• Home
  • V1
  • Leads
  • Zwarte maand voor modeketens in de VS

Zwarte maand voor modeketens in de VS

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De financiële crisis heeft de detailhandel in de Verenigde Staten flink in zijn greep. Kledingbedrijven van naam hebben in september opnieuw een ernorme terugloop in hun omzet moeten verwerken. Al maanden zijn consumenten door de economische onzekerheden uitgesproken

voorzichtig. Terwijl discount winkels als Wal-Mart hiervan profiteren en een stevige toename van de omzet weten te registreren, verkopen de grote kledingketens duidelijk minder.

Zo werd bijvoorbeeld het moderetailketen Gap Inc. zwaar getroffen. Zoals het concern afgelopen donderdag liet weten, daalde de omzet in september vergeleken met die van dezelfde maand van vorig jaar met 6 procent van 1,43 naar 1,34 miljard US-dollar. Like-for-like liepen ze zelfs 11 procent terug. Terwijl de omzetdaling zonder het aantal winkels in aanmerking te nemen bij Gap North America (-3 procent) en Banana Republic (-4 procent) nog binnen de perken bleef, verloor het merk Old Navy maar liefst 24 procent.

Alleen in de internationale verkoop wist Gap een kleine toename van 3 procent op een vergelijkbaar oppervlak te boeken. In de eerste acht maanden van dit jaar daalden de omzetten van het concern daarmee met 5 procent van 9,85 naar 9,36 miljard US-dollar. Zonder het oppervlak in aanmerking te nemen liepen ze 10 procent terug. Door strikte kostenverlagingen door te voeren wist Gap ondanks de dalende trends uiteindelijk tenminste op het punt van het bedrijfsresultaat te overtuigen. Ook bij het trendlabel Abercrombie & Fitch ziet het er op dit moment niet rooskleurig uit. Het gelijknamige kledingconcern liet deze week eveneens weten, dat het in september een omzetdaling van 7 procent van 297,4 naar 275,4 miljoen US-dollar te verwerken kreeg.

Op vergelijkbaar oppervlak maakten de omzetten zelfs een duikvlucht van 14 procent. Daarbij kwam het hoofdmerk Abercrombie & Fitch er met een daling van 7 procent nog tamelijk redelijk vanaf. De overige merken, Abercrombie (-20 procent), Hollister Co. (-20 procent) en Ruehl (-24 procent) maakten daarentegen een fikse val door. Mike Jeffries, CEO en voorzitter van het bestuur van het concern, gaf als reden voor de afgrijselijke cijfers de "buitengewone macro-economische noodsituatie" aan.

Hij waarschuwde, dat de winst per aandeel in de tweede helft van het jaar wel eens duidelijk onder de huidige prognose zou kunnen uitkomen. Ook Limited Brands, het moederconcern van de lingerieketens La Senza en Victoria's Secret vertoonde in september een neerwaartse lijn: het meldde een omzetdaling van 713,2 naar 673,4 miljoen US-dollar. Op vergelijkbaar oppervlak was de daling 6 procent.

Foto: Shopping

Abercrombie
Banana Republic
Gap
limited