• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Boris Provost, General Manager: “De nieuwe versie van Tranoï heeft zijn plaats gevonden bij exposanten en kopers”

Boris Provost, General Manager: “De nieuwe versie van Tranoï heeft zijn plaats gevonden bij exposanten en kopers”

Door Florence Julienne

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|Interview
Boris Provost Credits: Tranoï

In de twee jaar sinds de overname door GL Events is de Tranoï-beurs gegroeid van 50 internationale confectiemerken voor dames naar 170, die 195 collecties vertegenwoordigen voor de lente/zomer van 2024, in oktober 2023. Wat zijn de belangrijkste sleutels tot een winnende strategie? Boris Provost, General Manager, vertelt het u.

Bent u tevreden met de Tranoï-editie in oktober 2023?

Met zijn communicatieve energie, uitstekende klantentevredenheid, originele modevoorstellen en positieve feedback heeft Tranoï een belangrijke mijlpaal bereikt voor zijn toekomstige ontwikkeling. Dankzij de herpositionering van de basis en de samenwerking met Première Vision hebben we onze waarde bewezen, het vertrouwen van de GL Events-groep gewonnen en aangetoond dat we samen projecten kunnen blijven ontwikkelen.

De vaste klanten van Tranoï (In bed with you, Rosa Maria, Hannoh, Utzon) zeggen ons dat "Tranoï terug is", anders, verjongd, opgefrist, met veel gezelligheid dankzij onze borrelavonden, onze netwerking het hele jaar door, enz.

Wat zijn de sleutels tot het succes?

Het zijn verschillende factoren. De eerste is de hoofdlijn, de curatie en het vermogen om een verhaal te vertellen. Van de 195 collecties die worden getoond (vergeleken met 50 voor de eerste editie in september 2021), zijn mijn team en ik in staat om te zeggen waarom ze zijn gekozen, waar ze vandaan komen, wat ze uitdrukken, wat de prijsklasse is, wat het doel is, enzovoort.

Binnen het selectiecomité - het verkoop- en marketingteam, Marylin Fitoussi voor dit seizoen en ikzelf, dus in totaal acht mensen - discussiëren we, zijn we het niet altijd eens, bouwen we het aanbod op en uiteindelijk is het resultaat een gezamenlijke beslissing. Marylin Fitoussi brengt ons haar visie op mode en een kans op zichtbaarheid voor onze jonge ontwerpers, omdat ze veel van hun kledingstukken gebruikt in de serie 'Emily in Paris'. Het is ook een commerciële realiteit voor hen.

Tekst loopt verder onder de foto.

Credits: Tranoï

Wat zijn de pijlers van de nieuwe look?

Jarenlang werd deze show belichaamd door een winkelier, Armand Hadida, die de L'Éclaireur boetiek runde en die zijn eigen esthetiek had. Er wordt veel gesproken over de invloed van zwart op zijn keuzes, maar er was ook Italiaanse stijl, leer, enkelvoudige producten, materialen in plaats van design, enzovoort.

Partner zijn van de Paris Fashion Week was erg belangrijk na de Covid-crisis, om de show te positioneren in termen van creatie. Maar vandaag de dag is de kernmarkt van Tranoï dames het hedendaagse topsegment.

Elk seizoen gaan we verder met modieuze trends. Dit seizoen was het Quiet Luxury. We hebben niets verzonnen. In de aanvragen die we kregen, de enquêtes die we hielden en de items die we selecteerden, vonden we deze minimalistische, Japans geïnspireerde esthetiek, met een aantal zeer mooie producten. We hebben een specifieke kortstondige ruimte gecreëerd.

De andere sectoren zijn gewijd aan seizoensproducten (Vacation Edit, het voormalige resort) en modeaccessoires. Tot slot is bijna 25 procent van ons aanbod gekoppeld aan jonge ontwerpers. In termen van commerciële dynamiek is het voor niemand interessant om te veel jonge ontwerpers te hebben. We zouden geen verplichte tussenstop meer zijn en ze verkopen zelden hun eerste seizoen.

Tekst loopt verder onder de foto.

Crédits: Tranoï

Hoe ondersteunt u de buitenlandse bedrijven die u hun vertrouwen geven?

Deze partnerschappen vertegenwoordigen 20-25 procent van ons aanbod. Ik heb een team van mensen aangesteld om met hen samen te werken. Hun missie is als volgt: drie weken voor de show voeren ze een inventarisatie en een analyse uit van alle collecties, via videoconferenties, ze bestuderen de prijslijst, enz. Vervolgens benaderen ze een vooraf gedefinieerde doelgroep met de hulp van onze agenten in Japan, Taiwan en Zuid-Korea. Op de beurs ontmoeten ze de kopers en stellen ze een follow-uprapport op, dat ze aan elk merk geven.

