Van design, bevoorrading, distributie, marketing tot retail: hoe AI wordt ingezet in de modebranche
bezig met laden...
Modebedrijven opgelet: AI inzetten doe je zo
“Kunstmatige intelligentie kan de mode-industrie slimmer maken,” zei Matthew Drinkwater, hoofd van Fashion Innovation Agency van de London College of Fashion, gespecialiseerd in nieuwe technologieën en hun toepassing in creatieve industrieën zoals de mode, op het podium van Web Summit, het tech congres dat november 2023 in Lissabon plaatsvond.
“Met behulp van AI kunnen modebedrijven - en dus ook fast fashion giganten - consumenten aanbieden wát ze willen, wánneer ze het willen,” zei Drinkwater. Het voorspellen en leveren van producten of diensten op het ideale moment dus.
AI heeft ook talloze andere toepassingsmogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan assistentie in de schets- en ontwerpfase. Of het verbeteren van de retailervaring in de fysieke winkel, door middel van beleving, interactie en (hyper)personalisatie.
In dit achtergrondverhaal licht FashionUnited een aantal voorbeelden uit.
- Artificial Intelligence (AI), of kunstmatige intelligentie op z’n Nederlands, verwijst naar computersystemen die in staat zijn taken uit te voeren die normaliter menselijke intelligentie vereisen, zoals gegevens analyseren en aanbevelingen doen. AI-systemen leren en functioneren op basis van de data die ze krijgen.
- Generative AI is een technologie die in staat is om afbeeldingen, tekst en audio te produceren op basis van aanwijzingen/opdrachten - zogenoemde “prompts” - van mensen. Het kan dus creatieve, nieuwe inhoud genereren. Het kan bijvoorbeeld een nieuw verhaal schrijven, een nieuw liedje maken, een uniek kunstwerk of een kledingstuk creëren.
- Predictive AI, daarentegen, voorspelt toekomstige uitkomsten op basis van historische data, zoals het voorspellen van het weer of het inschatten van aankopen. Je kunt predictive AI ook inzetten om dingen te verbeteren, risicobeoordeling en het optimaliseren van productieprocessen bijvoorbeeld.
1. Vraagvoorspelling
AI trendforecasting
Kunstmatige intelligentie is goed in te zetten voor het in kaart brengen van consumentenvoorkeuren en het maken van trendprognoses voor de modebranche. Door het gebruik van AI en data-analyse kunnen patronen, trends en opkomende stijlen worden gedetecteerd.
Heuritech, een AI Fashion Trend Forecasting partij uit Parijs, scant miljoenen afbeeldingen op sociale media om inzichten te verkrijgen. De AI van Heuritech kan meer dan tweeduizend verschillende ‘mode details’ zoals texturen, prints en patronen, en vijfhonderd verschillende kleuren onderscheiden bij het duiden van trends. Bekende merken zoals Louis Vuitton, Dior, Adidas, New Balance, Prada, Decathlon en Chalhoub werken met het bedrijf samen.
Een vertegenwoordiger van Heuritech laat schriftelijk aan FashionUnited weten dat het bedrijf zojuist een belangrijke update heeft doorgevoerd in hun prognosecapaciteit. “Dankzij twee jaar hard werk, kunnen we nu trends tot 24 maanden van tevoren voorspellen (voorheen was dat tot 12 maanden van tevoren, red.).”
De tekst gaat verder onder de screenshots van het platform die deze nieuwe functie laten zien.
Retail Intelligence
Ook retail intelligence platforms gebruiken AI. Trendalytics (met klanten als FreePeople, StitchFix, Macy's and Saks Fifth Avenue) bijvoorbeeld gebruikt Google Trends, sociale media en e-commerce marktdata om te voorspellen welke trends opkomen of juist afnemen, zo schrijft het bedrijf op zijn website. Edited (met klanten als Puma, Bonprix, J.Crew en PVH) helpt retailers betere resultaten te behalen door middel van AI-gedreven automatisering en inzichten op het gebied van markt- en bedrijfsinformatie.
AI gebruiken voor inkoop
WGSN lanceerde eerder deze maand een geavanceerd AI-gestuurd platform speciaal voor inkopers. Doel is hen te helpen in verschillende fasen van het inkoopproces: pre-planning, ontwikkeling en in-season, zo schreef het bekende trendbureau in een persbericht.
