Pitti Bimbo: omzet kindermode groeit licht

Donderdag is in de Fortezza da Basso in Florence de 83e editie van Pitti Bimbo van start gegaan, met 498 collecties (tijdens de vorige zomereditie waren het er 446), waarvan 234 uit het buitenland (47 procent van het totaal). De beurs telt negen segmenten waaronder Ecoethic voor verantwoorde modelabels, KidzFizz voor de meer creatieve collecties en Superstreet met denim en streetwear voor iets oudere kinderen.

Kindermode: de brancheomzet bedraagt bijna 2,7 miljard euro.

Net als bij de mannenmodebeurs Pitti Uomo, die 17 juni werd afgerond, is het thema van deze editie 'Pitti lucky numbers'. "We kijken niet naar cijfers als hoeveelheden, maar naar de schoonheid van hun teken. Goede of verkeerde, nauwkeurige of geschatte cijfers, het kan de een, een twee maar ook een nul zijn. Cijfers omringen heimelijk ons leven en de Fortezza da Basso wordt op vrolijke wijze overspoeld door nummers, ook op kinderformaat," zo leggen de organisatoren uit.

Over cijfers gesproken, uit gegevens van Sistema moda Italia over 2015 blijkt dat in de omzet voor kindermode (de gebreide en katoenen kleding voor kinderen tussen de 0 en 14 jaar, inclusief ondergoed en accessoires) in Europa nog altijd in een stijgende lijn zit, maar dat de groeisnelheid wat langzamer is vergeleken met 2014. Met een groei van 1,7 procent nadert de Europese brancheomzet de 2,7 miljard euro. In Italië is een lichte verbetering te zien, maar de bestedingen dalen nog steeds licht met -0,7 procent op jaarbasis. Toch is kindermode in Italië een van de best presterende sectoren binnen de nationale textiel- en kledingsector, vooral vergeleken met de hoofdsegmenten in kleding voor volwassenen doet kindermode het goed.

Voor de export van Italiaanse mode wordt een groei van 5,3 procent op jaarbasis geschat, met een totale omzet van bijna een miljard euro. In 2016 heeft, op basis van de Istat gegevens, de export van babykleding in het eerste trimester de stijgende lijn vastgehouden, met een groei van 3,5 procent vergeleken met dezelfde periode in 2015. De importsector is blijven steken op een groei van 1,2 procent. Als we kijken naar de belangrijkste afzetmarkten voor Italiaanse kinderkleding, blijken Spanje en Frankrijk gegroeid te zijn met respectievelijk 2,6 procent en 6,5 procent. Daar staat tegeover dat de export naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is gedaald met ongeveer 3 procent. Buiten de Europese Unie is een groei genoteerd in de Verenigde Staten van 41,2 procent en in Saoedi Arabië van 51,3 procent. In Rusland is een verandering met dubbele cijfers waargenomen in de vorm van een daling van 17,5 procent, maar dit is minder dan in 2015.

Foto: Fun & Fun - She.Ver, fotograaf: Giovanni Giannoni voor Pitti Bimbo 83.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN