• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • 8 inzichten voor 2019 van Decoded Future New York Summit

8 inzichten voor 2019 van Decoded Future New York Summit

Door Jackie Mallon

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|REPORTAGE

“De enige constante is verandering, maar verandering heeft nog nooit eerder zo snel plaatsgevonden en zal nooit meer zo langzaam zijn,“ aldus de openingswoorden van Antonia Ward aan de start van het eerste Decoded Future Summit in New York dat is georganiseerd door Stylus. Niemand ontkomt aan verandering en tijdens deze dag waarop leren, netwerken en inspiratie centraal staan, worden aanwezigen uitgenodigd om zich open te stellen terwijl gezamenlijk een blik op de toekomst wordt geworpen. Dit zijn de 8 gebieden waarin innovatie in 2019 tot grote verandering zal leiden.

Emotionele Tech

We leven in een tijdperk waarin 75 procent van de kinderen gelooft dat Alexa altijd de waarheid vertelt, zo blijkt uit data van MIT, maar mensen staan op het punt de controle terug te nemen. Terwijl kunstmatige intelligentie nog meer geïntegreerd raakt in ons leven, zal de menselijke aanpak het uiteindelijk winnen. In mei opent in de Londense Barbican gallery een tentoonstelling waar innovatieve onderzoeksprojecten van over de hele wereld te bewonderen zijn. De tentoonstelling draagt de naam ‘’AI: More Than Human’’ en draait om de evolutie van de relatie tussen kunstmatige intelligentie (KI) en de mens.

Helende kleuren

Merken zullen volgend jaar therapeutische kleuren omarmen voor services, ruimtes en producten. Flynn Talbot’s regenbooginstallatie, ontworpen om gevoelens van liefde en tolerantie te communiceren aan iedereen die het aanraakt; Co-nekt’s Color Energy Hub ontworpen om de ultieme ontspanning te bieden en bijzondere kleur-ervaringen zoals Nimesha Ranasinghe’s bluetooth-glas die de smaakpapillen stimuleert door het imiteren van zoete en hartige smaken - het zijn stuk voor stuk voorbeelden van manieren waarop merken de zintuigen betrekken in hun verkooptactieken.

Mensen zijn in toenemende mate op zoek naar ervaringen die hun zintuigen op scherp zetten en tegelijkertijd hun welzijn stimuleren, een gevoel van ergens bij horen oproepen en een uitweg bieden van de digitale overload. Merken proberen de verzwakte band met de consument te versterken met zintuiglijke stimuli waarmee ze consumenten voor zich winnen tijdens contactmomenten

Alison Gough, hoofdanalist VS bij Stylus

Duurzaamheid wordt de norm

Nu het worst-case scenario onontkoombaar is, heeft een aantal recentelijk ingevoerde regels de toon gezet voor retailtrends. Californië is de eerste staat die vrij is van plastic rietjes; de EU heeft aangekondigd wegwerp plastic te bannen en New York heeft een ban ingesteld op het synthetische materiaal polystyreen. Startup Aeropowder heeft het duurzame (thermo) verpakkingsmateriaal Pluumo gelanceerd, en een ruilmodel voor meubels dat je in staat stelt grote aankopen voor het interieur in te wisselen wanneer je levensstijl verandert. Hiermee wordt een nadruk gelegd op een circulair perspectief op consumentisme, en in 2019 zullen pre-owned en lived-in producten aan terrein winnen. Jessica Alba’s Honest Co. heeft onlangs een investeringssom van 200 miljoen dollar (176 miljoen euro) gekregen van investeerder L Catterton, waarmee het bedrijf zijn naam heeft gevestigd in de sector van beauty en persoonlijke verzorging. De plicht tot duurzaam bezig zijn zal minder bij de consument liggen maar juist verschuiven naar merken die moeten nadenken hoe zij de consument kunnen helpen bij het veranderen van hun gedrag.

Nieuw jaar, nieuwe verbindingen

Het nieuwe jaar draait om afrekenen met de gevoelens van isolatie die ons digitale gedrag hebben teweeggebracht en juist weer echte verbindingen aangaan. Samenwerkingen tussen creatievelingen die op traditionele wijze werken zullen floreren. Te denken valt aan de visie van het Maiyet Collective en de tapijten gemaakt van gerecycled materiaal van Elvis & Kresse.

Diversiteit omarmen

Eindelijk beseffen merken dat iedereen uniek is. Influencers zoals Aaron Philip zullen prominent aanwezig zijn, en merken als Ikea maken de weg vrij voor het veranderende beeld van de handicap als expertise - zij geloven dat niemand meer weet over ergonomie dan iemand die zelf de hele dag in een rolstoel doorbrengt: een visie met verstrekkende gevolgen. Gehoorapparaten worden fashionable zodra ze in de vorm worden gegoten van fijne oorbellen. Het Fenty effect dat de beauty-industrie transformeerde en zorgde voor oneindig veel kleuropties voor het gezicht zal zich in 2019 verder ontwikkelen. De nieuwste campagne van Boots waarin geen gezicht werd getoond benadrukt hoe producten ons moeten laten voelen. De Afrikaans-Amerikaanse Joy Buolamwini heeft de Algorithmic Justice League opgericht om eenzijdige KI aan te kaak te stellen, nadat gezichtsherkenningssoftware haar niet herkende tenzij ze een wit masker opzette.

Nieuwe mannelijkheid

2019 wordt het jaar waarin de betekenis van mannelijke kracht en identiteit verandert dankzij de opkomst van een ‘’nieuwe mannelijkheid’’. Bonobos’s Evolve the Definition campagne vormt de basis, samen met de korte film ’’A Man Like You’’ van scheermerk Harry’s.

Van verhalen vertellen naar verhalen beleven

De virtuele en fysieke wereld zullen in 2019 nog sterker met elkaar worden verbonden en daarmee zorgen voor nog meer persoonlijke betrokkenheid. De LiveCGX Catwalk combineerde menselijke modellen met CGI extra’s en Amazon Sumerian maakt virtual reality voor iedereen beschikbaar in een app. Hyperrealiteiten zorgen dat industrieën die voorheen totaal los van elkaar stonden samenwerken om moderne, cinematografische ervaringen te creëren die ook zullen worden toegepast door merken.

New space-age thinking

Radicale ontwerpen zullen leidend zijn voor de innovatie dankzij Gen X en Gen Alpha die ruimtereizen beschouwen als iets normaals. De app Space Nation laat je door de kosmos reizen, terwijl het potentieel van de Boeing Hypersonic verschillende delen in de wereld met elkaar verbindt als nooit tevoren. Voor ruimteliefhebbers is er vanaf oktober een expositie over Mars in het London Design Museum, waar de uitdagingen die komen kijken bij een reis naar de rode planeet worden getoond. Deze fascinatie voor de ruimte zal ook terugkomen in de mode, waarbij kleding zegeviert die is gemaakt voor gure omstandigheden. Hiervoor worden sterke materialen gebruikt zoals Vollebak’s Graphene jas or ‘’Bioweave’’ van de Londense ontwerper Jean Keane, die microbiële materialen kweekt die sterker zijn dan Kevlar, of de innovaties van Alice Potts wiens ‘’Perspire’’ project materialen maakt van menselijk zweet.

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale modeindustrie.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com . Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Foto's: FashionUnited

2019 trends
AI
Decoded Summit
Diversiteit
Duurzaamheid
Kunstmatige Intelligentie
Plastic
Stylus
Trends 2019
Virtual Reality
virtuele wereld