uit het Italiaanse Limonta. Elke jas is handgemaakt en genummerd en afgestempeld aan de binnenkant, wat elk stuk uniek maakt. "Op de markt was plaats voor lichtgewicht technische jassen die makkelijk zijn om je in te verplaatsen en over andere kledij aan te trekken," verklaart Cornelissens. “Al onze jassen hebben de originele functionele details. De knopen zijn bevestigd met metalen ringen zodat ze nooit kunnen loskomen, de gelijmde naden en openingen aan de achterkant maken de regenjassen waterafstotend én ademend.”
Wereldwijd succes
Ida Petersson, inkoper voor het Londense Browns, pikte het merk op en kocht de eerste collectie, herfst/winter 2018, meteen in. Een seizoen later liggen de jassen bij 35 toonaangevende leveranciers, en dat verdubbelde nog eens voor herfst/winter 2019. In de VS ligt Kassl bij onder meer Bergdorf Goodman, Barneys en Moda Operandi, in de Verenigde Staten bij Liberty en Selfridges, en wordt het verkocht via Matchesfashion en Net-a-Porter, bij het Franse Galeries Lafayette en ook het Duitse My Theresa ging overstag. “Ook de tassen gaan hard," weet Cornelissens, “met exclusieve edities voor bepaalde luxewebshops als Mytheresa. Met 350 euro is de prijs net iets toegankelijker dan die van de toch wel dure jassen." "De grote moderetailers zijn mee en houden van het concept, ze snappen het," voegt Ramakers nog toe. “Maar qua prijs zit Kassl in het segment van Moncler en co, wat het op de grotere luxewebsites moeilijker maakt om consumenten aan te spreken. In fysieke winkels verkopen we makkelijker uit."
Ilse Cornelissens opende de conceptstore negen jaar geleden, samen met haar partner Tim Van Geloven. Deze bestaat uit een sterk gecureerde boetiek met high end nichelabels, een bijhorende webshop, een restaurant en appartement. Sinds 2017 heeft de zaak ook een eigen outerwear label, Kassl Editions, opgericht door Ramakers en Charlotte Schreuder van Parrot, Cornelissens en partner Tim van Geloven en Christian Salez, voormalig chief executive van Delvaux.
Foto’s: 1& 2 Kassl Editions, beeld 3, 4, 5 van Katrien Huysentruyt