• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Uitkijken naar 2021: wat nemen Belgische modepro’s mee uit 2020?

Mensen |INTERVIEW

Uitkijken naar 2021: wat nemen Belgische modepro’s mee uit 2020?

Door Katrien Huysentruyt

30 dec. 2020

Het voorbije jaar was naast een uitdaging ook een opsteker voor de modesector. FashionUnited vroeg twee grote en twee kleinere ondernemers naar de bestseller van het jaar, de grote lessen van 2020 en mooiste professionele wensen voor 2021.

“Koopjes en gratis levering wegen zwaar op de sector. We zullen ons – samen met de klanten - moeten heruitvinden”

CEO FFDI Veerle Baert

Veerle Baert is CEO van Flanders Fashion Design International, eigenaar van modelabels Julia June, Her. (voorheen Giovane), Amania Mo en nieuwkomer Furore.

Wat heb je meegenomen uit 2020?

Veerle Baert: “We zijn ervan overtuigd dat consumenten toch een beetje zijn wakkergeschud en, stap voor stap, gaan nadenken over hun aankoopgedrag. Er is nog een lange weg te gaan, maar het is aan ons, ondernemers, om de dingen in beweging te zetten. Beetje bij beetje zal de mensheid anders gaan kijken naar de mode - anders moeten we spreken van het ‘mensdom’”.

Hoe zie je 2021 tegemoet?

“FFDI gaat voor ‘minder maar beter’. Voor de modesector in het algemeen wordt 2021 een heel moeilijk jaar om te overbruggen. We willen onze klanten - zowel groothandel als eindconsument - aanmoedigen om te begrijpen waar onze gezamenlijke toekomst ligt: door hen uit te leggen hoeveel moeite het kost om kledingstukken duurzaam te maken en wat de sector allemaal doet voor het afgewerkt product in de winkel ligt.”

Wat was het best verkochte stuk het voorbije jaar en had dat effect op beslissingen voor 2021?

“FFDI had geen corona nodig voor een evolutie in het plannen en opbouwen van de collecties, daar waren we al voor de pandemie mee bezig. Wat wel opvalt, over de vier merken heen, is de dalende verkoop van (feest)jurken - wellicht omdat er geen feesten waren. Her. - het vroegere Giovane – pakte net voor de eerste lockdown uit met een nieuwe naam en een fantastische collectie. Daar werd de bruisende energie wat getemperd, al was er tussen de twee lockdowns in toch een inhaalbeweging, in het casual segment. Furore werd pas eind 2019 gelanceerd en focust op slow fashion met seizoensloze essentials en evergreens. Maar ook klanten op zoek naar iets unieks, zullen dat nog steeds bij Furore kunnen vinden. Net zoals bij Julia June, waar de klant iets voorzichtiger bleek qua aankoopbudget. Op een bepaald punt, echter – dat zien we ook bij Amania Mo - herpakt de verkoop zich toch.”

De tekst gaat verder onder de foto

Beeld: Her.

Wat wensen je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

“FFDI is zich bewust van de grote kloof - net zoals in de voedingssector - tussen bewuste consumenten en shoppers die telkens opnieuw zoveel mogelijk ‘gratis’ willen. Heel wat professionals willen samen het verschil maken, maar er is nog een bijzonder lange weg te gaan. Twee punten wegen heel zwaar wegen op de sector. Enerzijds de koopjes: een kledingstuk van FFDI is na zes maanden niet waardeloos. Anderzijds zijn er de kosten en problemen rond transport bij e-commerce. Vandaag bestellen, morgen gratis geleverd: dat weegt door bij kleinere spelers. Dat is onhoudbaar. We zullen ons – samen met de klanten - moeten heruitvinden.”

“Ik hoop op een slingerbeweging naar meer aandacht om jezelf op te kleden, als een reflectie van je persoonlijkheid. Weg met de homewear!”

Oprichtster Johny Ruth Trioen

Ruth Trioen is oprichtster van het jonge, eigenzinnige damesmodemerk Johny.

Wat heb je opgestoken uit 2020?

Ruth Trioen: “We merkten dat trager ook kan, als de wereld plots stilstaat. We constateerden bovendien dat het goed is om connectie te krijgen, of te blijven houden, met je klant. Uit de crisis bleek ook dat kleinschaligheid en nabijheid net een voordeel kunnen zijn, op momenten als deze”.

Wat hoop je voor 2021?

“Het zou mooi zijn als mensen bewuster kledij gingen kopen en de grote ketens, die en masse onethisch produceren, links laten liggen. Hopelijk gaan ze nog meer lokaal shoppen, bij boetieks die hun smaak en stijl kennen en hen begeleiden naar de juiste aankoop. Ik zie de toekomst voorzichtig maar hoopvol tegemoet. Ik geloof erin dat er na deze lange periode van allerhande ontzeggingen er een slingerbeweging zal komen naar veel sociale contacten en gelegenheden en opnieuw meer aandacht om jezelf echt op te kleden. Ik hoop dat kleding opnieuw beschouwd zal worden als een reflectie van je persoonlijkheid en een manier om je uit te drukken. Weg met de homewear, dus. (lacht)

De tekst gaat verder onder de foto

Beeld: Johny

Welk stuk verkocht het best, het voorbije jaar en heeft dat beslissingen doorgedrukt voor 2021?

