‘Kwaliteit boven kwantiteit’ tijdens zomerse Modefabriek

“Het moet een evenement zijn waar je heen moet, als je in de mode zit. Niet alleen als inkoper of verkoper, maar voor iedereen in de branche,” aldus Modefabriek-CEO Lucel van den Hoeven op de eerste beursdag van de zomereditie. Al meerdere edities zet de beurs in op het thema ‘more than mode’. Ook deze editie is de beurs dynamischer opgezet. Of het streven van de organisatie wordt behaald, dat iedereen uit de modebranche hier verzamelt, is afwachten. Buiten lopen de temperaturen op en ook in de centrale hal waar de premium damesmerken zich bevinden is het puffen geblazen.

Alhoewel het rustig lijkt in de paden van de beurs, zijn merken positief en zit de sfeer er ‘s ochtends al lekker in. Ook bij Belgisch merk Thelma & Louise Antwerp in de west hal verheugen ze zich op de eerste beursdag. Het merk staat voor het eerst op Modefabriek en ziet er naar uit om meer voet aan de grond te krijgen in Nederland. "We hebben al meerdere retailers in België en nu ook twee in Duitsland. Door aanwezig te zijn op Modefabriek hopen wij ons merk ook in Nederland te introduceren.” Met de Antwerpse handjes, koekjes speciaal uit hun thuisstad, staan ze klaar om nieuwe en bestaande klanten te ontvangen.

Een opvallende stand, is de stand van Fifth House in de centrale hal, het nieuwe merk van NIKKIE. Op een scherm zijn beelden van de campagne te zien, maar in de stand is geen enkel rek met kleding te bekennen. "In Berlijn hebben we de collectie wel gepresenteerd, daar zijn we nog niet zo bekend, maar hier in Nederland wilden we het wat mysterieuzer houden.” De missie lijkt geslaagd: bezoekers lopen met een nieuwsgierig blik voorbij de stand met mooie vrouwen en glazen Moët-champagne.

‘Kwaliteit boven kwantiteit’ tijdens zomerse Modefabriek

Zomerse temperaturen tijdens Modefabriek: ‘kwaliteit bezoekers ligt hoog’

Bij de stands van Studio Anneloes, Profuomo, A Fish Named Fred is het druk. Business as usual. Omringende standhouders kijken toe hoe het bij hun branchegenoten een drukke bedoeling is. Niet alleen weten bezoekers de weg naar bepaalde stands goed te vinden, ook de MF Talks worden druk bezocht. In het alsmaar veranderende retaillandschap maken bezoekers gretig gebruik van alle extra kennis die ze op kunnen doen. Ook de talks van de experts bevestigen nogmaals dat mode meer is ‘dan alleen mode’. Het gaat om ervaringen, inspiratie, het prikkelen van de zintuigen, aldus de verschillende experts. Modefabriek beweegt met de markt mee door het concept aan te passen op de ontwikkelingen. "Je moet heel dicht op die verandering zitten, om mensen te blijven inspireren en meer te kunnen bieden. Wij moeten meegaan en een platform bieden aan de creatieve markt,” aldus Van den Hoeven tegenover FashionUnited. Op de beursvloer liggen daarom nu ook accenten die er voorheen nog niet waren, zoals bijvoorbeeld op de ‘strips’. Op de gekleurde gebieden in de hallen (er loopt er een tussen west, de centrale en oost hal en eentje in zijn geheel door hal noord) zijn inspiratie gebieden voor de retailers waar ook jong talent een plek krijgt, trendhubs te vinden zijn met video's van trendforecaster Jan Agelink en waar ook geshopt kan worden. De zogeheten strips hebben goed de ruimte gekregen dit seizoen, omdat voorgaande editie goed is gereageerd op het concept vertelt Modefabriek-woordvoerder Sabine Heideveld. In hal noord is de strip breed opgezet waardoor je als bezoeker meteen een overzichtelijk gebied in stapt en een open gevoel krijgt. Dit geldt ook voor de strip in de centrale hal waar de expositie van ontwerpers te zien is naast de selfie-area. "We willen bezoekers inspireren, ze nieuwe talenten laten ontdekken en als ze willen ook nog laten shoppen,” aldus Heideveld.

‘Kwaliteit boven kwantiteit’ tijdens zomerse Modefabriek

White Milano op Modefabriek

Dat consumenten ook meer en meer betrokken moeten worden bij beursevenementen zoals Modefabriek, weet ook de Italiaanse vakbeurs White Milano. De organisatie staat voor het eerst met een stand op de Modefabriek onder het mom van kruisbestuiving. “Wij willen Italiaanse merken introduceren in de Nederlandse markt,” vertelt Paola Bonetti. In de stand zijn dan ook verschillende kledingmerken te zien uit de diverse segmenten van de beurs, allemaal met toepasselijke witte items. White Milano en Van den Hoeven kwamen met elkaar in contact toen de Italiaanse beurs voor het eerst consumenten wilde betrekken bij hun vierjaarlijkse evenement. “Op die manier ontmoeten merken niet alleen hun inkopers, maar komen ze ook in contact met hun consumenten.” Van den Hoeven heeft de nodige ervaring van het verbinden van merken met consumenten vanwege de organisatie van de Denim Days, het consumentenfestival voor denimliefhebbers. De ontmoeting tussen de twee partijen leidde tot een stand van White Milano in hal noord. Het is nog niet al te druk geweest bij de stand, het gaat nu vooral om netwerken vertelt Bonetti. De volgende editie van White Milano zal de organisatie van Modefabriek afreizen naar Milaan om ook daar aanwezig te zijn met een stand en Nederlandse merken te vertegenwoordigen.

‘Kwaliteit boven kwantiteit’ tijdens zomerse Modefabriek

Terwijl de eerste beursdag op zijn einde loopt, wordt hij bij bepaalde stands met muziek steeds gezelliger. Ook bij de ingang van de beurs is het druk bij de verschillende foodtrucks en loungestoelen. Dat mensen nog een beetje zon mee willen pikken, dat kan niemand ze kwalijk nemen. Mardy Bouma van Y.A.S., een van de Bestseller-merken, kijkt positief terug op de eerste beursdag. Ze is vooral blij met de hal waarin ze is ingedeeld en dat Y.A.S. voor het eerst een eigen plek heeft gekregen. "Het was misschien wat rustiger, maar de kwaliteit van de mensen die langs kwamen was heel goed,” vertelt Bouma. Zoals altijd is ook deze zomereditie rustiger dan de voorgaande wintereditie, maar op de beursvloer geldt: beter kwaliteit, dan kwantiteit.

Modefabriek is nog heel maandag 9 juli geopend in de RAI in Amsterdam. De volgende editie vindt plaats op 20 en 21 januari 2019.

Beeld: FashionUnited