• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Dior noteert winststijging van 58 procent in boekjaar 2015

Dior noteert winststijging van 58 procent in boekjaar 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Temidden van ruim 400.000 felblauwe bloemen presenteerde Raf Simons ongeveer twee weken geleden zijn nieuwste lente/zomercollectie voor Christian Dior in Parijs. De collectie liet volgens Vogue zien dat de zomer een frisse start zal zijn, maar behalve uitkijken naar de toekomst kan het bedrijf ook tevreden terugkijken op het afgelopen boekjaar. De Christian Dior groep heeft de winst in deze periode namelijk met 58 procent zien stijgen.

De winst steeg van 4 miljard in 2013/2014 tot 6,2 miljard in het afgelopen boekjaar. Behalve de winst zag het bedrijf ook de omzet stijgen. In het financiële jaar 2014/2015 behaalde Dior een omzet van 35,1 miljard euro, terwijl dit bedrag een jaar eerder nog 30,9 miljard euro bedroeg.

Omzet Dior stijgt met 16 procent in Q1

In het financiële jaar 2014/2015 bedroeg de omzet van de groep in het eerste kwartaal bijna 8 miljard euro, terwijl dit bedrag voor hetzelfde kwartaal een jaar later neerkwam op 9 miljard euro: een stijging van 16 procent. Christian Dior Couture behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 471 miljoen euro, wat 13 procent meer was dan de omzet in het eerste kwartaal van vorig jaar. In het financiële verslag meldt het bedrijf verder dat de omzet van de retail met 15 procent was gestegen. Volgens Women´s Wear Daily (WWD) groeide de retail in het tweede halfjaar van vorig jaar nog met 25 procent, en is deze groeivertraging waarschijnlijk te wijten aan schommelingen in de Chinese markt.

Ook LVMH, het bedrijf waarvan Dior aandeelhouder is, rapporteerde een groei van de omzet. Voor LVMH waren Europa, de Verenigde Staten en Japan de belangrijkste markten. Met name de wijnen en likeuren van de groep werden goed verkocht. Ten opzichte van vorig jaar was de verkoop van deze productgroep, waar onder andere Dom Pérignon en Moët & Chandon onder vallen, met 26 procent omhoog gegaan. Ook de verkoop van horloges en juwelen was in het afgelopen jaar erg succesvol: deze lag 21 procent hoger dan in het voorafgaande jaar.

De Dior groep geeft geen commentaar op de gepubliceerde resultaten. Wel laat het bedrijf in het finaniële rapport nog weten dat het nog steeds een strategie hanteert waarbij innovatie en uitbreiding naar veelbelovende markten centraal staan.

Dior
dom pérignon
LVMH
Moet Chandon