AFW Talk: 3 vrouwen met een eigen bedrijf over vrouwelijk ondernemerschap
bezig met laden...
Danielle Cathari, Ilse Cornelissens en Monique de Randamie zijn alle drie succesvolle mode-ondernemers. En toevallig vrouw. Maar dat zou volgens hen niet uit moeten maken. Sterker nog, bij de AFW Industry Talks, blijkt dat ze liever niet beoordeeld worden op hun ‘vrouw zijn’.
Hoewel uit gegevens van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat de modeacademies worden gedomineerd door vrouwen en ruim 75 procent van het personeel in modewinkels vrouw is, zijn het de mannen die aan het roer staan. Slechts 12,5 procent van de modebedrijven op de Fortune 1000 lijst worden bestuurd door een vrouw.
Hoe kijken vrouwen die wél ondernemen daar tegenaan? Nuchter, blijkt tijdens de AFW Industry Talks. Onder leiding van modejournaliste Bregje Lampe spraken drie vrouwelijke ondernemers over vrouwen met een eigen bedrijf.
Daniëlle Cathari: “Ik wil niet geprezen worden omdat ik vrouw ben”
Daniëlle Cathari rolde min of meer toevallig in het ondernemerschap. Ze maakte een collectie voor haar opleiding, van deconstructed Adidas trainingspakken. Het trok de aandacht van het Duitse sportmerk en via Instagram werd de jonge ontwerpster uitgenodigd op het hoofdkantoor in Duitsland. Vanaf toen ging het snel: een samenwerking met Adidas, Kendall Jenner als het gezicht van de lijn, een show op New York Fashion Week en inmiddels heeft Cathari haar eigen label.
Ze gaat als een speer en krijgt daar veel lof over. “Ik word vaak geprezen omdat ik vrouw ben. Dan krijg ik te horen 'oh wat goed dat je een designer bent en bent gaan ondernemen als vrouw', maar dat is zo raar. Wat doet het er toe dat ik vrouw ben? Het zou niet uit moeten maken of ik een man of vrouw ben,” zegt ze tijdens de Talk.
Monique de Randamie: “Ik ga heel erg af op mijn gevoel”
Monique de Randamie is het met Cathari eens, dat het niet uit zou maken of ze een man of een vrouw is. Al ziet ze wel voordelen in haar ‘vrouwelijke intuïtie’.
De Randamie had vijf jaar lang een franchise winkel in Haarlem. In die tijd kwam ze er achter dat ze echt iets voor zichzelf wilde beginnen, dus startte ze - toen haar contract afgelopen was - Moise. Na zeven jaar verhuisde ze haar boetiek met merken als Isabel Marant en Acne Studios naar Amsterdam. Sinds kort verkoopt ze naast damesmode ook herenkleding.
“Ik wist gewoon wat ik moest doen. Ik vóelde dat ik in Haarlem was uitgegroeid en dat het een goede stap was om naar Amsterdam te gaan. Net zoals ik eerder voelde dat het tijd was om de franchise in te ruilen voor een eigen zaak."
Ilse Cornelissens: “Als vrouw heb je een fijngevoeligheid die kan helpen bij ondernemen”
Ilse Cornelissens denkt dat het voordelen kan hebben om ondernemer en vrouw te zijn. “Zelf merk ik dat ik wat empathische ben dan mijn mannelijke partners. Als vrouw ben je wat tactvoller en heb je een bepaalde mate van fijngevoeligheid. Dat kan helpen als er mensen voor je werken. Werknemers zijn namelijk ook mensen met gevoelens en situaties thuis en ik vind het fijn als ik daarover kan meedenken of kan helpen."
Cornelissens is samen met haar man Tim van Geloven eigenaar van de concept store Graanmarkt 13 in Antwerpen. Samen met fashion agent Bart Ramakers hebben de ondernemers inmiddels ook een eigen modemerk gelanceerd, Kassl Editions. Het merk richt zich puur op regenjassen die zijn gebaseerd op vintage vissersjassen.
Succesvol ondernemen doe je niet alleen
Over een ding zijn de vrouwen het in ieder geval eens: je hoeft het niet alleen te doen. Vind je het als vrouw moeilijk om hulp te vragen? Schroom niet. Cornelissens: “Dat is echt iets waar ik de laatste jaren achter ben gekomen. Als je wil groeien, heb je juist anderen nodig.”
Retailer De Randamie beaamt dat je de kracht van een goed netwerk niet moet onderschatten. "Er komen vaak jonge vrouwen in de winkel die dan een koffer opentrekken en hopen dat ik de collectie inkoop. Hoewel ik heel af en toe wel eens versteld sta, is dat normaal gesproken niet hoe het werkt. Of je nu man of vrouw bent, je kunt het beste een agent in de arm nemen. Hij of zij heeft een netwerk en daar kom je veel verder mee."
Cathari: "Veel mensen hebben een goed idee, maar zien dan beren op de weg en besluiten het toch niet te doen. Maar bij ondernemen hoort altijd risico nemen en soms gaat het ook gepaard met onzekerheid. Het gaat erom hoe je omgaat met die momenten. Zorg in ieder geval dat je niet alleen bent, maar dat je mensen om je heen hebt met wie je kunt sparren op dit soort momenten."
Foto’s: AFW Industry Talk, credit: Peter Stigter