Pitti Uomo verenigt inkopers uit Duitsland, Spanje en Japan

‘Pitti Uomo is een internationale showcase om niet te missen’. Het is de herhaaldelijk voorbijkomende uitspraak van meerdere exposanten die FashionUnited interviewde in Fortezza da Basso in Florence, de locatie van de 96e editie van Pitti Uomo. De modevakbeurs vond plaats van 11 tot en met 13 juni, en presenteerde de lente/zomer 2020-collecties.

Italiaanse herenmode zet in 2018 ruim 9,5 miljard euro om, een groei van 2,4 procent

Het evenement, waarbij Italiaanse herenmode centraal staat, bracht de belangrijkste spelers uit de sector bijeen, met producten van overhemden, knitwear en outerwear tot aan stropdassen en leren kledingstukken. Met een omzet van 9,5 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 2,4 procent, sloot de branche het jaar 2018 zeer positief af.

Pitti Uomo verenigt inkopers uit Duitsland, Spanje en Japan

Pitti Uomo trekt veel bezoekers die uit nieuwsgierigheid gewoon wat willen rondkijken, omdat bestellingen toch vaak worden gedaan in showrooms in Milaan en andere Europese hoofdsteden. Desondanks blijft het een evenement om niet te missen. Dit jaar, en niet voor het eerst, is Florence een nóg belangrijker platform geworden, omdat het in staat om internationale merken zoals Givenchy - eregast bij Pitti - aan te trekken. Tijdens de catwalkshow van Givenchy, georganiseerd in Villa Palmieri, verwees artistiek directeur Clare Waight Keller met haar oversized en double-breasted jassen naar de dichter Baudelaire, auteur van Fleurs du Mal.

De organisatie van Pitti Uomo gaf bovendien een eerbetoon aan Karl Lagerfeld. Op grote tribunes op de binnenplaats van Fortezza werd het Duitse ontwerpicoon geëerd middels de presentatie van een collectie van het gelijknamige Karl Lagerfeld-merk, bestaande uit items zoals heren- en dameskleding, reistassen, polo’s en sneakers.

Een ander hoogtepunt was de modeshow LuisaVia Roma op het weelderige Piazzale Michelangelo. De show werd georganiseerd door managing director Andrea Panconesi en Carine Roitfeld, voormalig hoofdredacteur van Vogue Paris en nu verantwoordelijke voor CR Fashion Book Magazine. Op de catwalk kwamen de zussen Bella en Gigi Hadid voorbij. Zij en andere modellen presenteerden items van enkele Roitfeld-merken, waaronder Alberta Ferretti, Alexandre Vauthier, Alexander McQueen, Alexander Wang, Balenciaga, Balmain, Berluti, Bottega Veneta, Burberry, Christian Louboutin, Christopher Kane, Coach, Dorteymur, Dior, Dior Men, Dsquared2 , Fendi, Giambattista Valli, Gianvito Rossi, Giorgio Armani, Gucci, Manolo Blahnik, Marc Jacobs, Margiela, Max Mara, Miu Miu, Moncler, Moschino, Mugler, Rabanne, Prada, Proenza Shouler, Redemption, Roger Vivier, Salvatore Ferragamo, Simone Rocha en Stella Mccartney.

Kortom, glamoureuze evenementen lieten Pitti tot ver buiten de Transalpine grenzen reiken. Terug naar Fortezza, de beurslocatie, waar ruim 30.000 bezoekers en meer dan 18.500 inkopers uit honderd verschillende landen aanwezig waren. Ook waren er de grote Made in Italy-namen: de modehuizen die kiezen voor duurzaamheid, krachtige en lichtgewicht stoffen, en vakmanschap.

Pitti Uomo verenigt inkopers uit Duitsland, Spanje en Japan

Pitti Uomo ontving elf Chinese ontwerpers

De 96e editie van Pitti bood ook ruimte aan de creativiteit van de herenmodemarkt, een markt die jaar na jaar belangrijker wordt voor de omzet van merken wereldwijd, en die steeds lokaler wordt. Het leek wel of China het gastland was van deze editie van de Italiaanse modevakbeurs. Elf Chinese ontwerpers waren aanwezig. Sommigen van hen, zoals de ontwerpers van de merken Pronounce en Samuel Guì Yang, hebben ooit in Londen gestudeerd.

Opgericht in 2016 door Yushan Li en Jun Zhou uit Milaan en Shanghai, verlegt het merk Pronounce de grenzen van het concept ‘genderneutraliteit’, terwijl Samuel Guì Yang zijn passie voor mode uitdraagt door zich te richten op de manier waarop hij contact maakt met het lichaam.

“Het Guest Nation-project is één van de vlaggenschipinitiatieven van de Pitti Immagine Discovery stichting, welke is bedoeld om nieuwe trends met hoge creativiteit in de hedendaagse mode te ontdekken,” benadrukte Lapo Cianchi, secretaris-generaal van de stichting en communicatiedirecteur bij Pitti Immagine.

Samengevat bood Pitti Uomo dit jaar een breed scala aan merken, van niche labels en modehuizen die de geschiedenis van Made in Italy hebben geschreven, tot aan merken die deze modegeschiedenis de komende jaren waarschijnlijk zullen voortzetten.

Pitti Uomo verenigt inkopers uit Duitsland, Spanje en Japan

“Sommige belangrijke markten, zoals Frankrijk, Turkije, Hong Kong, België en Rusland, hebben ontwikkeling laten zien; anderen, waaronder Duitsland, Spanje, Japan, de Verenigde Staten en Italië, hebben enkele procentpunten verloren,” verklaarde Raffaello Napoleone, CEO van Pitti Immagine.

Duitsland leidt nog steeds de Top 15 van buitenlandse merken, gevolgd door Japan, Spanje, Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Turkije, de Verenigde Staten, Zwitserland, China, België, Zuid-Korea, Rusland, Oostenrijk en Hong Kong.

Dit artikel verscheen origineel op FashionUnited IT, met een verkorte versie op FashionUnited FR. Vertaling en bewerking vanuit het Italiaans/Frans: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Save the Duck, Blauer Usa, Givenchy, FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN