• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • C&A opnieuw grootste retailer in biokatoen

C&A opnieuw grootste retailer in biokatoen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Kledingketen C&A is nog steeds de wereldleider op het gebied van biologisch katoen. C&A voert de ‘Top 10 van biokatoengebruikers qua volume’ aan, opgesteld door Textile Exchange in 2014. De resultaten werden gepubliceerd in het Organic Cotton Market Report, een marktrapport over biokatoen.

Het rapport is opgesteld aan de hand van openbare informatie en data van 57 bedrijven. De onderzoekscommissie keek naar bedrijven die werken aan een betere markt voor biologisch katoen. Opvallend was dat steeds meer bedrijven hun strategie omtrent biokatoen openbaar maken, en dat er ook een doelstelling in wordt opgenomen over de hoeveelheid biologisch katoen die bedrijven willen certificeren. Na koploper C&A staat het Zweedse modemerk H&M op nummer twee en de Duitse winkelketen Tchibo op nummer drie. Een andere duurzame retailer uit Nederland die genoemd wordt is kledingmerk Kuyichi. Het merk staat op nummer drie van bedrijven die goed op weg zijn met de overstap naar biologisch katoen.

Volgens Textiel Exchange heeft C&A meer dan 46.000 ton gecertificeerd biologisch katoen gebruikt in 2014. Dat is meer dan iedere andere retailer wereldwijd. In het rapport staat ook dat C&A als vijfde eindigde in de ‘Top 10 van biokatoengebruikers qua groei’.

“C&A blijft zich inzetten om een grondige verandering teweeg te brengen op vlak van biologisch katoen,” zegt Liesl Truscott, directeur European & farm engagement bij Textile Exchange. C&A speelt al verschillende jaren een vooraanstaande, toonaangevende rol in de industrie door het promoten van gecertificeerd biokatoen. En nog belangrijker is dat de toewijding van het bedrijf veel verder gaat dan gewoon het eindproduct verkocht krijgen.”

“Het feit dat C&A ‘s werelds grootste inkoper van biologisch katoen is, is een positief signaal. Het toont aan dat onze duurzaamheidsinspanningen op lange termijn in de goede richting gaan,” zegt Jeffrey Hogue, chief sustainability officer (CSO) bij C&A Global. “Sinds 2004 ondersteunt C&A de ontwikkeling van de biologische katoenproductie, en we zitten nog steeds op het juiste spoor om onze complete katoencollectie tegen 2020 op duurzame bronnen te baseren, zoals beschreven in onze doelstellingen.”

C&A waarschuwde al voor tekort aan biokatoen

Zeker 40 procent van al het katoen bij C&A is biologisch, waarvan bijna 90 procent uit India komt. Maar gevaren voor een tekort aan biokatoen liggen op de loer. De productie van biologisch katoen blijft wereldwijd dalen, terwijl de vraag op de internationale markt toeneemt. C&A maakte zich vorig jaar al zorgen over het dreigende tekort aan biokatoen. Volgens C&A is een van de oorzaken van de dalende productie het gebrek aan kennis over biologische katoenteelt en het ontbreken van samenwerking tussen gemeenschappen. Vorig jaar werd slechts 1 procent van de totale katoenteelt biologisch geproduceerd. Mogelijkheden tot verbetering van de duurzame katoenindustrie liggen onder andere bij de toeleveringsketen, zegt het rapport. Er moet een betere toegang tot de markt komen voor biologische katoenboeren, zodat het katoen uit grotere delen van de wereld beschikbaar is.

C&A is druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden om biologisch katoen te kopen van leveranciers uit China, Pakistan en Afrika. “We boeken nog steeds vooruitgang en C&A blijft trouw aan zijn belofte om het gebruik van biologische vezels en andere duurzame materialen en producten te versterken”, laat Hogue weten. “Het verkennen van nieuwe inkoopmarkten om aan deze behoeften tegemoet te komen, is prioritair. We willen duurzame en hoogwaardige producten aanbieden, gemaakt van biologische materialen en volgens transparante productieprocessen die de natuurlijke hulpbronnen sparen, veilig zijn voor de mensen en de wensen van onze klanten invullen. Tegelijkertijd is onze inzet voor de boeren die in deze sector actief zijn, even belangrijk.”

C&A nog steeds wereldleider in biologisch katoen

In 2014 verkocht C&A 130 miljoen producten van biokatoen en als het aan de keten ligt, groeit dat aantal nog verder. Daarom besteed C&A veel tijd en aandacht aan de ontwikkeling van biologisch katoen. Om de productie van biokatoen aan te moedigen en de levensomstandigheden van kleine boeren te verbeteren, werkt de kledingketen samen met de C&A foundation. Ook is de kledingketen lid van de Organic Cotton Accelerator (OCA), waar ook andere merken en belanghebbenden zoals Cotton Connect, Textile Exchange en C&A Foundation onderdeel van zijn. OCA heeft als doel om de biologische katoenproductie te ondersteunen en uit te breiden. Vanuit OCA is er een fonds opgezet dat financiële middelen ter beschikking stelt van de boeren en verwerkers en tezelfdertijd de traceerbaarheid en transparantie binnen de sector verbetert.

C&A heeft meer dan 1.575 winkels in 21 Europese landen en 35.000 werknemers. Naast Europa is C&A ook aanwezig in Brazilië, Mexico en China.

C&A