Schoenleveranciers bundelen kracht tijdens Walk & Match-beurs

Antwerpen - Het consumentenvertrouwen nam dit jaar toe maar de fysieke schoenenwinkel deelt niet mee in de winst. Dat was de teneur op Walk & Match, de schoenenbeurs die leveranciersverenigingen Centro en Arici, inkooporganisatie Rexor en handelscentrum Trade Mart Brussels deze week organiseerden.

De online omzet in de schoenensector blijft stijgen maar het aantal fysieke schoenenwinkels blijft afnemen. Volgens cijfers van de FOD Economie daalt de verkoop in Belgische kleinhandel al maanden. Onder meer kleding- en schoenenwinkels zitten in het slop, met een daling van 3 procent of meer op jaarbasis. E-commerce blijft daarentegen groeien, intussen goed voor van 7 procent. Deze sector is dan ook een van de oorzaken van deze trend. Retailers kunnen de concurrentie met (ook buitenlandse) webshops niet aan.

Groeiende uitdaging

Centro is het reizend gezelschap van Italiaanse schoenfabrikanten dat overal in Europa beurzen organiseert. In België gebeurt dat samen met Arici, hun Franse tegenhanger, en Rexor. “We gaan een boeiende tijd tegemoet. Vakorganisaties, beurzen en inkoopcentra zoeken naar oplossingen om de schoenenretail bij te staan. In een markt met zoveel veranderingen en uitdagingen is het belangrijk om samen initiatieven te lanceren om leveranciers en winkeliers te ondersteunen. De vorige editie van de beurs in Antwerpen was geen denderend succes. Deze keer organiseren we het evenement samen met en op de locatie van Trademart Brussels waar we de eerste dag toch al het bezoekersaantal van de volledige vorige editie evenaarden", vertelt Greet Roeymans van inkooporganisatie Rexor. "Gezien het moeilijke klimaat is het is wel belangrijk dat je als leverancier vooraf afspraken probeert vast te leggen met de winkels. Na een slecht seizoen durven de meesten geen nieuw merk meer bijnemen." De fabrikanten die FashionUnited sprak, bevestigen de neerwaartse spiraal: "Ligt het aan België of aan ons?", vraagt iemand zich af. "De houding van de winkeliers is er een van achterdocht. In Nederland en Düsseldorf was de teneur veel positiever."

Sneakers en vakkennis

Giorgio Borghini is voorzitter van Centro en vertelt dat ze op deze manier met vereende krachten proberen de strijd aan te gaan in deze moeilijkere tijden. "De mensen hebben niet veel zin om te kopen. Als mensen geen zin hebben om te eten kan je proberen hen allerlei heerlijkheden voor te schotelen maar het is meer dan geen honger, ze zijn misselijk", lacht hij. "De verkoop was slecht, het klimaat heeft daarbij niet echt geholpen en mensen geven hun geld anders uit. En dan is er nog die sneakertrend", verduidelijkt hij de situatie. "Zelfs hier, kijk eens rond je, wie van mijn collega's heeft er nog echte schoenen aan?" "Jonge mensen kennen het vak niet meer", voegt hij er nog aan toe. "Waarom zou je baskets kopen in een schoenwinkel als je ze online kan vinden voor de helft van de prijs? Maar het is de schuld van de winkelier die z'n klanten niet meer bijstaat met persoonlijk advies over het geschikte schoeisel. Vakkennis is een toegevoegde waarde. Als de jongere generatie dat niet snel weer opneemt, is het gedaan. Dan neemt internet het over. Je verkoopt schoenen, geen tafels, dat is een volledig andere manier van werken."

Foto’s: FashionUnited