Monisha Klar, directeur Fashion bij WGSN, zei: “Inkopers hebben tot nu toe sterk vertrouwd op hun eigen interne data. Maar omdat je geen data hebt over artikelen die je niet hebt verkocht, nemen sommige inkopers beslissingen op basis van onderbuikgevoel, die al dan niet succesvol zullen zijn. Ik denk dat WGSN in de ideale positie is om inkopers het vertrouwen en de bevestiging te geven die ze nodig hebben om trends op basis van kwantitatieve gegevens te ondersteunen (..),” aldus Klar in het persbericht.
In deze achtergrondverhalen vertellen je meer over het inkoopproces van zelfstandig retailers en hoe ze daar cijfers bij gebruiken:
WGSN stelt dat door over te stappen op een plannings- en inkoopmodel gebaseerd op vraag en data, overproductie met 5 tot 15 procent kan worden verminderd en afval in de sector kan worden teruggedrongen.
De tekst gaat verder onder de foto
2. Bevoorrading en distributie optimalisatie met behulp van kunstmatige intelligentie
AI kan ook helpen de voorraad te optimaliseren: ofwel de juiste mode-items op het juiste moment, op de juiste plaats te krijgen. Zo kan overmatige voorraad (onverkochte kledingstukken, die doorgaans worden weggegooid, red.) worden teruggedrongen en het risico op uitverkochte producten worden geminimaliseerd.
Het Amsterdamse techbedrijf Wair is gespecialiseerd in het maken van predictieve AI-voorspellingen voor voorraad- en distributieoptimalisatie.
Kledingketen Shoeby maakt gebruik van deze diensten. Met resultaat, zo werd eerder dit jaar uitgelicht in een aflevering over AI op de werkvloer van Business Wise. “Betere doorverkoop en de restvoorraad is verkleind,” vertelt Adrie Kappen, Manager Operations tegen Business Wise AI-expert Job van den Berg. “Op alle fronten, kosten, rendement en duurzaamheid heeft het ons veel gebracht.”
Ook herenmode kledingketens Van Dal Mannenmode en Only for Men (OFM) evenals sportretailer Daka zijn klanten van Wair.
De tekst gaat verder onder het beeld
3. AI voor mode ontwerp en productontwikkeling
Kunstmatige intelligentie biedt veel mogelijkheden voor ontwerp en productontwikkeling.
AI op de catwalk
Het New Yorkse label Collina Strada en de Britse modeontwerper Christopher Kane presenteerden bijvoorbeeld al eens AI-gegenereerde prints op de catwalk. Het Oekraïense modemerk Kseniaschnaider toonde tijdens de London Fashion Week vorig jaar met kunstmatige intelligentie gemaakte denim silhouetten.
De tekst gaat verder onder de video waarin je AI-gegenereerde dierenprints ziet van Christopher Kane):
Heel recent, op 17 juli jl., vond in het Londense V&A Museum het evenement "Culture x AI" plaats waar kleding gemaakt de AI-fashion design tool ‘AiDa’ werd gepresenteerd door vijf modeontwerpers uit Hongkong.
De tekst gaat verder onder de beelden
AI fashion designer tools zoals AiDa en Refabric
AiDa is een AI-gebaseerde ontwerpassistent ontwikkeld door AiDLab (kort voor Laboratory for Artificial Intelligence in Design, een samenwerking tussen de scholen Hong Kong Polytechnic University en het Royal College of Art uit het VK). De tool werd gelanceerd met de Fashion X AI-show in 2022 en beschikbaar gesteld voor ontwerpers in Europa en Azië-Pacific. Momenteel is AiDa in de 3.0 versie.
AiDa ondersteunt designers door visuele ontwerpen te creëren op basis van moodboards en schetsen, waardoor het ontwerpproces 60 tot 70 procent sneller kan verlopen. Het systeem kan originele designcollecties creëren op basis van door de ontwerper geüploade afbeeldingen, zoals moodboards. AiDA is in staat 2.300 verschillende kleuren te onderscheiden.
Nog een andere AI-gestuurde ontwerptool speciaal ontwikkeld voor de mode-industrie is Refabric. Interessant is dat het bedrijf uit de koker komt van Seda Domaniç, voormalig hoofdredacteur van Vogue Turkije en de start-up is geselecteerd voor het LVMH acceleratieprogramma, La Maison des Startups.
“Refabric kan ideeën omzetten in originele ontwerpen door gebruik te maken van prompts, inspiratiebeelden, schetsen en patronen, die in enkele minuten variaties van ontwerpen presenteren op verschillende achtergronden en modellen,” zo meldt het bedrijf in een persbericht. Refabric werkt al samen met modemerken Aquazzura, Trendyol en DeFacto en de design school Istituto Marangoni Miami, zo laat een woordvoerder schriftelijk weten.
