• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Chic Shanghai: Chinese modeindustrie toont interesse in nationale markt

Chic Shanghai: Chinese modeindustrie toont interesse in nationale markt

Door Regina Henkel

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

Berlijn - De Chinese markt is op stoom geraakt, waardoor de binnenlandse markt interessanter wordt voor de Chinese kledingindustrie. Chic Shanghai, de beurs die plaatsvond van 27 tot 29 september, is daarvan een duidelijke weerspiegeling. Met 719 exposanten en 825 merken laat het aantal exposanten een continue groei zien, al blijken buitenlandse merken uit Europa of de Verenigde Staten moeilijk te vinden. In de toekomst zal China de nationale markt moeten bedienen met eigen merken. “China is de grootste markt ter wereld en het groeipotentieel is immens,” zo stelt Dapeng Chen, vicepresident van de China National Garment Association (Chinese Nationale Kleding Vereniging, red.) en organisator van de beurs. “De vraag naar mode is enorm in China en de markt is nog lang niet verzadigd.”

Voor Chen is het logisch dat steeds meer Chinese bedrijven eigen merken ontwikkelen voor de lokale markt naast het vervaardigen voor internationale merken. “Eerst richtten deze nationale merken zich enkel op een jonge doelgroep. Ondertussen heeft de markt zich ontwikkeld en zijn er steeds meer andere doelgroepen bijgekomen die we kunnen bedienen.” Chen denkt niet dat Chinese bedrijven in de nabije toekomst ook voor de internationale markt zullen produceren. “We hebben onze handen vol aan ons eigen land op dit moment.”

Chinese consument wil meer individualiteit en Chinees ontwerp

Chinese consumenten zijn veranderd en willen niet langer goedkope massaproductie maar juist handgemaakte producten die staan voor kwaliteit en individualiteit. De tijd waarin grote logo’s stonden voor prestige is voorbij nu design naar de voorgrond treedt. Bovendien is ook meer interesse voor Chinese merken die de eigen identiteit reflecteren.

Neem bijvoorbeeld Li Ning: het grootste sportmerk van China dat - tot op heden zonder succes - probeert om de strijd aan te gaan met concurrenten Nike en Adidas. Toch is er een hype ontstaan rondom het merk die toont dat er vooruitgang wordt gemaakt. Tijdens New York Fashion Week showde Li Ning dit jaar voor het eerst een eigen collectie en de verkoopcijfers waren verbazingwekkend goed. Vogue omschreef Li Ning als ‘’het Chinese sportmerk dat je moet kennen”. Oprichter Li Ning presenteerde de nieuwste collectie van het merk tijdens een modeshow op Chic Shanghai. Met meer mode, een eigen Chinees ontwerp en meer duurzaamheid werkt hij hard om zijn bedrijf zowel internationaal als in eigen land te promoten. In China verkoopt hij inmiddels in meer dan 6.000 winkels.

De Chinese industrie gaat voor kwaliteit boven kwantiteit

China heeft de massamarkt achter zich gelaten. Arbeidskosten zijn recentelijk zoveel gestegen dat het model dat draait om klassieke massaproductie niet langer winstgevend is. “De Chinese mode industrie ondergaat een belangrijke transformatie. In de toekomst zullen we minder focussen op massaproductie, terwijl kwaliteit en innovatie juist belangrijker zijn.” Nu al wordt duidelijk dat de kwaliteit van goederen hoger ligt, terwijl de productievolumes juist dalende zijn. “Design en innovatie moeten toekomstige groei stuwen,” vat Chen samen. Nieuwe technologieën en meer duurzaamheid in de Chinese kledingindustrie moeten van het land een high-tech bestemming maken voor de kledingsector.

Digitalisatie voor hogere efficiëntie

Nieuwe technologieën worden ingezet om de transformatie verder te versnellen. De Chinese overheid heeft zichzelf tot doel gesteld de hele industrie te hervormen voor 2025 om zo een wereldleider te worden op het gebied van digitalisatie. Dit is ook van toepassing op de kledingindustrie, waarbij kan worden gedacht aan de ontwikkeling van nieuwe, digitale processen tot nieuwe ‘’slimme’’ fabrieken. “Andere landen werken ook aan deze processen, maar hier in China ligt de druk extra hoog,” legt Chen uit. Het is duidelijk dat de efficiëntie van bedrijven omhoog moet om te voorkomen dat steeds meer Chinese productiebedrijven verhuizen naar goedkopere landen. Hoewel automatisering nog in de kinderschoenen staat, zijn er momenteel andere projecten die voorrang verdienen.

Nieuwe personaliserings oplossingen

Op de beurs zijn de eerste bedrijven aanwezig die werken aan een ‘slimme’ productieketen of zogenaamde personaliserings toepassingen. Zo zijn er 3D-scanners die consumenten van hoofd tot teen kunnen opmeten, zodat ze met een gepersonaliseerde avatar kleding kunnen passen, de ontwerpen kunnen aanpassen en de productie in gang kunnen zetten. Ongeveer 100 van deze scanners zijn gebruiksklaar gemaakt en in het afgelopen jaar zijn ze in stenen winkels beschikbaar gesteld om de technologie gratis te testen. “De meeste mensen kennen deze techniek nog niet; het duurt een tijdje voor het gewoon wordt binnen de markt,” zegt Yuan Rong van de Shanghai University of Engineering Science. De universiteit heeft de technologie ontwikkeld, terwijl de productie ervan op naam staat van de Chinese kledingfabriek Orient International Holding. Met dit gezamenlijke project hopen ze producenten en consumenten samen te brengen en leveranciers én merken de kans te geven hun eigen, customised producten te maken.”

Slimme fabrieken zijn de toekomst

Voorbeelden van ‘’slimme’’ productie zijn voor het eerst aanwezig op de beurs. iFashion Cloud Technology werd bijvoorbeeld opgericht als de IT-tak van een traditionele kledingfabriek die experimenteerde met digitaal gecontroleerde productie. “We hebben een oplossing gevonden voor het automatiseren van customisation en het dus kosteneffectief te maken,” stelt Vincent Poon, IT manager bij het bedrijf. Dit is mogelijk omdat de losse stappen die komen kijken bij het produceren van een kledingstuk zijn gecomputeriseerd. Kleine pakketten komen zo terecht bij de juiste naaister die op haar scherm ziet wat er precies gedaan moet worden. “Nu hoeft een naaister niet één enkele stap steeds weer te herhalen, maar doet ze steeds weer iets anders,” aldus Poon.

Ook aan de verdere automatisering van het verwerken van individuele producten wordt gewerkt. “De automatische productie van klassieke t-shirts van katoen en broeken is al mogelijk,” stelt Dapeng Chen van Chic Shanghai. Hier worden namelijk al robots ingezet. “Het enige dat de robots nog niet kunnen is het oppakken en verplaatsen van lichtgewicht stoffen. Daarvoor is nog geen oplossing in zicht.”

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking uit het Engels: May-Anne Oltmans

Foto’s: FashionUnited

AUTOMATISERING
Chic Shanghai
China
Chinese bedrijven
chinese kledingindustrie
chinese modeindustrie
Customisation
dapeng chen
Li Ning
slimme fabrieken