• Home
  • Nieuws
  • Business
  • JBC wint goud tijdens Mercuriusprijs, A.S. Adventure naar huis met zilver

JBC wint goud tijdens Mercuriusprijs, A.S. Adventure naar huis met zilver

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

De JBC pop-up met tweedehands babykleding. Credits: JBC

Moderetailers vullen de top bij de jaarlijkse uitreiking van de Mercuriusprijs. JBC werd tijdens de uitreiking in de Kinepolis Brussel naar huis met de hoofdprijs en werd uitgeroepen tot meest innovatieve retailer van België, zo meldt Comeos in een persbericht. De moderetailer wordt geprezen voor het tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’. A.S. Adventure pakt zilver met zijn inhouse hersteldienst voor wandelschoenen.

JBC lanceerde in maart 2023 het tweedehandsconcept ‘Op-nieuw’ - een permanente corner voor tweedehands kinderkleding. Hierbij kunnen consumenten kinderkleding van JBC en andere merken inleveren op ‘Bring Back Tweedehands Kleding-momenten’. In ruil voor de ingeleverde kleding krijgen klanten een vaste, marktconforme prijs in de vorm van JBC-punten, die klanten als korting kunnen inzetten bij aankoop van items uit de Op-nieuw corner of bij aankoop van de nieuwe collectie. Inmiddels is het concept uitgerold naar alle winkels en opende JBC in maart 2024 de eerste tweedehands winkel.

Volgens Comeos integreert JBC de fysieke verkoop van tweedehandskleding naadloos in haar bestaande winkels en via pop-upstores. Dit wordt gezien als een innovatieve onderscheiding. “Met dit concept vindt JBC als eerste moderetailer een fysiek antwoord op de vele online tweedehandsplatformen”, oordeelt de jury. “Door te focussen op baby- en kinderkleding, speelt JBC in op de snelle rotatie in dit segment en creëert de kledingketen een toegevoegde waarde voor zowel haar bestaande klanten als een nieuwe doelgroep van tweedehandsshoppers.” Daarnaast wordt het tweedehandsconcept geprezen door de toegankelijkheid en het duurzame aspect. Zo hoeven consumenten geen foto’s te maken of pakketjes te versturen en wordt duurzaamheid onderstreept doordat de producten ‘meerdere levens’ aankunnen. “Het ziet ernaar uit dat JBC de heilige graal heeft gevonden waar veel sectorgenoten al lang naar op zoek zijn.”

Mercuriusprijs gaat naar JBC, A.S. Adventure wint zilver

Naast JBC valt ook A.S. Adventure in de prijzen. De Belgische outdoor-retailer pakt zilver met zijn inhouse hersteldienst voor wandelschoenen. A.S. Adventure gaf het afgelopen jaar ruim 2.500 wandelschoenen een nieuw leven. De outdoor-retailer wil hiermee consumenten aanmoedigen om te kiezen voor kwaliteitsproducten, maar ook om de levensduur van producten te verlengen.

A.S. Adventure opende eerder deze maand officieel het eerste ‘Care & Repair Center’ van België. Naast het repareren van wandelschoenen, spant dit Belgische bedrijf zich al jaren in om de wereld te verduurzamen. Zo verkoopt het tweedehands kinderkleding en riep het een verhuurservice in het leven. Om verder te verduurzamen en het dienstenaanbod uit te breiden werd het gloednieuwe ‘Care & Repair Center’ in Hoboken geopend.

Moderetailer Zeb was dit jaar ook genomineerd, maar ging met lege handen naar huis. De bronzen medaille werd voor het eerst uitgereikt aan twee bedrijven: Standaard Boekhandel en Wondr Care.

Schoenmakers aan het werk. Credits: A.S. Adventure
A.S.Adventure
Comeos
JBC
Mercuriusprijs