Refabric gebruikt kunstmatige intelligentie trouwens ook voor 3D-modellering om digitale prototypes van ontwerpen te maken. Dat helpt om fysieke monsters en productieafval te verminderen en zo draagt het bij aan efficiëntie en duurzaamheid.
De tekst gaat verder onder het beeld en de video
AI inzetten als creatieve stimulans
AI moet je vooral zien als interactieve ‘co-ontwerper’, niet als vervanger, zo stelde fashion innovator Calvin Wong, maker van AiDa. Dat is ook de visie van Matthew Drinkwater van de London College of Fashion. Hij vertelt over hoe AI in een MIT-project uit 2019 is ingezet om jurken te ontwerpen op basis van 40.000 afbeeldingen. “In plaats van AI als vervanger te zien, gebruikten de ontwerpers het als een bron van inspiratie, wat hun creatieve processen verrijkte. Velen van hen gebruiken AI nog altijd om inspiratie op te doen van achter hun laptop”, aldus Drinkwater.
De tekst gaat verder onder de video
4. Retailervaringen verbeteren
“De grote winkelstraten zien er jammer genoeg overal ter wereld hetzelfde uit,” zei Drinkwater op het Web Summit. “Retail draait om het creëren van een gevoel van ontdekking—het verliefd worden op een product, zoals een trui, en het opbouwen van een emotionele connectie.” AI is een krachtig middel om winkels te transformeren tot ruimtes waar de ervaring centraal staat, in plaats van alleen het product, zo zei hij. “Mijn visie is dat winkels in de toekomst misschien niet eens fysieke producten hoeven te hebben ; het draait allemaal om het bieden van een meeslepende ervaring,” aldus Drinkwater op het tech congres.
Retailexpert Tim Nash, hoofd van IPOS Ignite en curator van Shop Drop Daily, denkt ook dat AI fysieke retail kan transformeren tot gepersonaliseerde, interactieve ervaringen. “Stel je voor dat je een winkel binnenloopt waar de indeling zich in real-time aanpast aan jouw voorkeuren, met op maat gemaakte aanbevelingen,” zo meldt hij aan FashionUnited. “Door AI te integreren met de tastbare, zintuiglijke ervaring van winkelen, zouden merken een omgeving kunnen creëren die bijna magisch aanvoelt, waar elk bezoek lijkt alsof het speciaal voor jou is ontworpen.” Het heeft de potentie klantbetrokkenheid en loyaliteit totaal te veranderen, aldus Nash.
Een praktijkvoorbeeld is het Italiaanse luxe herenmodemerk Zegna, dat met Zegna X AI en data gebruikt om een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden (zie homepage foto). Klanten krijgen advies van stijlconsulenten en met behulp van een 360-graden configurator kunnen ze verschillende kledingcombinaties bekijken. Deze configurator kan meer dan 49 miljard outfits samenstellen.
Personalisatie of On Demand productie
Naast customization in retail kan AI ook op andere manieren ingezet worden voor maatwerk. Denk bijvoorbeeld aan product personalisatie. Balmain gebruikte AI onlangs voor het personaliseren van hun Unicorn-sneakers, in samenwerking met Space Runners en kunstenaar Ant Kai, waarbij generatieve AI werd ingezet om klanten unieke aanpassingsmogelijkheden te bieden.
Nog een andere mogelijkheid is AI inzetten voor on demand productie. Dat betekent dat kledingstukken pas worden geproduceerd nadat er een bestelling voor is geplaatst (waar normaliter mode-items in grote aantallen de fabriek uitrollen voordat bekend is hoeveel vraag er is van de consument).
Desigual lanceerde recent een on demand collectie. Het Spaanse modemerk heeft daarbij ook AI-technologie ingezet voor het optimaliseren van het productieproces door precies te berekenen hoeveel materialen nodig zijn en door productie te starten zodra er vraag is. Dit vermindert materiaalverspilling en afval en draagt dus verder bij aan duurzaamheid.
In theorie heeft AI zelfs het potentieel een groot probleem in de mode-industrie aan te pakken: namelijk het terugdringen van overproductie.
De tekst gaat verder onder de foto’s
5. AI voor E-commerce
Voor online shops zijn er talloze toepassingsmogelijkheden van kunstmatige intelligentie.
