10x Dit moet je weten over de Paris Fashion Week s/s 2016
bezig met laden...
Zo koud en nat als het was in Milaan een week eerder, zo zonnig en warm ging Paris Fashion Week begin oktober van start. De 400.000 nieuw aangeplante blauwe ridderspoor-bloemen waarmee de showlocatie van Christian Dior was versierd, begonnen zelfs een beetje te hangen. Met 91 shows, 45 showroompresentaties, meer dan 1500 geaccrediteerde journalisten uit 50 landen en iconische namen als Chanel, Céline en Louis Vuitton is de modeweek in Parijs naast hekkensluiter ook een van de hoogtepunten van het seizoen. FashionUnited zet de belangrijkste wetenswaardigheden van PFW op een rij.
1. Iris van Herpen is ‘hot’
Vorig jaar won de Nederlandse ontwerpster de Andam Award en een geldbedrag van 250.000 euro plus een jaar coaching door Francois-Henri Pinault himself. Dit seizoen kwamen opnieuw grote namen naar Van Herpens show in Parijs: Suzy Menkes, Vanessa Friedman en Tim Blanks zaten vooraan. Bovendien wist ze actrice Gwendoline Christie, bekend van de cult-serie ‘Game of Thores’ te strikken voor een performance in een jurk die om haar heen was geweven. Iris van Herpen staat bekend om haar eigenzinnige collecties en het toepassen van moderne technologie, maar de nieuwe zomercollectie bevat ook een paar zeer toegankelijke items. ”News flash!” twitterde Vanessa Friedman van de New York Times. Iris Van Herpen makes a normal lace shirtdress #PFW”
2. Bye bye Alexander Wang
Na bijna drie jaar nam Alexander Wang op 2 oktober afscheid van Balenciaga met een volledig witte collectie. Na afloop van de collectiepresentatie holde Wang de catwalk op en nam selfies met zijn het publiek. Sentimenteel over zijn vertrek was hij niet. De Amerikaanse ontwerper leek eerder uitgelaten en hij zei dat de laatste Balenciaga show voelde als de laatste schooldag. Onder zijn kortstondige creatieve leiding is de jaaromzet van het huis gestegen van 200 miljoen naar 350 miljoen euro. Wang wordt opgevolgd door de Georgische Demna Gvasalia, bekend van het merk Vêtements.
"Alexander Wang's final show for Balenciaga offered 35
variations on white and it ended with a selfie."
Via NYTimes pic.twitter.com/Rx3HUaNbER
— M.
Jennings (@RealFriscoKid) 4 oktober
2015
3. Hello Courreges en Marimekko
Twee iconische namen uit de jaren 60 zijn afgestoft en opgepoetst en beleefden dit seizoen hun wedergeboorte in Parijs. De herlancering van Courreges, bekend van de PVC minirok, nu onder creatieve leiding van Sebastien Meyer en Arnauld Vaillant was een succes. Het duo presenteerde een fris en sportief beeld, met sterke referenties aan de oorsprong van het huis.
Ook het Finse Marimekko debuteerde met een showroompresentatie in Parijs. Marimekko staat onder creatieve leiding van Anna Teurnell die hiervoor voor H&M heeft gewerkt. Voor de nieuwe zomercollectie leunde zij sterk op het oorspronkelijke, sterk grafische beeld van Marimekko wat resulteert in een tijdloze look.
4. En Karl Lagerfeld blijft nog even
“Je weet toch dat mijn contracten bij Fendi en bij Chanel voor het leven zijn?” antwoordde Karl Lagerfeld op de vraag van Vogue-redactrice Alexandra Shulman of hij niet eens wat rustiger aan gaat doen. Na dertig jaar bij Chanel is de naam Karl Lagerfeld net zo met het merk verweven als die van oprichtster Coco. En daar komt voorlopig ook geen verandering in. “Ik ben nooit moe,” voegde hij er nog aan toe.
5. Romantiek
Opvallend veel rushes, kant en meisjesachtige jurken in Parijs. Zomer 2016 belooft een romantische te worden.
Foto’s v.l.n.r.: Balenciaga - Céline - Veronique Branquinho
6. Vêtements x2
Het edgy Franse modelabel Vêtements liet zowel aan het begin als aan het eind van Paris Fashion Week van zich spreken. Op 1 oktober presenteerde het merk, dat wordt ontworpen door een collectief van zeven designers onder leiding van Demna Gvasalia en zijn broer Guram, de nieuwe zomercollectie in het beroemde Chinese restaurant President. Oversized, gestructureerde jassen en jacks, brutale interpretaties van het broekpak en de bloemenjurk, PVC en hoodies. In de show zelf liep bovendien de Russische streetwear designer Gosha Rubchinskiy mee als model. Aan het eind van de Parijse modeweek werd bekend dat Demna Gvasalia Alexander Wang opvolgt als creatief directeur bij Balenciaga.
7. Denimcouture bij Alexander McQueen
Iedereen heeft het over de Alexander McQueen zomercollectie van de hand van Sarah Burton. Burton maakte de meest romantische collectie van allemaal: lange frèle jurken met ingeweven bloemmotieven en rushes, en denim met afwerkingen op coutureniveau. Burton lijkt de zwartgalligheid van de oprichter en naamgever van het huis van zich te hebben afgeschud. Nu is ruimte voor licht en lucht en voor een beeldschone collectie.
8. Slimane gaat voor de festivallook
‘Wat fast fashion ketens kunnen met hun thematische festival collecties, kan ik ook’, lijkt modeontwerper Hedi Slimane te hebben gedacht. Daarmee heeft hij een collectie gemaakt die weer probleemloos naar de rekken van diezelfde ketens kan worden vertaald. In de zomercollectie van Saint Laurent vallen vooral de accessoires op: tiara’s en stevige wellies met studs, gecombineerd met luchtige mini-jurkjes en omvangrijke jassen voor als het ‘s avond kouder wordt op het festivalterrein.
9. Ophef over Valentino
Voor de zomercollectie van modehuis Valentino hebben ontwerpers Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli zich laten inspireren door Afrika. Lange tunieken, Masaï-kettingen, maskers, tribal figuren, veren en afbeeldingen met luipaarden, giraffen en olifanten. Op Instagram beschreef het bedrijf de collectie met de woorden: "primitive” (...) "yet regal". En dat is bij veel mensen niet zo goed gevallen. Net zo min als het feit dat van de 89 looks uit deze op Afrika geïnspireerde collectie, slechts 13 door een donker of getint model werden geshowd.
10. Heeft fashion week toekomst?
Wanneer inkopers uit beleefdheid worden uitgenodigd en het meer om de celebrities gaat. Wanneer fysieke aanwezigheid bij de show niet meer noodzakelijk is, omdat iedere look live wordt gestreamed, getwitterd en geïnstagramd en wanneer fashion nauwelijks meer aan seizoenen is gebonden, hebben fashion weeks dan nog wel zin? Toen Tom Ford in 2005 zijn eerste damescollectie presenteerde onder zijn eigen naam, deed hij dat in een exclusieve setting voor genodigden. Fotografen waren niet welkom. Dit seizoen heeft Ford het hele showgebeuren afgeblazen en zijn nieuwe collectie gepresenteerd in een muziekvideo met Lady Gaga. Met andere woorden, is het nog wel noodzakelijk om twee keer per jaar honderduizenden euro’s te besteden aan een hoogtepunt dat tien minuten duurt?
Foto's: Instagram en Vogue.co.uk