• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Wat staat de Yoox Net-A-Porter Group te wachten?

Wat staat de Yoox Net-A-Porter Group te wachten?

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De nieuwe Yoox Net-A-Porter Group is inmiddels bekend onder iedereen uit de modeindustrie. De fusie tussen Yoox en Net-A-Porter werd op 5 oktober 2015 bezegeld en het resultaat is een modegroep met maar liefst 2 miljoen actieve klanten en 24 miljoen unieke bezoekers per maand. De twee bedrijven, die eerst nog elkaars concurrenten waren, zijn actief in alle segmenten van de luxe-industrie en hebben een groter bereik dan welke online fashion retailer ook. De vraag is nu: wat staat de Yoox-Net-A-Porter Group te wachten? FashionUnited bestudeert beide bedrijven en kijkt naar hoe de toekomst eruit ziet voor de groep. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Klik hier voor de 20-seconden-versie.

Yoox stond bekend om zijn grote assortiment aan designer items van het vorige seizoen terwijl Net-A-Porter juist de nieuwste collecties verkocht, maar de twee bedrijven waren toch elkaars concurrenten. In de snel veranderende markt moesten beide bedrijven blijven groeien om hun concurrenten voor te blijven. De twee e-tailers hebben altijd een goede reputatie gehad dankzij hun innovatieve karakter en creativiteit op het gebied van content, en de eigenaren zagen in dat een samenwerking met een onafhankelijke partij hun eigen bedrijf nog verder vooruit zou kunnen helpen.

Yoox en Net-A-Porter: een fusie die Richemont´s unieke positie in de luxe-industrie moet beschermen

“Gevestigde bedrijven worden steeds meer bedreigd door technologische giganten,” zei Johann Rupert, voorzitter van de Raad van Bestuur van Richemont, toen de fusie werd bekendgemaakt. “We geloven daarom dat we ons leiderschap moeten uitbreiden om onze unieke positie in de luxe-industrie te beschermen. De fusie van deze twee marktleiders zal een neutraal platform creëren voor klanten die op zoek zijn naar luxemerken.” Wanneer de marktwaarde van beide bedrijven afzonderlijk wordt bekeken, wordt nog duidelijker waarom de fusie heeft plaatsgevonden.

Yoox verscheen voor het eerst in de FashionUnited Top 100 Index in 2009. De marktwaarde van het bedrijf bedroeg toen 217 miljoen euro. Op 1 oktober 2015 was dit bedrag acht keer zo groot, waardoor de marktwaarde neerkwam op 1,7 miljard euro. Net-A-Porter betrad de Top 100 Index in 2010 met een marktwaarde van 494 miljoen euro. Inmiddels is dit bedrag bijna drie keer zo groot geworden, want de marktwaarde kwam op 1 oktober 2015 uit op 1,4 miljard euro. Begin november 2015 bedroeg de marktwaarde van de gefuseerde groep 2,55 miljard euro. Dit is weliswaar lager dan de marktwaarde van 3,8 miljard euro die het bedrijf had op de dag nadat het de Milanese beurs betrad, maar het is nog steeds hoger dan de waarde van de twee bedrijven afzonderlijk. Het is wel duidelijk waarom de twee bedrijven een fusie zijn aangegaan, maar wat betekent deze ontwikkeling voor de verkoopcijfers van de webwinkels van de groep?

Volgens CEO Federico Marchetti groeit het bedrijf op dit moment hard en ligt het op schema om de hoge verwachtingen waar te maken. De e-commerce groep publiceerde onlangs de financiële resultaten voor de eerste negen maanden van het jaar. In het rapport, dat het eerste verslag was sinds de fusie, werd ook gesteld dat de eenwording van Yoox en Net-A-Porter ´erg goed liep´.

Yoox Net-A-Porter is op weg “om zijn potentie waar te maken”

Marchetti was zelfs zo positief over de fusie dat het bedrijf de verwachte EBITDA voor het huidige financiële jaar bijstelde van 60 miljoen euro naar 85 miljoen euro. FashionUnited verwacht dat de modegroep het jaar 2015 zal afsluiten met een omzet van 1,55 miljard euro en gemiddeld 27,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Onder deze bezoekers bevinden zich 2,35 miljoen actieve klanten die in totaal 6,5 miljoen bestellingen zullen plaatsen. Verder verwacht FashionUnited dat de omzet van het bedrijf in 2016 verder zal groeien naar 1,8 miljard euro. Ook wordt voorspeld dat het bedrijf tegen die tijd maandelijks 31 miljoen unieke bezoekers zal trekken.

Het ziet er dus naar uit dat de modegroep in zijn geheel profijt zal hebben van de fusie, maar hoe zit dat voor de afzonderlijke websites van Yoox en Net-A-Porter? Enkele voordelen die de fusie met zich meebrengt, zijn de toegang die Net-A-Porter krijgt tot meer marketing mogelijkheden, het grotere aantal distributiecentra, een grotere klantenservice afdeling en een groter bereik.

Maar de fusie brengt ook een aantal risico´s met zich mee. Ten eerste zou de fusie kunnen leiden tot een verlies van exclusiviteit, wanneer verschillende productlijnen op meerdere sites te koop worden aangeboden. Ook kan de fusie mogelijk het imago van Net-A-Porter.com beschadigen als de e-tailer voortaan altijd in één adem wordt genoemd met Yoox. Voor Yoox.com zou dit juist een positieve bijkomstigheid zijn, omdat de associatie met Net-A-Porter.com het imago van deze e-tailer juist kan versterken.

Yoox.com zal het meest profiteren van de fusie met Net-A-Porter

Toch bestaat ook de mogelijkheid dat Yoox.com minder bezoekers zal trekken, omdat sommige klanten er misschien voor kiezen uit te wijken naar TheOutnet.com: de kortingssite van Net-A-Porter. Andersom geldt ook dat Net-A-Porter´s zusje misschien klanten verliest aan Yoox.com. Daarnaast moet TheOutnet.com ervoor waken dat het assortiment niet teveel lijkt op dat van Yoox, omdat dit het luxe imago van de website geen goed zal doen.

FashionUnited heeft de voor- en nadelen van de fusie bestudeerd, en is tot de conclusie gekomen dat Yoox.com hier waarschijnlijk het meeste baat bij zal hebben. Voor TheOutnet.com zal de fusie het meest risicovol zijn. Verder gelooft FashionUnited dat, als Net-A-Porter.com het goed blijft doen en vasthoudt aan de huidige succesformule, het bedrijf ook zal profiteren van de fusie omdat hierdoor op grotere schaal kan worden geopereerd. Uiteindelijk betekent dit dat mode sneller bij de klant kan worden bezorgd. Tot slot heeft deze uitbreiding ook voor Yoox.com een groot voordeel. Het bedrijf zou namelijk zomaar nieuwe klanten kunnen trekken dankzij het luxere imago dat de verbintenis met Net-A-Porter met zich meebrengt.

Dit is de negende aflevering van een nieuwe serie die is gebaseerd op FashionUnited´s unique business intelligence Top 100 Index. In de volgende aflevering: Victoria´s Secret.

Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Top100 index
Yoox