Hoe de Marokkaanse textielindustrie inzet op denim en innovatie voor concurrentiestrijd

Marokko is een populair productieland voor Spanje en Frankrijk, zo blijkt maar weer tijdens sourcing beurs Maroc in Mode. Ongeveer drie vierde, misschien zelfs wel meer, van de 3,7 miljard euro aan exports van de Marokkaanse textielindustrie gaan naar deze landen. Maar met de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China, ontstaan er kansen voor de textielindustrie in Marokko, zo klinkt het tijdens de sourcing beurs in Marrakech. Maar wat doet het land om die kansen te pakken? Onder andere denim en innovatie zijn een groot onderdeel van de strategie.

Het valt niet te ontkennen dat er veel gaande is in Marokko, zo blijkt uit de tweedaagse beurs. Van oorsprong is het een land dat vooral een tussenschakel is in de gehele kledingindustrie. Het land heeft namelijk geen directe toegang tot grondstoffen en heeft niet veel bedrijven die zich focussen op het afmaken van een kledingstuk - de hele productieketen wordt dus nog niet gevonden in Marokko. Dat is waar een van de kansen ligt voor het land, zo klinkt het tijdens de talk van Giovanni Beatrice van Forward in Fashion op de donderdag van Maroc in Mode. Waarom niet een ‘finished product’ aanbieden? Een van de reacties uit het publiek is, is dat ze het zo gewend zijn. Beatrice maakt een goed punt wanneer hij zegt dat het gaat om het unique selling point van het land of van een bedrijf. “Op prijs gaan we het niet winnen van Bangladesh, dan moet er iets anders zijn waarmee je inkopers naar jouw bedrijf trekt.” Niet dat nou per se alleen die ‘finished products’ zijn, maar het is een goede start.

Hoe de Marokkaanse textielindustrie inzet op denim en innovatie voor concurrentiestrijd

Het vinden van een unique selling point is onder andere waarbij de Marokkaanse overheid zich geroepen voelt. Tijdens de beurs wordt namelijk een persconferentie gehouden waar twee conventies worden getekend door Amith (Association Marocaine des Industries des Textiles et de l’Habillement), Union des Industries Textiles en de Franse Union of Fashion & Apparel Industries). Het strategische partnerschap moet een nauwere samenwerking mogelijk maken tussen Frankrijk en Marokko waardoor de landen samen op kunnen trekken als het gaat over duurzamer produceren en innovaties. In totaal wordt de komende jaren 500 miljoen euro geïnvesteerd dankzij de overeenkomsten en 70.000 banen gecreëerd, aldus Fatima Alaoui van Amith. Ook moet de samenwerking zorgen dat meer Franse merken en bedrijven te zien zijn op Maroc in Mode en meer Marokkaanse bedrijven op de Franse beurzen. Alaoui vertelt dat in de strategie specifiek gefocust wordt op innovatie en de denim industrie.

Hoe Marokko inzet op denim en textiel innovatie in strijd klandizie Noord-Europese landen

Op de beurs is te zien dat een deel van de bedrijven al bezig is met duurzaamheid. Deze bedrijven zijn voornamelijk te vinden in de denim-sectie, zo blijkt na een ronde op de beursvloer. Zo is er Ecolo Rentel International dat het mogelijk maakt om jeans te wassen met minder water en energie. Adil el Hamouti, logistiek directeur van het bedrijf, vertelt dat het bedrijf de eerste Marokkaanse partij is die deze manier van milieuvriendelijk wassen aanbiedt. “Dit is wat de wereld wil,” aldus El Hamouti. Het bedrijf werkt al met klanten in Denemarken en de Verenigde Staten maar grote handel met Noord-Europa doet het nog niet. El Hamouti hoopt vooral dat Marokko als een geheel de textielindustrie verbetert. “We hebben een ecosysteem nodig. De Noord-Europese markt wil kwaliteit en we moeten investeren om aan die eis te voldoen.”

Hoe de Marokkaanse textielindustrie inzet op denim en innovatie voor concurrentiestrijd

Duurzaamheid en innovatie zijn nog relatief nieuwe onderwerpen in de Marokkaanse textielindustrie. Zo merkt Taylan Ozgur Simsek van Vav Technology uit Turkije ook op. “Bij ons begon de focus op duurzaamheid al zo’n tien jaar geleden,” vertelt de sales engineer van het bedrijf dat machines voor een duurzame productie systeem ontwikkelt. “In Marokko begon dit misschien vijf tot twee jaar geleden.” In de denim industrie lopen ze op dat gebied wat voor. Bijvoorbeeld bij Gebi Jeans, begon de verduurzaming van de collectie met jeans, maar is de aanpak nu ook verder ontwikkeld naar T-shirts. De producent begon zo’n negen jaar geleden met een duurzamere aanpak door te kiezen voor biologische materialen en de manier van wassen van de producten. Bij de meeste van de producenten uit Marokko, zoals bijvoorbeeld Salsabile uit Tangiers, is een groot vraagteken af te lezen op hun gezicht als het gaat om duurzaamheid. Producenten die duurzaamheid wel hoog in het vaandel hebben staan, zoals bijvoorbeeld Kilim Denim uit Turkije, zien dat het loont om dit pad te bewandelen. Kilim wil het volledige aanbod volgend jaar compleet duurzaam produceren en werkt nu onder andere samen met G-Star en Garcia Jeans, zo vertelt Cansu Mesegul.

Al met al heeft de Marokkaanse textiel industrie dus een strategie om merken uit andere landen binnen te halen, maar op de beurs blijkt dat er nog een weg af te leggen is. De focus van de overheid en de investeringen die worden gedaan zullen ongetwijfeld helpen, maar vindt de omwenteling snel genoeg plaats? Dat zal afwachten blijven.

FashionUnited bracht op uitnodiging van de organisatie van Maroc in Mode een bezoek aan de beurs in Marrakech van 17 tot en met 18 oktober.

Beeld: FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN