Maria Janssen nieuwe creatief directeur Humanoid

Sandra Harmsen draagt het stokje over aan Maria Janssen, zo maakt modemerk Humanoid bekend aan FashionUnited. Met de nieuwe creatief directeur zet het Nederlandse modemerk in op internationale groei. “Er komt een vernieuwing aan, maar het is geen rechtsomkeer,” aldus Janssen telefonisch aan FashionUnited.

Maria Janssen was voorheen trend director bij Amazon Fashion, creatief directeur van WSGN en design directeur van Nike. Janssen is aangedragen door Sandra Harmsen, de oprichter die in 1981 samen met Hans Boelens het merk begon. Harmsen zal creatief betrokken blijven bij het merk als consultant en ambassadeur. “Aan het begin van het seizoen gaan we samen door het concept heen,” vertelt Janssen. “Sandra zal altijd betrokken blijven bij het ontwerp.”

Vertrekkend creatief directeur Harmsen in het bericht: “Human scale is altijd iets vanzelfsprekends geweest voor Humanoid. Het is een intuïtief merk dat is ontstaan uit een gut feeling. We zijn begonnen als een collecties van punkers, in een anti-kraakpand in de Weverstraat. Mettertijd is het merk gegroeid en geprofessionaliseerd, maar de rebelse spirit en de liefde voor het product zijn altijd gebleven. Ieder item en iedere collectie is uniek. Wij hebben met Humanoid nooit zomaar kleren verkocht, maar producten met een ziel. En dat blijft zo.”

Sandra Harmsen legt functie creatief directeur Humanoid neer

Janssen en Harmsen kwamen ongeveer anderhalf jaar geleden in contact met elkaar, zo vertelt Maria Janssen telefonisch aan FashionUnited. Ze werden aan elkaar voorgesteld door vrienden en vanaf toen ging het balletje rollen. Vanaf 1 maart is ze begonnen bij Humanoid, nog op afstand vanuit Londen. Ze komt een keer per week naar Nederland, aldus de kersverse creatief directeur. Een verhuizing naar Arnhem staat dan ook op de planning voor halverwege de zomer van 2019.

Maria Janssen wil als creatief directeur van Humanoid het merk relevant maken voor een nieuwe generatie. Dit wil ze doen door voort te borduren op de ‘eigenwijze attitude die zo typerend is voor dit merk’. “We willen de waarden van het merk absoluut waarborgen. Het is tijdloos, slow fashion, draait om comfort, is contemporary. We willen het relevant maken voor een breder publiek.” De eerste veranderingen zijn te zien in de SS20 collectie van Humanoid, die wel nog in samenspraak met Sandra Harmsen is gemaakt. “De klanten zijn met het merk meegegroeid, maar we willen ook de nieuwe generatie aanspreken. Humanoid staat bekend om het comfort, maar we gaan wat meer structuur aanbrengen.” Ook zullen de komende collecties ‘statement pieces’ worden geïntroduceerd en een hedendaags gevoel. Voor de SS20 collectie is Janssen in het archief van het modemerk gedoken en items die aansluiten bij de trends van vandaag als inspiratie gebruikt.

Met de komst van Maria Janssen wil Humanoid zich focussen op internationale groei. Op dit moment wordt het merk al verkocht bij ruim 400 boetieks in meer dan 25 landen. “Er zijn nog een aantal landen waar we nog niet binnen zijn. We willen een internationaal herkenbaar merk zijn.” Op een hedendaagse manier wil Janssen de consument aanspreken. Niet alleen door middel van de collectie maar ook met diverse kanalen. “We willen relevant zijn voor een nieuwe generatie. Ik wil niet zeggen ‘jongere’, want het is geen leeftijd, het is een attitude.”

Beeld: Maria Janssen via Humanoid

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN