Gallery en Supreme: een verslag van de Düsseldorfse orderdagen

De Duitse modebranche plaatst zijn orders nog altijd in Düsseldorf, maar ook internationale inkopers weten de Rijnmetropool te vinden. Op de CPD-orderdagen was het dit weekend over het algemeen rustig. Geen verrassing, want bezoekers konden terecht bij ruim 570 showrooms door hele stad. Inkopers zijn nog altijd erg doelgericht, terwijl Duitse premiummerken als René Lezard en Strenesse werken aan hun comeback.

In de kernperiode van 21 tot 23 juli is het aantal bezoekers stabiel gebleven met circa 6.000 inkopers tijdens de modebeurs Gallery, dat maakt Ulrike Kähler, managing director van beursorganisator Igedo Company, bekend in een persbericht. In deze periode presenteerden meer dan 800 internationale merken hun kleding, schoenen en accessoires op het Areal Böhler. Een deel van de agencies en premiummerken die onder het Showroom Concept van de Gallery vallen, is nog tot het weekend aanwezig. Het Showroom Concept is dit seizoen met 35 procent gegroeid en zal nog verder groeien, aldus Kähler. Voor veel agentschappen is het inmiddels te duur geworden om het hele jaar door een showroom in de stad te huren.

Weinig budget voor nieuwe inspiratie

Nieuw in de Gallery is het Deense label Bruun & Stengade Copenhagen, dat na key accounts als Peek & Cloppenburg, Anton's en Zalando nu ook lokale modehandelaren wil aanspreken. "De frequentie was in orde en de kwaliteit goed", vertelt Ottorino Parrotta van de Otto Partner Agentur uit Hamburg tijdens Gallery aan FashionUnited. "De frequentie is inmiddels ook eerder van secundair belang, het gaat om afspraken. De inkopers zijn heel doelgericht op zoek; er is niet zoveel budget voor nieuwe inspiratie."

Gallery en Supreme: een verslag van de Düsseldorfse orderdagen

Binnen de segmenten waren er volgens Kähler "duidelijk voelbare en zichtbare" schommelingen te zien bij diverse aanbieders. Volgens de organisator konden sommige standhouders op maandag zelfs een 15 procent hogere bezoekersaantal noteren dan in voorgaande jaren.

Op de modebeurs Supreme Women & Men, vlakbij de showrooms op de Kaiserwerther Straße, worden er tussen 21 en 24 juli 480 collecties gepresenteerd. De kleding- en accessoirecollecties van deze labels worden gedomineerd door felle kleuren en patronen. Ook op de drie verdiepingen van Supreme is het op zondagmiddag vrij rustig; des te jaloerser wordt er gekeken naar de labels waarbij de zaken goed lopen.

Bij het brei- en handwerklabel Henry Christ uit Hamburg wordt er al drie dagen stabiel en regelmatig zaken gedaan. "Het seizoen loopt goed, we hebben een goede afzet", zegt mede-eigenaar Christian Holst tijdens de Supreme-beurs tegen FashionUnited. "Veel inkopers hebben geen budget meer om nieuwe labels te ontdekken. Men concentreert zich op de merken die goed lopen. Ik zou op de huidige markt niet graag een nieuwkomer willen zijn", aldus Holst. Zijn label heeft geen eigen webshop en verkoopt ook niet via onlinekanalen. In het premium-luxe-segment kun je producten alleen gewild maken door ze schaars te maken, vertelt Holst. Zijn breiproducten kosten in de winkel tussen de 200 en 700 euro.

Ook bij de showrooms in de Kaiserwerther Straße zijn de bezoekers ongelijk verdeeld. Waar veel standhouders een rustig seizoen doormaken, hebben andere minder reden tot klagen. "In vergelijking met vorig jaar zijn er meer kopers gekomen, maar eind september zullen we zien hoe het echt gegaan is", zegt Katja Helmreich, directrice van kasjmierspecialist Gorge&us uit Bad Homburg, in haar showroom.

Gallery en Supreme: een verslag van de Düsseldorfse orderdagen

In het premiumsegment strijdt een aantal Duitse merken in Düsseldorf na een fase van herstructurering om marktaandelen. Op de Berlijnse Fashion Week kregen inkopers al een voorproefje van de Strenesse-collectie voor voorjaar/zomer 2019. Aan het begin van de orderdagen in Düsseldorf werden ze door het bedrijf uit Nördlingen ontvangen met een cocktail en een modeshow, ook om "wensklanten" aan te horen.

"De eerste dagen zijn positief begonnen en de collectie wordt goed ontvangen", vertelt Micaela Sabatier, directrice van Strenesse, in de showroom van het merk aan FashionUnited. "In het spiegelseizoen hebben we al een positieve ontwikkeling gezien bij onze pre-collectie, met dubbele groeicijfers. Die groei zet nu door." Strenesse heeft ook showrooms in New York en Milaan, waarmee het label internationaal wil uitbreiden.

Ook bij René Lezard is dit orderseizoen tot nu toe "heel goed" verlopen, zegt Isabella Hierl, directrice van het merk, in de showroom aan de Kaiserwerther Straße. Het bedrijf uit Schwarzach presenteert in Düsseldorf zijn tweede collectie na de herstructurering. "Voor ons is er absoluut plek in het marktsegment; men is er op zoek naar een René Lezard", aldus Hierl. "Er zijn nu veel mensen die terugkomen, die geïnteresseerd zijn in hoe het nu verder gaat."

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE.

Beelden: Gallery en FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN