Zwarte maand voor modeketens in de VS
bezig met laden...
Alleen in de internationale verkoop wist Gap een kleine toename van 3 procent op een vergelijkbaar oppervlak te boeken. In de eerste acht maanden van dit jaar daalden de omzetten van het concern daarmee met 5 procent van 9,85 naar 9,36 miljard US-dollar. Zonder het oppervlak in aanmerking te nemen liepen ze 10 procent terug. Door strikte kostenverlagingen door te voeren wist Gap ondanks de dalende trends uiteindelijk tenminste op het punt van het bedrijfsresultaat te overtuigen. Ook bij het trendlabel Abercrombie & Fitch ziet het er op dit moment niet rooskleurig uit. Het gelijknamige kledingconcern liet deze week eveneens weten, dat het in september een omzetdaling van 7 procent van 297,4 naar 275,4 miljoen US-dollar te verwerken kreeg.
Op vergelijkbaar oppervlak maakten de omzetten zelfs een duikvlucht van 14 procent. Daarbij kwam het hoofdmerk Abercrombie & Fitch er met een daling van 7 procent nog tamelijk redelijk vanaf. De overige merken, Abercrombie (-20 procent), Hollister Co. (-20 procent) en Ruehl (-24 procent) maakten daarentegen een fikse val door. Mike Jeffries, CEO en voorzitter van het bestuur van het concern, gaf als reden voor de afgrijselijke cijfers de "buitengewone macro-economische noodsituatie" aan.
Hij waarschuwde, dat de winst per aandeel in de tweede helft van het jaar wel eens duidelijk onder de huidige prognose zou kunnen uitkomen. Ook Limited Brands, het moederconcern van de lingerieketens La Senza en Victoria's Secret vertoonde in september een neerwaartse lijn: het meldde een omzetdaling van 713,2 naar 673,4 miljoen US-dollar. Op vergelijkbaar oppervlak was de daling 6 procent.
Foto: Shopping