H&M gaat miljoen euro investeren in duurzame modeprijs
bezig met laden...
De vraag is in de mode niet langer: wat is het nieuw zwart? Maar: welke innovatieve ideeën creëren een gesloten cirkel voor textiel, waarbij ongewenste kleding gerecycled wordt tot nieuwe? Dat vindt H&M. Om het beste innovatieve, duurzame idee te vinden, looft de Zweedse modeketen 1 miljoen euro uit.
Het bedrijf komt met de Global Change Award. Het plan is dat een jury vijf winnaars gaat uitkiezen. Zij zullen elk 100.000 euro krijgen en toegang tot een op maat gesneden 'innovatie accelerator'. Ook het publiek heeft een stem. Consumenten mogen bepalen waar de andere helft van het geld heen gaat. De resultaten van de online stemming zullen in februari 2016 bekend worden gemaakt in Stockholm.
H&M komt met nieuwe prijs: Global Change Award
"De Global Change Award is op zoek naar ideeën die de natuurlijk hulpbronnen op aarde beschermen en ik ben blij om deel uit te maken van die zoektocht," zegt Rebecca Earley, hoogleraar Sustainable Textile en Fashion Design aan de Kunstacademie in Londen. Ze is één van de acht juryleden. Behalve Earley zit onder andere Franca Sozzani van de Italiaanse Vogue in het panel dat de grensverleggende concepten gaat beoordelen.
H&M investeert in de prijs door middel van de H&M Conscious Foundation, een non-profit organisatie, opgericht door de familie Persson, de oprichters van de modeketen. De Global Change Award gaat volgens de retailer over één van de grootste uitdagingen van de modebranche. Om mode te creëren voor een groeiende populatie, zonder te veel impact op het milieu. H&M noch de stichting zal aandelen of intellectuele eigendomsrechten hebben in de innovaties.
Zweedse modeketen wil circulaire model
In april zei H&M's CEO Karl-Johan Persson al: "We moeten de manier waarop we mode maken veranderen. Dat is zeker een grote uitdaging, maar ook een geweldige kans." Over het circulaire model zei hij: "Hoewel we geen winst maken met de ingezamelde kleding, is het volkomen logisch. We creëren een closed loop, en dat betekent onmiddellijke toegang tot milieuvriendelijke materialen voor nieuwe collecties."
De keten zamelde vorig jaar meer dan 13.000 ton textiel in. Allemaal afkomstig van consumenten. Vorig jaar lanceerde H&M de eerste mode-items die gemaakt zijn van gerecycled katoen. Vanaf september moet een denimcollectie voor mannen, vrouwen en kinderen in de winkels liggen, gemaakt van gerecycled katoen en van biologisch katoen.
H&M heeft ook een Conscious Collection, met duurzamere mode.