Door het koopgedrag, de voorkeuren en de zoekopdrachten van klanten te analyseren, kan AI bijvoorbeeld producten voorstellen die het meest relevant zijn voor elke individuele gebruiker. Veel webshops, van Asos tot Amazon, zetten dit in om de klanttevredenheid en de omzet te verhogen.
AI kan ook worden ingezet voor virtueel passen, zoals Google bijvoorbeeld aanbiedt en tools als YourFit, Artisse of Vue AI mogelijk maken.
Daarnaast kan het klanten helpen met het vinden van de juiste maat of fit. De Franse modemerken Vanessa Bruno, Sandro, Maje en Ba&sh werken daarvoor samen met de AI-gedreven ‘sizing tool’ Fringuant, Balmain met Bods, Bershka met 3DLook en Marc Cain met Sizekick.
Deze genoemde AI-oplossingen kunnen bijdragen aan het verbeteren van de klantervaring, het verhogen van de conversie (het percentage klanten dat een aankoop doet) en het verminderen van retourzendingen.
De tekst gaat verder onder de beelden
Ook kan AI worden gebruikt om de presentatie van producten inclusiever en aantrekkelijker te maken voor een breder publiek. De Nederlandse start-up Lalaland bijvoorbeeld is gespecialiseerd in het maken van virtuele modellen met verschillende lichaamsvormen en huidskleuren. Jeanslabel Levi's experimenteerde hier al mee, maar kreeg toen ook kritiek.
De tekst gaat verder onder het beeld
Kunstmatige intelligentie kan ook worden ingezet voor het creëren van e-commerce content. Het bedrijf Wair (eerder genoemd bij voorraad en distributie, red.) heeft een AI-tool ontwikkeld voor het maken van e-commerce content. Je kunt simpelweg foto’s van nieuwe producten uploaden, waarna AI de afbeeldingen scant, gedetailleerde tags en metadata toevoegt, en op basis daarvan automatisch product titels en beschrijvingen genereert. “Steve Madden, weidewinkel Roetgerink en Shoeby gebruiken onze tool,” aldus een woordvoerder van Wair.
De tekst gaat verder on het beeld
6. Marketing
Kunstmatige intelligentie wordt ook steeds vaker gebruikt voor marketing.
Advertentiecampagnes
Luxemerken zoals Etro en Misela hebben generatieve AI gebruikt voor advertentiecampagnes, reclames dus waarin geen echte modellen of fotoshoots zijn ingezet. Recent lanceerde modeketen Mango ook een AI-gezicht voor de nieuwe tienerlijn genaamd Mango Teen. Het kan een hoop kosten en werk schelen die bij de traditionele shoots komen kijken, maar er zijn natuurlijk ook ethische vraagstukken.
Social media
AI-tools spelen een steeds grotere rol bij het automatisch genereren en cureren van content voor social media. Met AI-gestuurde tekst- en beeldgeneratietools kunnen merken snel posts, video's, afbeeldingen en zelfs volledige campagnes creëren die naadloos aansluiten bij hun branding en bedrijfsdoelen. Dit bespaart niet alleen tijd en middelen, maar zorgt er ook voor dat de content consistent blijft met de merkboodschap.
Onlangs heeft de start-up Pre op de ‘International Conference on Social Media and Society’ de tool "Pre Social" gelanceerd. Deze tool kan met 80 procent nauwkeurigheid voorspellen hoeveel likes een post op social media zal krijgen, zo lichtte Vogue Business in een recent artikel uit. Hierdoor kunnen merken en contentmakers hun posts optimaliseren door vooraf te bepalen welke content waarschijnlijk de meeste betrokkenheid zal genereren en daarmee hun prestaties optimaliseren.
De tekst gaat verder onder de beelden
Tot slot
Nieuwe technologieën transformerend voor de toekomst van mode
Drinkwater werd op het Web Summit podium gevraagd waar AI over drie tot vijf jaar zal staan. Zijn reactie benadrukte hoe snel de ontwikkelingen gaan: "Het is moeilijk om verder dan een paar maanden vooruit te kijken," zei hij in november 2023. "Drie tot vijf weken geleden had ik niet kunnen voorspellen waar we nu staan."
“Wat ik weet is dat AI een significante impact zal hebben op de mode-industrie en dat we ons op een kantelpunt bevinden,” vervolgde Drinkwater. Mijn advies: experimenteer met AI, test en leer! Ride the wave.”