“Onze Barbara dress, een lange jurk die je ook als jas kunt dragen, wordt voor winter 2021 opnieuw uitgebracht in andere kleuren. Waarom zou je iets veranderen wat tijdloos en goed is? Zo blijft de waarde van de jurk ook volgend jaar behouden.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

“Geduld en vertrouwen maar ook alertheid. Het is makkelijk en logisch om nu in paniek te slaan maar daar is niemand bij gebaat. Hou je ogen op de toekomst en blijf trouw aan je visie zonder de veranderende omstandigheden te negeren.”

“Voor CKS was het een extra bewogen jaar, maar we hebben geleerd positief te blijven en te blijven geloven in de kracht van ons merk en onze mensen”

Marketing & Brand Manager CKS Christina Hadinoto

Christina Hadinoto is Marketing & Brand Manager bij CKS. Eind augustus werd het merk overgenomen van het failliete FNG door Claes Retail Group (eigenaar van JBC en Mayerline).

Welke lessen neem je mee naar 2021?

Christina Hadinoto: “Voor CKS was het een extra bewogen jaar, maar we hebben geleerd om niet op te geven, positief te blijven en te blijven geloven in de kracht van ons merk en onze mensen”.

Hoe zie je 2021 tegemoet?

“We hopen uiteraard, zoals iedereen, dat we betere tijden tegemoet gaan, met meer gezondheid, minder eenzaamheid en opnieuw ruimte voor economische groei in het algemeen, ook voor de retail en horeca. In 2021 wil CKS blijven groeien en zichzelf blijven heruitvinden zonder haar basiswaarden te verloochenen. Het wordt een jaar waarin we positief blijven communiceren, doelbewuster zullen produceren en onze klanten willen blijven inspireren - door krachtige eigen collecties maar ook in samenwerking met enkele prominente persoonlijkheden. We zetten opnieuw in op een grote online groei en openen ook twee winkels zodat we weer in alle Vlaamse provincies aanwezig zijn.”

De tekst gaat verder onder de foto

Beeld: CKS

Wat was de bestseller in 2020 en heeft dat de opbouw van nieuwe collecties beïnvloed?

“Een vrouwelijke hoogzomerjurk met kleurrijke print. Zoals ons DNA én onze naam - Contemporary Key Styles – aangeeft, bouwen wij graag voort op onze bestsellers en brengen we er telkens vernieuwingen in aan, in sync met de laatste trends en het betreffende seizoen. Het ontwerp werd opnieuw geïntegreerd in de collectie voor zomer 2021 en winter 2021, aangepast met bijvoorbeeld een pofmouw of in uni-kleuren. We willen sowieso nog bewuster gaan produceren, met minder overproductie en door enkel relevante items te creëren - ook in het tussenseizoen waardoor we beter kunnen inspelen op de vraag van de klant. We kunnen meer op maat van ons type klant werken, en met seizoensoverschrijdende doorlopers. De inkoop en collectieopbouw voor 2021 verliep al op deze manier.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor 2021?

“Een voorspoedig jaar waarin mensen zin hebben om te genieten van het leven en van onze creativiteit en collecties. Ik wens hen een jaar waarin we positief naar de (retail)toekomst kunnen kijken.”

“Vertrouwen, oprechtheid, solidariteit en flexibiliteit hebben de samenwerking met onze klanten en leveranciers versterkt”

Zaakvoerster Pluto An Kluft

An Kluft is de zaakvoerster van het Oost-Vlaamse Pluto, bewust kwaliteitslabel voor home- en leisurewear.

Wat heb je opgestoken uit 2020?

An Kluft: “Vertrouwen, oprechtheid, solidariteit en flexibiliteit tijdens de voorbije periode hebben de samenwerking met onze klanten en leveranciers enkel nog versterkt.”

Wat hoop je voor 2021?

“Natuurlijk eerst en vooral een gezonde wereld, veel warmte, met hoop op fysieke contacten. Professioneel willen we nog bewustere keuzes maken, en hopen we dat anderen dat ook doen.”

Wat verkocht het best, het voorbije jaar, en heeft dat je dat beslissingen voor 2021 beïnvloed?

“Vooral veelzijdige designs, die op verschillende manieren kunnen gedragen worden, doen het goed: stukken die zowel binnen als buiten, ‘s nachts als overdag kunnen of die je even goed gekleed als relaxt kan combineren. Dat maakt onze grote zoektocht naar comfort, in zowel de materialen als ontwerpen, nog belangrijker voor Pluto. We blijven zoeken naar stukken waarin klanten zich ‘kunnen wentelen’.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

“Ik wens iedereen veel creativiteit, lichtheid én een groot verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de planeet.”

Beeld: Pluto

Homepagebeeld: Furore