• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Alpacawol en pimakatoen: Peruaanse fabrikanten willen de Europese markt op

Alpacawol en pimakatoen: Peruaanse fabrikanten willen de Europese markt op

Door Weixin Zha

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Berlijn - Peruaanse kledingfabrikanten hebben de Europese markt in het vizier. De fabrikanten zijn gespecialiseerd in de productie van gebreide producten van alpacawol en pimakatoen, twee hoogwaardige producten uit het land. Tot nu toe werkten de producenten vooral voor de Amerikaanse markt, maar nu hebben ze ook de interesse gewekt van Europese merken als Missoni en Ted Baker.

Tijdens Berlin Fashion Week presenteerden 16 Peruaanse modefabrikanten hun producten en diensten op Peru Moda Berlin, een klein, exclusief evenement in de Berliner Kulturbrauerei. Op de beurs, die op 4 juli plaatsvond, zijn circa 45 inkopers uit Europese landen afgekomen, waaronder vertegenwoordigers van Britse bedrijven als Ted Baker, de Italiaanse breiprojecten specialist Missoni en de Franse kinderkledingfabrikant CWF. De sfeer op het evenement is ontspannen; inkopers en standhouders zijn geconcentreerd met elkaar in gesprek.

Beeld: Peru Moda in Berlijn door FashionUnited.

Afgelopen jaar exporteerde de Peruaanse textielbranche voor 1,5 miljard Amerikaanse dollar (1,3 miljard euro) aan producten. Daarvan ging het merendeel, 905 miljoen dollar, naar de Verenigde Staten. De export naar Europa was goed voor 90 miljoen dollar 80 miljoen euro). Met 13,1 procent groeit deze export wel sneller dan die naar de VS (9,4 procent). De textielbranche is een van de belangrijkste productiesectoren in Peru, waarin circa 300.000 mensen werkzaam zijn. De producenten proberen niet te concurreren met grote textielleveranciers als Bangladesh of India, maar positioneren zichzelf in het hogere kledingsegment. Dat doen ze met hoogwaardige vezels uit eigen land zoals pimakatoen, en ook steeds meer met duurzaamheid.

Alpaca: hoogwaardig katoen, beperkte aantallen

Op het evenement in Berlijn zijn drie fabrikanten van gebreide alpacawolproducten aanwezig die ook lid zijn van de World Fair Trade Organization. Een daarvan is Allpa. Het bedrijf werd 33 jaar geleden opgericht door een groep jonge Peruanen die dit ambacht wilden promoten en die de producten wereldwijd wilden gaan aanbieden. Inmiddels werken er 80 mensen voor het bedrijf. Kleine en middelgrote bedrijven, waarvan sommige de alpacawol ook verwerken tot dekens en gebreide kleding. "Alpacawol kan kwalitatief de vergelijking aan met fijne merinowol en kasjmier,” vertelt Nelly Canepa, Directeur bij Allpa, aan FashionUnited. De truien en vesten bij haar stand hebben de kwaliteiten Baby Alpaca en Superfine. Net als Allpa werkt ook het bedrijf Raymisa samen met ambachtslieden in Peru. De afgelopen jaren heeft het geïnvesteerd in machines. Zo kunnen er naast met de hand gebreide producten ook fijnere gebreide producten worden aangeboden, vertelt directeur Orlando Vasquez Kellhammer op het evenement.

Beeld: Stand van Allpa door FashionUnited

Alpaca's zijn een gedomesticeerde kamelensoort die al duizenden jaren worden gefokt vanwege hun wol. In Peru gold er lange tijd een exportverbod. Ook nu nog leeft 80 procent van alle alpaca's in Peru, waar ze per jaar 25.000 kilo wol opleveren. De dieren worden gefokt door gemeenschappen in de Andes, en vervolgens wordt hun wol door tussenpersonen ingezameld, geselecteerd en geclassificeerd. Zij verkopen de wol door aan garenfabrikanten in Peru, die de garen op hun beurt weer leveren aan producenten in het land. Dat betekent dat de waardeketen zich voor het grootste deel nog in één land bevindt, wat in de huidige geglobaliseerde kledingindustrie een zeldzaamheid geworden is.

Beeld: Stand van Raymisa door FashionUnited

Pima: babyzacht katoen

De waardeketen van Peruaans katoen ziet er vergelijkbaar uit. De fabrikanten op de beurs zoals Quale Vest, Corp. All Cotton en Kusa Cotton, werken allemaal met pimakatoen dat in Peru wordt geteeld. Michael Chabaneix is directeur van het GOTS-gecertificeerde bedrijf Corp All Cotton, dat produceert voor Amerikaanse merken als Tory Burch en Rag & Bones. Hij hoopt in Berlijn meer Europese klanten aan te trekken. "De vezels in pimakatoen zijn de langste ter wereld en daarom heel zacht en verfijnd,” vertelt Chabaneix aan FashionUnited. Hij laat een T-shirt met een grove structuur zien dat is gemaakt van tangüis. Een katoensoort die weliswaar minder verfijnd is dan pima, maar ook goedkoper, en waar weinig water voor nodig is.

Beeld: Stand van kinderkleding fabrikant Kusa Cotton Peru, door FashionUnited

Net als de alpacafokkerij gaat ook de geschiedenis van de katoenindustrie in Peru terug tot de Incabeschaving. "De Peruanen weven al sinds jaar en dag, sinds het begin van de beschaving,” vertelt Elmer Schialer, de Peruaanse ambassadeur in Berlijn aan FashionUnited. "In het Supe-dal in het zuiden van Peru is een van de zogeheten beschavingscentra ontdekt. Daar verzamelden de Peruanen 8000 jaar geleden al katoen."

”Dit zijn verhalen en de kwaliteit waarmee Peru zichzelf onderscheidt. Als kleine producent van hoogwaardige, maar ook hoger geprijsde grondstoffen als pimakatoen en alpacawol moet het land zich positioneren in het premiumsegment van de kledingindustrie. Deze specialisatie en deze niche helpen ook om de opbrengsten in het land zelf te houden,” aldus Schialer. "We proberen het grootste deel van de waardeketen in Peru te houden."

FashionUnited heeft het evenement bezocht op uitnodiging van de organisator.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE.

Hoofdbeeld: Karina Mendoza / PROMPERÚ

Allpa
Alpaca
alpacawol
BEURZEN
Peru
Peru Moda
Peru Moda Berlin
peruaanse fabrikanten
Peruaanse textielbranche
pimakatoen
TRADEFAIRSEASON