We brengen kosten in rekening voor deze ondersteuning. Ons bedrijfsmodel is voor 80% gebaseerd op de verkoop van ruimtes en voor 20 procent op coaching, advies en evenementen. Ik ben heel blij dat we erin geslaagd zijn om onze activiteiten te diversifiëren, want het verkopen van ruimte is niet genoeg voor een ontwerper om van de grond te komen. Een jong merk heeft meer nodig dan enkel een presentatieruimte.

Hoeveel is een stand op Tranoï waard?

Duizend euro per vierkante meter, alles inclusief, met een minimum van twee meter. Er zijn geen aanvraagkosten meer. We hebben een verplichte route uitgezet, zodat iedereen gezien kan worden. Hoe verklaar je anders dat vier van de zes Chinese merken die voor het eerst exposeerden orders hebben binnengehaald? Kopers die slechts één afspraak hebben en een half uur de tijd, kunnen met de exposant via de begane grond de beurs betreden.

Tekst loopt verder onder de foto.

Crédits: Tranoï

Neemt de nieuwe generatie conceptstores de collecties trouw door?

Isetan in Japan, Galeries Lafayette in Parijs, een multibrand retailer in Toulouse, een Italiaanse concept store of een pure online speler, ze hebben allemaal zulke verschillende problemen dat er geen regels zijn. De enige les die we hieruit kunnen trekken is dat de hedendaagse consumptie in het hogere segment op de proef wordt gesteld en ingewikkelder wordt.

Wat warenhuizen betreft, is de zakelijke trend dat kopers minder gaan beoordelen op beurzen. Dit komt doordat ze al merken in hun schappen hebben en sinds de pandemie steeds minder nieuwe merken verwelkomen.

Waar ben je dan zo positief over?

In maart merkten we de terugkeer van Japanse kopers. Voor de lente-zomercollecties van 2024 kwamen ze in groteren getale, brachten drie uur door op de beurs en plaatsten vaste bestellingen (wat eerder niet het geval was). Ze kwamen terug met inkoopambities en dat verandert alles.

Dit seizoen is het aantal bezoekers met 35 procent gestegen ten opzichte van september 2021. Je moet ook kijken naar de tijd die op het terrein wordt doorgebracht, het aantal toezeggingen en het aantal selecties op de stand. Dat is het positieve aan de show van dit jaar.

Tekst loopt verder onder de foto.

Crédits: Tranoï

Wat is je beste zakelijke anekdote uit de editie van oktober 2023?

Vanhu Vamwe, die deel uitmaakt van het Afrikaanse collectief onder leiding van Canex, maakt macramé tassen. Ze wordt genoemd door de Etoile-boetiek in Dubai. De koper kwam terug omdat de voorraad op was. Het feit dat het werk van een ontwerpster die in gemeenschappen diep in Afrika werkt, niet op voorraad is in een van de grootste verkooppunten in de Verenigde Arabische Emiraten, gerund door de Chaloub-groep, een van de grootste importeurs in onze sector, geeft betekenis aan mijn werk.

Welke strategie gaan jullie toepassen voor Tranoï 2024?

Voor vrouwen zullen we in maart 2024 tweehonderd collecties hebben. We moeten dit volume en deze omvang van de show vastleggen, zodat de kopers hun weg kunnen vinden. Dit is het moment om onze positionering te stabiliseren.

We zijn van plan om Tranoï Men verder te ontwikkelen (van 18 tot 20 januari 2024 in de Gaîté Lyrique), dat nog te bescheiden is qua verkoopmomentum. Er zijn twee manieren om het assortiment te diversifiëren: de richting van het hedendaagse topsegment opgaan en/of pre-collecties voor vrouwen introduceren.

We werken ook aan internationale aanwezigheid, tijdens de modeweken in de betrokken landen. Ik zou dit in de eerste helft van 2024 kunnen aankondigen.

Hoe ziet u 2024?

Parijs zal worden uitgedaagd door de Olympische Spelen en we zullen vooruit moeten denken. We onderhandelen over partnerschappen met hotels om de laagste prijzen te krijgen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat de Parijse modeweken niet worden gehouden tijdens de Olympische Spelen.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.FR. Vertaling door Sylvana Lijbaart.

PFW
SS24
Tranoi