• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Turkish Fashion Break Amsterdam wil uitgroeien tot Nederlandse beurs

Turkish Fashion Break Amsterdam wil uitgroeien tot Nederlandse beurs

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

”Het is een goede start”, aldus Seray Seyfeli, tijdens de Turkish Fashion Break Amsterdam. Seyfeli is niet alleen exposant, maar ook de voorzitter van de organisatie achter het evenement, Aegean Apparel Exporters' Association. In de Hallen in Amsterdam verzamelden 20 Turkse kledingmerken en fabrikanten zich om verder kennis te maken met Nederlandse merken en bedrijven.

Het is de eerste keer in twaalf jaar dat het B2B-evenement in Amsterdam plaatsvindt. In Turkije, en bij de 700 aangesloten leden van de organisatie, is de afgelopen jaren goed te merken dat Nederlandse bedrijven een steeds groter deel van de export uitmaken. Reden genoeg om daarom met een evenement naar Amsterdam te komen, aldus Seyfeli.

De eerste reacties van de deelnemende partijen zijn positief. Bedrijven uit niet alleen Nederland maar ook Duitsland en België zijn op het evenement afgekomen. De uitgestalde waar wordt rustig bekeken en ook verschillende opties worden desgevraagd op de grond uitgesteld. “Je moet altijd vertrouwen opbouwen bij klanten. De eerste keer komen ze kennis maken, de tweede keer worden kleine orders geschreven en zo groeit het steeds verder. Uiteindelijk hoop ik dat we tot een beurs uit kunnen groeien,” aldus Seray Seyfeli van Aegean Apparel Exporters' Association.

Voor een Nederlands merk, dat niet met naam vermeld wil worden vanwege concurrentie gevoelig informatie, was het bezoek aan het evenement makkelijk te combineren. Ze zijn gevestigd tien minuten van de locatie: “Het zou dan zonde zijn om niet te gaan. Toevallig kennen we een van de producenten, blijkt nu ook.” Het merk produceert om verschillende redenen in Turkije: de lead-tijden zijn sneller, de textielindustrie innoveert vanuit eigen nieuwsgierigheid en de kennis in het land is groot. Ook is het merk positief over de discipline van de Turken, waardoor handelen makkelijker wordt. Wereldwijd wordt Marokko genoemd als een opkomende concurrent van Turkije, maar daar merkt het merk nog niet veel van. Ze houden het graag bij Turkije.

Het evenement in de Hallen Studio’s trok 200 bezoekers gedurende de dag.

Aegean Apparel Exporters Association
TURKISH FASHION BREAK AMSTERDAM