C&A Foundation organiseert duurzaamheidswedstrijd
bezig met laden...
Ondernemers die een idee hebben waarmee ze de modewereld duurzamer kunnen maken, kunnen zich vanaf nu opgeven voor de online wedstrijd ´Fabric of Change: Innovating for a Sustainable Apparel Industry´. De wedstrijd is een initiatief van de C&A Foundation, een stichting die verbonden is aan retailer C&A .
Voor deze wedstrijd werkt de C&A Foundation samen met Ashoka: een internationaal netwerk van sociale ondernemers. Het doel van de wedstrijd is het ondersteunen van ondernemers die de modewereld willen veranderen, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van milieuvriendelijke materialen of door het verbeteren van de werkomstandigheden van arbeiders in kledingfabrieken. In totaal stelt de stichting meer dan 100.000 euro uit het eigen fonds aan prijzengeld beschikbaar. “We moeten de kledingindustrie veranderen. Dit kunnen we doen door te innoveren, samen te werken en onze mentaliteit te veranderen,” stelde Leslie Johnston, directrice van de C&A Foundation, op de website van de stichting.
Aan de internationale wedstrijd mag iedereen meedoen: van zelfstandige ondernemers tot grotere bedrijven. Uit alle ideeën die worden ingestuurd, zullen medewerkers van Ashoka en adviseurs van de C&A Foundation tien tot twaalf finalisten kiezen. In het voorjaar van 2016 zullen de winnaars bekend worden gemaakt op de Fabric of Change conferentie. De uiterste inschrijfdatum voor de wedstrijd is 18 november 2015.
Eind augustus maakte de H&M Conscious Foundation , een stichting die werd gestart door de oprichters van modeketen H&M, ook al bekend dat het geld zou investeren in een duurzaamheidsprijs. Bij de Fabric of Change-wedstrijd van C&A worden er in totaal acht prijzen uitgereikt, variërend van een hoofdprijs van 50.000 euro tot bijvoorbeeld een prijs van 1.000 euro voor een blogger onder de 24 jaar die aandacht vraagt voor duurzaamheid. Daarnaast krijgen winnaars behalve de geldprijs ook hulp van Ashoka om hun idee te promoten.
De C&A Foundation werd in 2011 opgericht vanuit het bedrijf C&A. De stichting heeft als doel het opzetten en ondersteunen van initiatieven die de modeindustrie proberen te transformeren. De focus ligt op het duurzamer maken van producten, productieprocessen en leefomstandigheden van arbeiders. Tot nu toe heeft de stichting onder andere evenementen georganiseerd om het bewustzijn te vergroten en deed het onderzoek naar milieuvriendelijke productiemethoden.