• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Eerste editie duurzame vakbeurs Soul Salon ontvangt enthousiaste reacties

Eerste editie duurzame vakbeurs Soul Salon ontvangt enthousiaste reacties

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|REPORTAGE

Rondom de Zuiveringshal op het Westergasterrein is de straat geel gekleurd ter ere van de eerste editie van Soul Salon. De zon schijnt en er hangt een intieme festivalsfeer, precies waar initiatiefneemster Cécile Scheele van Powering Sustainable Fashion op had gehoopt. FashionUnited nam een kijkje op de beurs en brengt verslag uit.

Tijdens het beursweekend in Amsterdam is Soul Salon de nieuwkomer tussen de gevestigde namen Modefabriek en Market by Kleine Fabriek. De nieuwe vakbeurs vindt dan ook aan de andere kant van de stad plaats en is kleinschaliger. Op de beursvloer is het rustig maar de sfeer is gemoedelijk onder de exposanten en bezoekers. Allemaal hebben ze eenzelfde doel voor ogen, de mode industrie duurzamer maken en het imago van duurzaamheid verbeteren.

Zo’n 60 merken hebben op de beurs een plek gekregen. Een deel daarvan komt uit het portfolio van agentschap Good Brandz, dat onderdeel is van de organisatie. “Zo’n 10 tot 12 merken zijn van Good Brandz, maar de anderen zijn hier allemaal op uitnodiging.” De meeste merken zijn kledingmerken, zo’n 70 procent van het geheel vertelt Scheele, waaronder Miss Green en Noumenon. Het aanbod is verder aangevuld met accessoire merken, waaronder MYOMY Do Goods en Granny’s Finest en hier en daar lifestyle items. Elk merk heeft hulp ontvangen van de organisatie en werd uitgedaagd om zo creatief mogelijk te zijn. “Als we af willen van het geitenwollensokken imago van duurzaamheid, dan moeten we ook creatief zijn met het presenteren van elk merk,” zegt Scheele. Toch kan ze niet ontkennen dat veel merken toch het ouderwetse kledingrek weer tevoorschijn hebben gehaald. Ondanks dat elk label in het oog wil springen van de bezoekers, is er een samenhang door de industriële locatie en één muziekbron. Bezoekers worden niet overweldigd door een overvloed aan indrukken, maar ervaren juist een ontspannen sfeer.

Soul Salon focust op verbeteren imago duurzaamheid

Voor het evenement hebben zo’n 2000 retailers zich geregistreerd als aanwezig over de twee beursdagen. “Het registeren hebben we verplicht gemaakt, ook al is de beurs gratis, zodat we in de gaten kunnen houden wat er gebeurt en wie er komt.” Een van de geregistreerde gasten is Judith Bosveld van groothandel Ethical Nomads. “Het is echt een goed initiatief. Van alle duurzame initiatieven die we in Nederland op het gebied van modebeurzen hebben gehad, vind ik dit tot nu toe het beste.” Morgen reist Bosveld ook naar Modefabriek, iets dat ze niet kan overslaan naar haar mening. “Het zou handiger zijn als Soul Salon dichterbij Modefabriek zou zijn, maar we vinden deze beurs nu wel beter dan Mint.” Mint was het speciale gebied op Modefabriek waar duurzame merken te vinden waren. Dit gebied is sinds de editie van afgelopen januari afgeschaft en de duurzame merken zijn nu verspreid over de beursvloer. Bosveld is van mening dat de duurzame merken op Modefabriek meer een ondergeschoven kindje waren. “Het verdient apart aandacht en bij Mint vielen ze in het niet.” Dat Soul Salon gratis is, is volgens Bosveld een goed idee. “Om samen een verandering teweeg te brengen, is het niet verstandig om hoge entree te vragen.” Daarbij is ze zeer enthousiast over de internationale sprekers zoals Safia Minney, ‘want de Nederlandse experts zie je overal al.’

Bovenstaand beeld: TOS Gallery

Festivalsfeer tijdens zonnige eerste editie van duurzame vakbeurs Soul Salon

De meeste merken zijn te vinden in de grotere locatie, de Zuiveringshal. Zo ook Dena Simaite van kledingmerk Noumenon. “Ik vind het echt goed dat er nu zo’n initiatief is in Amsterdam op het gebied van duurzaamheid. Die zouden er veel meer moeten zijn. Het is nu ook trendy neergezet.” Simaite is net terug van de Ethical Fashion Show in Berlijn, ook daar waren anderen merken geïnteresseerd in Soul Salon. “Ze wilden vooral weten hoe het bevalt, zodat ze zelf de volgende editie ook aanwezig kunnen zijn.” Interesse voor een tweede editie van komt dus ook uit het buitenland en Simaite ziet zichzelf ook al op de volgende editie aanwezig zijn.

Over de tweede editie, in de winter, wordt dan ook al nagedacht. “Ik zou dan graag 100 merken willen hebben.” Maar Scheele geeft tegelijkertijd ook toe dat het ook goed moet passen in de ruimtes op het Westergasterrein. “Dat het aanbod aan merken gaat groeien, dat is in ieder geval zeker.” Scheele is enthousiast over hoe de beurs tot stand is gekomen. In de winter wil ze het concept nog iets bijschaven zodat het ‘echt staat als een huis’.

Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Beeld en video: Soul Salon, Credits: Inge Beekmans

Soul Salon
TRADEFAIRSEASON