- Beregoed: Sourcingplatform Material Exchange lanceert AI-hulp
- Als modebedrijf starten met AI? Data- en AI-expert Kristel Lanjouw vertelt
- Gastbijdrage ‘Mode in het digitale tijdperk: De toekomst van mode is duurzaam en gedreven door AI’
- Terugblik: De impact van AI op mode in 2023
- De snelle opmars van kunstmatige intelligentie in de (mode)retail: Stilte voor de storm?
Bronnen:
- Web Summit talk ‘How fashion brands are using GenAI’ with Matthew Drinkwater, hoofd van Fashion Innovation Agency van de London College of Fashion & Lauren Puricelli, co-founder and CEO of GenAI powered luxury tech studio Dress for Good op 14 november 2023.
- Schriftelijke input Heuritech woordvoerder op 22 augustus 2024.
- WGSN persbericht ‘WGSN to Launch Fashion Buying Platform’ van 5 augustus 2024.
- Business Wise.nl ‘AI at work, wat AI kan doen in de retailbranche’ door Job van den Berg, 1 april 2024.
- Schriftelijk input WAIR woordvoerder van 23 augustus 2024.
- AFP artikel ‘AI 'no substitute' for a fashion designer's creativity’ van 18 september 2023.
- Culture X AI persbericht ‘Press Release | AI Pioneers and Fashion Visionaries Illuminate the Runway’ van 19 juli 2024.
- InnovationHub Hongkong website, HK technologies, en specifiek de pagina ‘AI-based Interactive Design Assistant for Fashion(AiDA), geraadpleegd in augustus 2024.
- Reuters artikel ‘In Hong Kong, designers try out new assistant: AI fashion maven AiDA’ van 28 december 2022.
- Refabric perskit en schriftelijk input van de Refabric woordvoerder op 22 augustus 2024.
- Schriftelijk input van retailexpert Tim Nash op 21 augustus 2024.
- Het FashionUnited archief en specifiek artikelen van Don-Alvin Adegeest, Rachel Douglass, Vivian Hendriksz, Regina Henkel, Danielle Wightman-Stone, Marthe Stroom (gelinkt in de artikeltekst).
- Financial Times artikel ‘Sometimes reality is not enough’: fashion brands turn to AI’ door Emily Cronin, van 13 augustus 2024.
- Vogue Business artikel ‘How AI is transforming social media behind the scenes’, door Maghan McDowell, van 20 augustus 2024.
- Linkedin pagina PRE, geraadpleegd op 24 augustus 2024.
- Delen van deze artikeltekst zijn gemaakt met behulp van AI tools, en daarna geredigeerd.
- Wat de term ‘regeneratief’ in de modebranche betekent
- “Duurzaam textiel”: wanneer is een kledingstuk nu werkelijk gerecycled? En wat wordt bedoeld met zogenoemde bio-based materialen en next gen materials?
- Wat als we langer van onze lievelings kledingstukken kunnen genieten? EU-recht op reparatie komt eraan [zoom in op de modebranche]
- "Een 'Digital Twin': het Digital Product Passport komt eraan en dit moet je weten
- Het modesysteem: de modeseizoenen en modekalender uitgelegd
- Plagiaat in de mode: waarom wordt er zoveel nagemaakt en mag dat zomaar?
- Hoe voorspel je de mode?
- Sale: Waarom is of lijkt het altijd uitverkoop te zijn in de modebranche
- De verborgen kosten van onze aankopen: True Pricing en de weg naar eerlijkere prijzen
- Het verschil tussen haute couture en confectiekleding
- De rol van kleur in de mode
- Belangrijke cijfers waarop in de modebranche wordt gestuurd
- Van vezel of grondstof tot eindproduct: dit is de ‘technische opbouw’ van onze kledingstukken
- Wat de modeindustrie te maken heeft met de microplastics vervuiling (én alles wat je moet weten over de EU initiatieven om microplastics aan te pakken)
- Van iets bestaands iets nieuws maken is ‘in’: dit is upcycling
- Zo komt een collectie van een modemerk tot stand
- De toeleveringsketen in de modebranche en betrokken spelers
- Retail en wholesale: wat is het, wie doet eraan in de mode en hoe zit het met prijsstrategie?
- Mode: hoe trends van de catwalk in onze kledingkast terechtkomen
- Wat is de functie van modevakbeurzen en wanneer vinden ze plaats?
- Jeans en denim: alles wat je moet weten over de spijkerbroek
- Wat is franchise nu precies?
- Wat is fast fashion? (Met de term kan snelle productie of snelle consumptie worden bedoeld)