Artikelen door Alicia Reyes Sarmiento
Journalist en Audiovisual Communicator Alicia Reyes Sarmiento (1999) werkt sinds 2021 bij FashionUnited. Ze schrijft voor de Spaanse en Latijns-Amerikaanse markten en gaat graag op pad om branche-evenementen te verslaan. Alicia is geinteresseerd in global trends en spreekt daarvoor regelmatig met sleutelfiguren in de modesector. Met een passie voor innovatie en duurzaamheid verdiept Alicia zich momenteel in hoe kunstmatige intelligentie (AI) redactionele processen kan verbeteren en effectievere contentstrategieën kan ondersteunen binnen het voortdurend veranderende (mode)nieuwslandschap.
Een blik op de Spaanse bruidsmodesector: Verovert het buitenland en past zich aan nieuwe tijden aan
Barcelona Bridal Fashion Week (BBFW) warmt op en bereidt zich, wederom, voor om het epicentrum van de bruidsmode te worden. Aan de vooravond van een nieuwe editie (het evenement loopt 23 tot en met 27 april) bevestigt het evenement zijn rol als de belangrijkste nationale etalage van een sector die niet alleen “ja” blijft zeggen, maar ook een...
BusinessFeatured14 apr 2025
MBBFW: 5 Roemeense labels om in de gaten te houden
Voor de tweede editie van Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week (MBBFW), die van 27 tot en met 30 maart plaatsvond, bracht het programma meer dan twintig ontwerpers uit Roemenië, Oekraïne, Polen, Hongarije, Moldavië en Italië samen. Na de shows te bekijken, richten we nu onze aandacht op de Roemeense scene: Een bloeiend creatief ecosysteem....
Fashion |IN BEELD Featured8 apr 2025
Boekarest claimt positie in de Europese mode: Talent, strategie en kennis vormen de kern van Oost-Europa
In slechts twee edities heeft Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week (MBBFW) zich weten te positioneren als een van de meest interessante evenementen in de opkomende internationale modewereld. Het Roemeense evenement bouwt aan een ambitieus platform, gedreven door belangrijke institutionele allianties – zoals de Camera Nazionale della Moda...
Fashion Featured4 apr 2025
Sensualiteit, vloeiende tailoring en drama: De FW25-trends van MBFW Madrid
Van 19 tot 23 februari 2025 vierde de Mercedes-Benz Fashion Week Madrid (MBFW Madrid) haar 81e editie. Dit seizoen reflecteerde de catwalk een interessante dualiteit: aan de ene kant bevestigt de Spaanse mode haar sterke band met vakmanschap, kleermakerij en verfijning; aan de andere kant introduceert een nieuwe generatie merken een meer relaxte...
Fashion |IN BEELD Featured5 mrt 2025
Duurzaam modemerk Skfk versterkt wereldwijde aanwezigheid
2024 was een belangrijk jaar voor Skfk (voorheen Skunkfunk). Het merk, dat in de jaren 90 in Baskenland (Noord-Spanje) werd opgericht, start 2025 met een sterke focus op internationalisering en het verder versterken van zijn identiteit op de wereldmarkt. Samenvatting • Skfk, voorheen Skunkfunk, focust zich in 2025 op internationalisering en...
Business|Interview 26 feb 2025
Oniverse richt pijlen op La Perla om merkenportfolio te versterken
De Italiaanse groep Oniverse, voorheen bekend als Calzedonia en eigenaar van lingeriemerken zoals Intimissimi en Falconeri, heeft haar interesse in de overname van La Perla, een van 's werelds meest iconische luxe lingeriemerken, nieuw leven ingeblazen. Volgens de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore heeft Sandro Veronesi, de leider van de groep, al...
Business20 jan 2025
Zalando’s trendvoorspelling voor 2025: Vijf macrotrends die de mode zullen bepalen
In een dynamisch, constant veranderend modelandschap is het voor merken cruciaal om trends vroegtijdig te identificeren en zich flexibel aan te passen om toekomstige relevantie te garanderen. Gebaseerd op een database van meer dan 50 miljoen klanten in Europa, heeft de in Berlijn gevestigde online retailer Zalando vijf belangrijke macrotrends ge...
Fashion Featured20 jan 2025
Wordt 2025 het jaar van Pronovias' financiële herstel?
De Spaanse bruidsmodegroep Pronovias heeft een uitdagende zakelijke reis, gekenmerkt door wisselingen in eigendom, financiële herstructurering en bijna een decennium van aanhoudende verliezen, achter de rug. Het bedrijf staat voor de uitdaging om in 2025 een van de meest ingewikkelde periodes in haar geschiedenis achter zich te laten. Dankzij...
Business|ANALYSE 8 jan 2025
Inditex in 2024: Transformatie, innovatie en mondiale uitdagingen
Vanuit haar positie als moederbedrijf van Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Oysho, Lefties, Pull&Bear, Stradivarius en Bershka, blijft de Spaanse gigant Inditex het tempo bepalen met haar innovatievermogen en strategische expansie. FashionUnited analyseert de belangrijkste mijlpalen, uitdagingen en ontwikkelingen die 2024 voor de groep hebben...
BusinessFeatured3 jan 2025
Wie is Isak Andic - de man achter Mango?
De modewereld rouwt om het verlies van een van zijn grote visionairs. Afgelopen zaterdag overleed Isak Andic, oprichter van Mango, onverwachts. Hij laat een onuitwisbare erfenis na die grenzen overschreed en een keerpunt in de textielindustrie markeerde. Met zijn ondernemersgeest en unieke visie bracht Andic niet alleen een van de meest...
Mensen|in memoriam 17 dec 2024